Derfor skal du have en webshop
Coronakrisen har ikke kun mindet danskerne om, at de skal huske at vaske hænder. Den har også mindet detailbranchen om, hvor vigtigt det er at være til stede på nettet.
Det kan nemlig have store økonomiske konsekvenser ikke at være omstillingsparat. Eksempelvis måtte en af Danmarks mest velrenommerede boghandlere, Arnold Busck, for nyligt dreje nøglen om efter næsten 125 år i branchen.
Omvendt stortrives andre virksomheder under de nye omstændigheder. Her tænker jeg selvfølgelig på webshops. For eksempel har én webshop øget sin omsætning med 300 procent sammenlignet med april 2019.
Coronakrisen er dog så småt ved at vende, og de fysiske butikker er begyndt at åbne igen. Men betyder det så, at du ikke behøver at have en webshop? Det korte svar er: nej!
Der er nemlig flere gode grunde til at have en webshop, hvis du er i detailbranchen – Corona eller ej. Jeg giver dig syv af dem i det her indlæg.
Tip: Har du allerede en webshop, og vil du vide, hvordan du gør din online butik mere synlig i søgemaskinerne? Så kan jeg varmt anbefale dig at læse mit indlæg om SEO i Shopify og andre eCommerce-platforme.
1. E-handel er i vækst
E-handel er det absolut mest markante vækstområde i Danmark – og den udvikling ser ikke ud til at vende foreløbigt. Det går til gengæld anderledes ned ad bakke for den fysiske detailhandel, hvor butiksdød har ført til tomme gågader i selv større provinsbyer.
Men hvad skyldes butiksdøden?
Ganske enkelt, at danskere i stigende grad handler online. Faktisk har 80 procent af danskerne handlet på nettet i løbet af det sidste år. Dermed er Danmark en af EU’s absolutte frontløbere, når det kommer til e-handel.
Og det er ikke kun Coronakrisen, der har fået danskerne til de digitale kasseapparater. Nethandlens vækst har været en konstant de sidste ti år – og vil højst sandsynligt også være det de kommende år.
Derfor kan du med fordel investere i en webshop. Det er en investering i din forretnings fremtid.
2. Få kunder uden for dit lokalområde
En fysisk butik er afhængig af, at kunderne befinder sig i nærheden. Det er en webshop ikke. Her er sortimentet altid inden for rækkevidde for kunderne – uanset hvor de befinder sig i verden. Dine kunder behøver derfor ikke at besøge din butik fysisk for at få opfyldt deres købsbehov.
I Amplify har vi en kunde, som driver den fysiske vin- og spiritushandel Østerbro Vin i København. Men snarrådig som han er, har han valgt at supplere sin fysiske butik med en webshop – et valg, der har givet ham en målgruppe, der geografisk strækker sig langt ud over den københavnske bygrænse.
Det betyder, at vinhandleren forleden solgte en flaske whisky til næsten 700 kroner til en kunde i Sydvestjylland – et salg, der næppe var kommet i hus, hvis kunden skulle køre på tværs af landet for at nå den fysiske butik i København.
Pointen er, at du med en webshop kan tiltrække kunder, som befinder sig langt fra dit lokalområde. På den måde får du en langt større potentiel målgruppe.
3. Du kan nemmere skille dig ud fra konkurrenterne
Lad os lege, du har en butik ude i den fysiske, analoge virkelighed – hvilket du sikkert også har, siden du er i gang med at tygge dig igennem det her indlæg.
Men i det her tænkte scenarie sælger din butik tasker af høj kvalitet. Desværre har du i din stræben efter kompromisløs kvalitet forsømt facaden på din butik, som derfor fremstår anonym og uindbydende.
I nabolokalet bor din konkurrent, som altså også sælger tasker. Hendes tasker er dog langt fra i så høj kvalitet som dem, du sælger i din butik.
Din konkurrent har til gengæld prioriteret sin facade og visuelle markedsføring højt – blandt andet i form af en fængende facade med slagtilbud, priser på produkter samt relevant info om sortimentet.
Af samme grund strømmer kunderne ind i hendes butik – og de forlader den ofte med en ny taske under armen.
Så hvad er min pointe med dette tænkte eksempel?
Selvfølgelig, at dine potentielle kunder i højere grad vil besøge din butik, hvis:
- 1) den fremstår visuelt stærkere end konkurrenternes
- 2) dine kunder ved, hvad de kan forvente, allerede inden de har besøgt butikken.
Det samme gør sig gældende for en webshop. Men med en webshop er det væsentligt nemmere at skille sig ud fra sine konkurrenter. Her behøver du ikke have en kandidatgrad i visuel kommunikation for at stå visuelt stærkere.
Men du (eller dit bureau) skal have en smule viden om struktureret data.
Jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvad struktureret data er i dette indlæg, da min kollega Peter allerede har skrevet en glimrende og ganske pædagogisk introduktion til struktureret data.
Men jeg vil kort opridse, hvordan struktureret data kan gøre din webshop mere synlig i Googles søgeresultater (SERP) – og ikke mindst hvordan det kan gøre det mere attraktivt for dine kunder at besøge lige netop din webshop.
Et eksempel på visuel markedsføring med struktureret data
Med struktureret data kan du give dine kunder relevant info i søgeresultatet, allerede inden de har besøgt din webshop – akkurat ligesom den fornævnte butiksejer giver sine kunder relevant information på sin butiksfacade.
Det vil i sidste ende kunne betyde mere trafik til din forretning – og dermed øget chance for salg. På SEO-sprog kalder vi det at øge sin klikrate (eller click-through rate/CTR). Eller på dansk: at øge sandsynligheden for at få flere kliks.
Forneden ser du plakatforhandleren Permild & Rosengreens søgeresultat på Google. I søgeresultatet har plakatforhandleren ved hjælp af struktureret data givet sine kunder mulighed for at få et hurtigt overblik over nogle af webshoppens kategorier. Ikke mindst kan kunderne se, at butikken har flotte kundeanmeldelser.
Permild & Rosengreen har altså gjort det nemt for deres kunder at afgøre, om webshoppen er et besøg værd – allerede inden de overhovedet har besøgt den. På den måde skiller Permild & Rosengreen sig visuelt ud fra konkurrenterne, og de har derfor øget deres chance for at få flere besøgende.
Vil du have din webshop til at blive set i mængden ved hjælp af struktureret data, er du altid velkommen til at kontakte Amplify.
4. Ram den rigtige målgruppe
Lad os endnu engang forestille os, at du ejer en taskebutik. Hver dag passerer tusindvis af mennesker. Men det er meget få af dem, der er interesseret i at købe en taske. Endnu færre vil rent faktisk besøge din butik – endsige købe en taske.
Men hvad hvis jeg fortalte dig, at hver eneste forbipasserende kunne være en potentiel kunde?
Den mulighed har du med en webshop. Her har du nemlig mulighed for at tilpasse din markedsføring til bestemte segmenter via online markedsføring – og dermed gøre alle “forbipasserende” til potentielle kunder.
Du kan for eksempel promovere din produkter til nuværende kunder via e-mail-marketing, ligesom du kan nå helt nye kunder via betalt annoncering (PPC) og organisk annoncering (SEO).
Både organisk og betalt annoncering gør det muligt for dig at komme til tops i Googles søgeresultater på bestemte søgeord. Det betyder, at du for eksempel bliver fundet, når en bruger googler “tasker”.
Desuden kan du ved hjælp af såkaldt remarketing markedsføre til kunder, der før har besøgt din webshop uden at gennemføre en handel.
Du kan med andre ord tilpasse din markedsføring, så den rammer kunder i alle stadier af købsrejsen.
Du har altså flere markedsføringsmæssige fordele ved at være webshopejer, end du har som “almindelig” butiksindehaver.
Vil du læse om et konkret eksempel på en webshop, der har fået succes på grund af online markedsføring? Så læs om, hvordan Amplify hjalp webshoppen Butik24 med at give salget en solid saltvandsindsprøjtning med omfattende online annoncering.
5. Automatisk salg – døgnet rundt
Et af problemerne ved at have en fysisk butik er, at dit salg er afhængigt af, at du og dine ansatte er fysisk til stede i butikken. Og du kan altså kun have åbent x antal timer om dagen – du og dine medarbejdere skal jo trods alt også sove og have tid til familie og fritid.
Lidt groft sagt er grundlæggende menneskelige behov altså skyld i, at du glip af en masse salg. Men hvad hvis jeg fortalte dig, at du kunne få en medarbejder, der ikke havde brug for at sove eller socialisere – og som var klar på at betjene dine kunder døgnet rundt?
Den medarbejder findes allerede. Og du skal ikke være bange for at få arbejdstilsynet på nakken for at lade denne tilsyneladende utrættelige medarbejder arbejde i døgndrift.
For medarbejderen, jeg taler om, er selvfølgelig din webshop. Din webshop er ikke udfordret af trivielle fysiske og sociale behov. Den håndterer nemlig al ordre- og betalingsbehandling ganske automatisk. Derfor kan dine kunder handle i din webshop døgnet rundt – sen aften eller tidlig morgen.
Det er til gavn for både dig og dine kunder. Dine kunder kan handle i ro og mag, når det passer dem, ligesom du hele tiden holder gang i omsætningen – også når du sover, slapper af i sofaen om aftenen, eller spiller badminton om søndagen.
Det er en win-win-situation.
6. Du holder udgifterne nede – både dine egne og kundernes
Nu siger jeg ikke, at en fysisk butik og en webshop er hinandens modsætninger – den ene kan med fordel supplere og komplementere den anden, ligesom der selvfølgelig er servicemæssige fordele ved at have en fysisk butik.
Når det så er sagt, er der klare økonomiske fordele ved at fokusere på nethandel. For eksempel vil dine lokale- og forbrugsomkostninger være lavere, fordi du ikke skal bruge energi på at opvarme og oplyse et butikslokale med en husleje, der er lige så høj, som beliggenheden er attraktiv.
Men dine kunder får også økonomiske fordele. De vil for eksempel kunne handle billigere, fordi dine lavere udgifter gør det muligt for dig at sælge dine varer billigere.
Det er med andre ord økonomisk attraktivt at fokusere på e-handel – både for dig og dine kunder.
7. Det er nemt at administrere og opdatere en webshop
Bliver du straks ramt af teknologiforskrækkelse ved tanken om at skulle administrere en webshop?
Bare rolig…
Du behøver hverken at have erfaring med kodning, programmering eller webdesign for at blive webshopejer. Der findes nemlig adskillige brugervenlige eCommerce-platforme, som gør det nemt at drive webshop.
En eCommerce-platform er i korte træk det system, hvor du administrerer indhold, salg og betaling på din webshop – og dem findes der et utal af. Jeg kan blandt andet nævne WooCommerce og Shopify, som er de to absolut største udbydere.
I Amplify arbejder vi primært i Shopify, når vi laver webshops for vores kunder. Det gør vi, fordi Shopify har et intuitivt og brugervenligt kontrolpanel, hvor du hurtigt kan få overblik over ordrer, lagerbeholdning og salgsstatistik. I kontrolpanelet er det også nemt at oprette nye produkt- og kategorisider og indsætte fængende og søgemaskinevenlige SEO-tekster.
Shopify har desuden en veludviklet kundesupport, fuld integration med Google Shopping, ligesom du ikke skal tænke på at opdatere plugins på din webshop.
Og så er Shopify stabilt. Du skal derfor ikke bekymre dig om, at systemet bryder sammen på grund af overbelastning i forbindelse med jul, Black Friday og andre travle perioder.
Dermed ikke sagt, at en Shopify webshop er den bedste løsning for dig. Det her indlæg er ikke en reklamesøjle for Shopify. Der er fordele og ulemper ved alle eCommerce-platforme – i sidste ende handler det om præferencer og behov.
Hvis du vil have et overblik over fordele og ulemper ved to af de største systemer, Shopify og WooCommerce, kan jeg varmt anbefale dig at læse indlægget “Woocommerce vs. Shopify – hvad skal du vælge?”, som min kollega Tobias har skrevet.
Få hjælp til din webshop
Har du brug for hjælp til din webshop? Så hjælper vi dig gerne videre. I Amplify bliver du mødt af webdesignere og specialister i online markedsføring, der sidder klar til at få din webshop stablet sikkert på benene – og ikke mindst sørge for, at den forbliver på benene.
Kontakt os på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk, og få et uforpligtende tilbud på en skræddersyet webshop-løsning.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.