En introduktion til struktureret data – Sådan lærer Google at forstå din hjemmeside bedre

Indenfor SEO findes der mange muligheder for, hvordan du kan optimere dit indhold, så søgemaskinerne bedre kan forstå det. Faktisk er der over 200 faktorer som har en indflydelse på dine placeringer. Alt-tekster, billeder, overskrifter i den rette størrelse og den interne linkstruktur er alt sammen faktorer, som søgemaskinernes algoritmer kan læse – men hvordan lærer en søgemaskine at forstå helt konkrethvad netop din hjemmeside handler om?

Svaret er: Struktureret data!

I dagens digitale verden anno 2019, hvor virksomheder kæmper om den organiske trafik, gælder det om at differentiere sig selv i forhold til ens konkurrenter. En fængende meta-beskrivelse eller SEO-titel er ikke længere nok. Faktisk viser det sig nu at mere end 50% af alle Google søgninger ender uden et klik på det pågældende søgeresultat.

Hvad skal det så sige? Jo det betyder, at brugeren faktisk finder svaret på sin forespørgsel i selve Google søgningen. Informationerne henter Google fra den strukturerede data på den højst rangerede søgeforespørgsel. 

Det visuelle udtryk i SERP’en (Search Engine Results Page (søgeresultatsside) er dog stadig en oplagt mulighed for at øge din CTR (Click Through Rate) og dermed differentiere din hjemmeside fra konkurrenternes – til dette skal du bruge struktureret data. Der er trods alt stadig brugere, som klikker på søgeresultaterne. Læs med her for at finde ud af, hvad struktureret data er for en størrelse  – og hvordan du selv kan implementere det på din hjemmeside i dag.

schemakoder-3fd8bba3

1) Hvad er struktureret data?

Struktureret data er organiseret på en bestemt måde, så søgemaskinerne, heriblandt Google, kan læse og forstå hvad en given side indeholder. Cirka 92% af alt søgemaskinetrafik foregår gennem Google, og det er derfor oplagt at implementere struktureret data på din hjemmeside.

Det består af en HTML-kode som placeres i kildekoden på din hjemmeside. I HTML-koden er der forskellige definitionstyper, som er forbundet med en lang række data. Disse definitionstyper, eller ‘’regler’’ om man vil, kan læses af web-crawlers og browsers, hvilket betyder, at søgemaskinerne kommer til at forstå de informationer, som er definerbare via en eller flere regler. 

I forhold til SEO giver det rigtig god mening at benytte sig af struktureret data, da du bl.a. kan få visualiseret anmeldelser, priser og lagerbeholdning m.m. direkte i søgeresultaterne – og dermed øge CTR’en til dine landingssider. 

Lad os tage et eksempel fra vores kunde permild-rosengreen.dk.

 Hvad er struktureret data? – eksempel

Den strukturerede data er specielt vigtigt, når du skal fortælle Google og andre søgemaskiner, hvad din hjemmeside handler om.

Uden at definere overfor søgemaskinerne hvad den handler om, er det ikke muligt at få dem vist i søgeresultaterne. Via specifikke ‘’tags’’ i den strukturerede data giver du signal til søgemaskinerne om, hvilke informationer der skal vises i SERP’en – dette kaldes også for et ‘markup’, hvilket er noget vi kommer til senere.

Hvad er forskellen på ustruktureret og struktureret data?

Ustruktureret data er data, som ikke er blevet organiseret eller eller fastlåst via et sæt regler i et givent kodesprog. Det kan eksempelvis være billeder, infografiker, videoer, dokumenter eller præsentationer.

Struktureret data er derimod organiseret via en eller flere regler i et kodesprog – enten Microdata, RDFa eller JSON-LD, hvor Google anbefaler sidstnævnte, men stadig kan forstå de to andre.

2) Hvordan virker struktureret data?

Som tidligere nævnt, er struktureret data et ‘’sprog’’, som kan forstås og læses af søgemaskiner, web-crawlers og den browser du læser dette blogindlæg på lige nu. 

For at kunne forstå og læse et sprog, ikke kun i en menneskelig kontekst, men også når det gælder søgemaskiner, skal to variabler være opfyldt. 

  1. Sprogets grammatik 
  2. Sprogets ordforråd

Når du snakker med en anden, om det så gælder en computer eller et andet menneske, skal du gøre brug af dit ordforråd (ord der har en særlig betydning) samt grammatikken (et sæt regler som definerer hvordan du kan bruge ordene og deres betydninger). Det samme gør sig gældende, når eksempelvis Google skal forstå din hjemmeside. Du skal gøre det klart overfor modparten, hvad det handler om. 

Er der så et bestemt ordforråd vi skal bruge, når vi ‘’snakker’’ struktureret data? Ja, det er der!

Schema.org er det mest universielle ordforråd indenfor struktureret data. Det er skabt af Google, Microsoft, Yahoo og Yandex, og har til formål at promovere schema indenfor struktureret data . Det er ligeledes community-based og bliver dermed opdateret med nye ord flere gange om året, som du nemt kan implementere i din eksisterende HTML-kode. Smart, ik’?

Men hvordan ser en Schema kode så ud? Nedenfor kan du se en kode som er lavet på baggrund af dette blogindlæg. 

				
					"@context" : "http://schema.org",
"@type" : "Article",
"name" : "Sådan lærer Google at forstå din hjemmeside bedre – En introduktion til struktureret data"
"author" : { "@type" : "Person",
"name" : "Peter Karlsen" },
"datePublished" : "2019-09-12",
"image" : "https://amplify.dk/wp-content/uploads/logo-black.svg",
"url" : "https://amplify.dk/en-introduktion-til-struktureret-data",
"publisher" : { "@type" : "Organization",
"name" : "Amplify"
				
			

I dette kodestykke fortæller vi Google hvad dette blogindlæg handler om, hvem der er afsender og hvornår den er publiceret. I forhold til den grammatiske vinkel, så er der faktisk frit valg på alle hylder. Google anbefaler dog JSON-LD, men genkender de to andre lige så vel som den første. Det handler i bund og grund hvad dig eller din IT-ansvarlige er mest komfortabel med.

3) Eksempler på struktureret data

Den almene bruger af internettet kender ikke til begrebet om struktureret data, men oplever det stadig på daglig basis. Automatisk oprettelse af kalenderbegivenheder ved bestilling af flybilletter, priser på produkter i søgeresultaterne og udvidet informationer om din søgning, er bare nogle af de ting, du kan lave ved at strukturere dine data overfor Google. Struktureret data kan påvirke SERP’en på to forskellige måder – via content features og Rich Snippets.

Rich Snippets/Enriched Search Features

Sitelinks og Sitelink Searchbox – Lad brugeren søge på din side via Google

Sitelinks giver mulighed for at vise flere links under et af dine søgeresultater. Dermed kan brugeren hurtigt og nemt navigere hen til en af dine undersider. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at Google vil give dig muligheden for at lave sitelinks direkte i søgeresultaterne, men for at øge chancerne, kan du med fordel lave korrekte alt-tekster, ankertekster og en god URL-struktur på siden.

Sitelinks-struktureret data

Sitelink Searchbox er en udvidelse af førstnævnte, hvor der er inkluderet et søgefelt i søgeresultatet. Det betyder, at brugeren kan søge efter et specifikt produkt på hjemmesiden  direkte i søgeresultatet. Det skal dog nævnes, at søgefeltet kun dukker op, når brugeren laver en søgning efter et brand. 

Sitelink Searchbox–struktureret data

For flere informationer om hvordan du kan lave en Sitelink Searchbox til din hjemmeside, så kan du tage et kig på Google guidelines lige her.

Anmeldelser og produktinformationer

Hvis du har en webshop, servicevirksomhed eller anden form for virksomhed hvor anmeldelser er altafgørende for at få potentielle nye kunder, så er dette eksempel et ‘’must-have’’ for dig. 

Du kan nemlig få vist anmeldelser af din virksomhed, produkter eller andet direkte i søgeresultaterne. Dermed kan du stå visuelt stærkere end dine konkurrenter, og måske få flere kliks ind på din side. 

Nedenstående er et eksempel fra cykelforhandleren, Saxil Cykler. 

Anmeldelser og produktinformationer–struktureret data

4) Hvordan laver du struktureret data på en nem måde?

Hvis det skal være enkelt, så er det faktisk overraskende nemt at lave din egen schema kode. Det er endda endnu nemmere som webshopejer, da mange plug-ins (f.eks. Woocommerce eller Shopify) selv kan generere schema koder til dine produktsider. 

Det virker måske uoverskueligt at oprette en schema kode, specielt når det gælder implementering og opsætningen af kodestykket – dog er Google din redningsmand. Deres Structured Data Markup Helper er en fantastisk nem måde at lave en schema kode på – specielt hvis din side allerede er publiceret eller du har HTML-koden til den kommende side. 

Alternativt kan du benytte dig af denne Schema Markup Generator, som i princippet fungerer på samme måde. Du har dog ikke mulighed for at vælge dataen ud fra en hjemmeside, det skal derimod indtastes manuelt. 

Når du selv indtaster det, har du faktisk selv mulighed for at skræddersy hele kodestykket. Eksempelvis kan du vælge, hvilken type virksomhed du har, dine åbningstider, kommende begivenheder og meget meget mere. Det er derfor mere ‘’åbnet’’ i forhold til frihed og valgmuligheder, når det gælder kriterier i forhold til Googles egen.

5) Sådan tester du, og implementerer din schema kode

For at teste om din schema kode virker, kan du med fordel benytte dig af Googles Structured Data Testing Tool. Via denne side kan du tjekke din schema kode for eventuelle fejl og mangler. Dukker der ingen fejl op, kan du roligt sætte den ind på din hjemmeside via backend-systemet. 

Dette blogindlæg er blot en mindre introduktion til struktureret data, og Schema koder generelt. Faktisk kan man gå endnu dybere til værks og specificere, hvilken slags data du gerne vil have, at søgemaskinerne skal læse – helt ned til mindste detalje. Holder du dig opdateret på vores blog, vil der i den nærmeste fremtid komme et dybdegående blogindlæg om netop det. 

Så kort sagt… STAY TUNED!

6) Hvorfor skal du benytte dig af struktureret data?

Det virker måske en anelse nørdet, og du tænker endda om struktureret data virkelig er relevant for dig og din virksomhed. Specielt hvis din tid kan bruges andetsteds. 

… Svaret må dog stadig siges at være et klokkeklart ja herfra. 

Eftersom at vi ser flere og flere søgninger, hvor brugeren i mange tilfælde ikke klikker sig ind på søgeresultatet, men faktisk får svar på sin søgeforespørgsel allerede i søgemaskinen. Det sker netop ved brugen af struktureret data, og derfor bør du overveje allerede nu hvordan du vil implementere det.

Få hjælp til din SEO-strategi

Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@amplify.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@amplify.dk.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.