Marketingstrategi

En marketingstrategi refererer til en virksomheds overordnede handlingsplan for at nå potentielle forbrugere. I sidste ende skal dette gøre dem til betalende kunder af virksomhedens produkter eller tjenester. En god marketingstrategi er datadrevet – og udarbejdes på baggrund af både interne og eksterne analyser.

Marketing-modeller_thumbnail

Få en langsigtet marketingstrategi

En langsigtet marketingstrategi er en omfattende plan, der hjælper dig med at nå dine forretningsmål. Denne type marketingstrategi involverer planlægning, så du ved, hvad du skal gøre næste gang. For eksempel vil du måske gerne sælge flere produkter, øge fortjenesten, få bedre kundeservice osv. For at sikre dig, at du når alle dine mål, skal du sammensætte en langsigtet marketingstrategi.

Målet med en langsigtet marketingstrategi er at udvikle en plan, der giver din virksomhed mulighed for at vokse og trives – nu og i fremtiden. For at gøre dette, er det vigtigt at tage hensyn til alle aspekter af din virksomhed. Du bør overveje alt fra dine produkter og tjenester til dine kunder og deres behov.

Gode marketingsstrategier

Vi har samlet en oversigt herunder, hvor du kan få et overblik over mulige måder at markedsføre din virksomhed. Afhængig af dit budget, branche mv. vil nogle af mulighederne være mere fordelagtige end andre. Hvis budgettet tillader det, er det naturligvis ideelt at markedsføre sig på flest mulige måder.

Gode strategier kunne for eksempel være:

SEO, Google Ads eller SoMe markedsføring

Søgemaskineoptimering er utrolig effektivt, hvis du vil skille dig ud fra mængden og tiltrække nye kunder på Google. Søgemaskineoptimering muliggøre at din virksomhed bliver bemærket af potentielle kunder, der søger efter dine tjenester eller produkter.

Google Ads har noget for virksomheder i alle størrelser med forskellige budgetter og annonceringsmål. Betalt annoncering på Google giver dig mulighed for at ramme et hav af forskellige målgrupper.

Sociale medier er blevet en integreret del af vores liv. Hvis du vil forblive relevant og komme ud til potentielle kunder, er det en fordel at benytte sig af online markedsføring på alle platforme. I dag ønsker virksomhedsejere at bruge sociale medier som en del af deres overordnede strategi for at øge deres online tilstedeværelse. Om markedsføringen skal foregå på Facebook, Snapchat eller Pinterest kommer an på din service eller produkter samt din målgruppe.

Ofte stillede spørgsmål

En marketingstrategi er en overordnet plan, der skal muliggøre at potentielle kunder bliver opmærksom dine serviceydelser eller produkter. Formålet med de fleste strategier er enten at opnå brandawerness eller komme i kontakt med potentielle kunder.

En marketingstrategi indeholder virksomhedens plan for at opnå størst synlighed og tiltrække flest potentielle kunder. Den giver et samlet overblik over alle planlagte marketingaktiviteter og en tidsplan for, hvornår de skal eksekveres.

Formålet med en langsigtet marketingstrategi er at udvikle en plan, der giver dig de bedste forudsætninger for at ramme potentielle kunder.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.