Få styr på on-page SEO
On-page SEO er arbejdet med at optimere struktur og indhold på din hjemmeside for at gøre den læsbar for Google og tiltrække trafik. I Webamp tilbyder vi effektiv on-page SEO, der sikrer, at din hjemmeside bliver set i søgeresultaterne og modtager relevant trafik der konverterer.
Læs med her, hvor du kan få mere viden om arbejdesområderne indenfor on-page SEO.
Helhedsorienteret søgemaskineoptimering
I Webamp arbejder vi holistisk og helhedsorienteret med SEO. Det vil sige, at vi tager hensyn til alle faktorer, der sikrer, at din hjemmeside:
- får en god placering i søgeresultaterne
- får relevant trafik
- konverterer trafik til kunder.
Der er dog ikke et fastlagt facit på, hvordan du kommer frem i søgeresultaterne og dermed får besøgende ind på din hjemmeside. SEO er dynamisk, og der er derfor ikke en gylden opskrift.
SEO er en dynamisk proces, som kræver konstant opmærksomhed – ikke mindst fordi Google ændrer hele tiden deres algoritmer. Derfor er der også helt andre krav til søgemaskineoptimering i 2022, end der for eksempel var i 2010. Af samme grund er et SEO abonnement hos Webamp ikke en engangsløsning – men et dynamisk og proaktivt samarbejde.
On-page SEO – en dynamisk proces
SEO er en dynamisk proces, som kræver konstant opmærksomhed – ikke mindst fordi Google ændrer hele tiden deres algoritmer. Derfor er der også helt andre krav til søgemaskineoptimering i 2022, end der for eksempel var i 2010.
Der er dog en række elementer, vi altid har med i ligningen, når vi laver on-page søgemaskineoptimering på din hjemmeside:
- Intern linkbuilding
- Velskrevet og unikt indhold med relevans for dine kunder
- Korrekt opsætning af overskrifter
- Tilføj ALT-tags på dine billeder
- Optimering af SERP
- Hastighedsoptimering
- Mobiloptimering.
Intern linkbuilding
Intern linkbuilding er en vigtig del af on-page SEO – altså de links på din hjemmeside, der linker ind til andre undersider på hjemmesiden.
Interne links øger nemlig sandsynligheden for, at Google forstår, hvad din hjemmeside handler om – og det muliggøre, at du får relevant trafik ind til dine undersider. Derudover er interne links også med til at forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende, da det skaber en “rød tråd” på din hjemmeside.
Husk at dine ankertekster har en stor betydning, når vi taler om intern linkbuilding. Sørg for at benytte dine søgeord fremfor at skrive og oprette et link på “klik her”.
Læs mere om linkbuilding.
Velskrevet indhold med relevans
Hvis en hjemmeside skal blive fundet på bestemte søgeord, skal teksterne på siden selvfølgelig indeholde de ord og vendinger, som målgruppen søger på. Derfor arbejder vi altid med afsæt i grundige SEO analyser, når vi laver on-page SEO i Webamp. Det sikrer, at teksterne altid indeholder nøje udvalgte søgeord med relevans for målgruppen.
Men at skrive søgemaskinevenlige tekster handler ikke bare om at kaste et bestemt søgeord ind i teksten x antal gange. Det er mindst lige så vigtigt, at teksten på din hjemmeside og undersider er modtagerorienteret og godt skrevet. Det nytter ikke at dine landingssider mangler tekst, eller at teksten indeholder fejl.
Google elsker nemlig velskrevet indhold med relevans for de besøgende og belønner derfor hjemmesider med gode tekster med bedre placeringer. Det er det, man på fagsprog kalder “content marketing”. Det kan du læse mere om i min kollegas indlæg “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”
Korrekt opsætning af overskrifter
Det er ikke nok, at teksten på din hjemmeside er relevant og velskrevet. Den skal også være nem at læse og danne sig overblik over. Vi er nemlig umådeligt utålmodige, når vi bruger internettet – og langt de fleste skimter frem for at nærlæse, når de browser på nettet.
Sørg for, at teksterne på din hjemmeside er opdelt i korte afsnit, og at hvert afsnit er forsynet med korrekte overskrifter (også kaldet H-tags).
Det sikrer, at teksten bliver nemmere at læse for dine besøgende – og hjælper ikke mindst søgemaskinerne med at orientere sig på din hjemmeside, så den kan modtage relevant trafik.
Tilføj ALT-tags på dine billeder
Tekstindhold er en vigtig del af on-page SEO, men det er relevante billeder bestemt også. Dét, at der er en sammenhæng mellem indhold og billeder, giver nemlig din SEO et ekstra skub i den rigtige retning.
Desværre er Google (endnu) ikke klog nok til at forstå, hvad et billede forestiller. Derfor forsyner vi også billederne på din hjemmeside med såkaldte ALT-tags, så søgemaskinen forstår sammenhængen.
SERP – Search Engine Result Page
SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page – eller på dansk: søgeresultatside. En SERP på Google er der, hvor potentielle kunder kan se din hjemmeside og/eller relevante undersider – eller med andre ord: søgeresultatet.
Google viser som udgangspunkt altid 3 elementer i en SERP:
- Sidetitel (også kaldet title tag, SEO-titel eller metatitel)
- Metabeskrivelse
- URL-adresse.
Her er det en stor fordel, hvis du inkorporerer de søgeord, som du forsøge at rangere på.
Sidetitlen
Sidetitlen beskriver din hjemmeside og fortæller både Google og potentielle kunder, hvad siden handler om. Derfor er det vigtigt, at den er kort og præcis, og at den indeholder det eller de søgeord, som du gerne vil rangere på.
Ikke mindst skal der selvfølgelig være sammenhæng mellem det reelle indhold på landingssiden og dét, sidetitlen lover.
Metabeskrivelsen
Metabeskrivelsen er en uddybbende beskrivelse af indholdet på din landingsside, som vises under sidetitlen. Den skal være informativ og beskrive, så de besøgende ved hvad de kan forvente at læse om på siden.
URL-adressen
URL-adressen er først og fremmest en sides adresse. Men den tjener også tre andre funktioner.
For det første giver den både bruger og søgemaskine et hint om, hvad siden handler om. URL-adressen spiller desuden en mindre faktor i forhold til at få siden til at rangere. Endelig kan en velskrevet URL fungere godt som ankertekst (den klikbare tekst i et hyperlink), når der skal linkes eksternt til din side.
Optimér din SERP med struktureret data
Foruden sidetitel, metabeskrivelse og URL-adresse kan en SERP også indeholde andre relevante elementer som services, åbningstider, lagerbeholdning, anmeldelser, priser, FAQ osv. Det kan være med til at sikre, at en SERP skaber værdi for potentielle kunder, allerede inden de har klikket sig ind på en hjemmeside.
Det kræver dog, at man arbejder med såkaldt struktureret data, hvis man vil have den slags elementer med i sin SERP. Struktureret data er i korte træk et kodestykke, man kan implementere på en hjemmeside.
Eksempel på SERP-optimering
I Amplify har vi f.eks. tilføjet et FAQ-script på vores landingsside om vores service som Google Ads-bureau.
Hvis du stadig er på bar bund, men gerne vil vide mere, kan du med fordel læse min kollegas indlæg om struktureret data. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker SEO-rådgivning.
Hastighedsoptimering er vigtigt
Du skal ikke regne med at ligge højt i søgeresultaterne, hvis din hjemmeside loader med samme hastighed som et 56k modem fra midten af 1990’erne – tværtimod. Google ved godt, at folk er utålmodige på nettet og giver derfor ikke langsomme hjemmesider gode placeringer.
Husk på, Google vil altid prioritere den gode brugeroplevelse. Sørg for at du har den mest optimale hosting-løsning, og få fjernet tunge billeder som påvirker hjemmesidens hastighed.
Man kan argumentere for at hastighedsoptimering hører under både on-page SEO og teknisk SEO.
Din hjemmeside skal være responsiv
I dag er der utrolig mange måder at tilgå en hjemmeside, så det er vigtigt at din hjemmeside er responsiv. Din hjemmeside skal være brugervenlig på alle platforme – uanset om brugeren bruger pc, telefon eller tablet.
Størstedelen af danskerne bruger deres telefon, når de søger på nettet. Derfor kan en hjemmeside være nok så flot og hurtig, når den bliver indlæst på en pc. Men hvis den ikke også er responsiv på mobil og tablet, så bliver du højst sandsynligt ikke slyngveninder med Google og andre søgemaskiner.
Ligesom det blev nævnt ved hastighedsoptimering, så berører dette område også teknisk SEO.
Få hjælp til on-page SEO
Har du brug hjælp til on-page SEO af en SEO-specialist? Så er du velkommen til at kontakte mig eller en af mine kollegaer. Ring på telefon 70 60 50 28, send en mail til info@amplify.dk eller udfyld vores kontaktformular i dag.
FAQ – on-page SEO
Hvad er on-page SEO?
On-page SEO er den del af søgemaskineoptimeringen, som finder sted på selve hjemmesiden. Det er bl.a. intern linkbuilding, velskrevet tekstforfatning, optimering af SERP og hastighedsoptimering.
Hvad er en sidetitel?
En sidetitel er et HTML-tag, der bruges til at angive titlen på en side. Titlen vises i søgeresultaterne og bør fortæller brugeren, hvad de kan forvente at læse på siden.
Hvad er en metabeskrivelse?
En metabeskrivelse er en kort tekst, der vises i søgeresultaterne under titlen. Meta beskrivelsen skal give eventuelle besøgende en idé om, hvad siden handler om.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.