5 SEO-faktorer, der får dig på Googles podie i 2022
2021 var uden tvivl et år, hvor Google-teamet fik testet SEO-samfundets evner til hurtigt at omstille deres måde at tænke, forberede og drive SEO-magien.
Google tryllede tre major-updates ud af hatten, som alle var tiltænkt at omfavne brugeroplevelsen. Og for de garvede SEO-nørder betyder nye opdateringer næsten altid nye ranking-faktorer, som man skal tage stilling til!
2022 er 100% forbrugerens år, og derfor skal du selvfølgelig stå klar parat til at levere stjerne-content, så du kan øge din ranking så meget som muligt. Men hvor stor indflydelse har disse opdateringer rent faktisk for din hjemmesides ranking på Google? Og hvordan forbereder du dig bedst muligt, så du efterlever Googlebotten’s nye måde at vurdere dit content?
Jeg forsøger at hjælpe dig godt på vej i dette blogindlæg, hvor jeg gennemgår de vigtigste nye opdateringer og 2022 trends, som du bør have skarpt fokus på.
2024-opdatering: Mine tips i dette indlæg er i høj grad stadig aktuelle i 2024. Men hvis du vil have endnu flere tips til best practices i 2024, finder du et stort afsnit om dette i Amplifys store SEO-guide.
1) UX og sideoplevelse som en større rangeringsfaktor
August sidste år rullede Google sin Page Experience Algorithm ud. Opdateringen vil berøre flere faktorer i brugeroplevelsen, og nævneværdigt deres Core Web Vitals, som er den overordnede vurdering af brugeroplevelsen på en hjemmeside.
Opdateringen blev i første omgang anvendt på mobile versioner af hjemmesiden, og forventes at blive anvendt på desktop søgninger i slutningen af marts i år, hvor Google udruller sidste del af opdateringen.
Når det er sagt, kan vi regne ud, at brugeroplevelse bliver en central rangeringsfaktor.
Brugeroplevelse er ikke kun mobilvenlighed og responsiveness. Det omhandler også sidehastighed, interaktivitet, visuel stabilitet og HTTPS – alt sammen en vigtig del af Page Experience Algoritmen.
Men hvad kan du gøre for at forbedre din hjemmeside?
- Lav en analyse og gennemgang af dit nuværende design ved at bruge Google Search Console, Pagespeed Insights, og Chrome User Experience Report (CrUX).
- Fokusér på brugervenlighed og anvendelighed, hvis du laver et redesign af hjemmesiden.
- Sikre dig, at din hjemmeside er sikret med HTTPS.
2) Fokus på mobil UX
Det siges, at i år 2025 vil op mod 72% af alle internetbrugere udelukkende bruge deres mobil til at tilgå internettet. Derfor er det vigtigere end nogensinde at forstærke den mobile version af din hjemmeside.
I marts 2021 udkom Googles længe ventede Mobile-First Indexing (MFI) opdatering. Kort sagt betyder det, at Google nu prioriterer indeksering og ranking af hjemmesider, der er mobilvenlige.
Hvis vi kombinerer denne opdatering med deres Page Experience Algorithm, kan vi forudsige, at ikke-mobilvenlige hjemmesider, der yder en dårlig UX oplevelse, vil lide store tab på deres rankings.
Hvordan forbereder du din hjemmeside til opdateringen?
- Implementér et responsivt design
- Forbedre sidehastighed på mobilen, samt aktivér caching og cookies
3) Maskinen bliver klogere: bedre svar til komplekse spørgsmål
Maj sidste år udgav Google deres Multitask Unified Model (MUM), hvilket er en sproglærings-algoritme der, som Google selv siger, er 1,000 gange kraftigere end BERT (deres tidligere sprog-algoritme).
MUM hjælper Google til at opsnappe information på hjemmesider, der kan give mere omfattende svar til komplekse spørgsmål. Det er en stor opgradering fra deres Passage Ranking Update, som de udgav i 2020, fordi MUM er multimodal; hvilket vil sige den simultant kan forstå information fra forskellige kilder (billeder, landingpages, videoer), og derved give et mere fyldestgørende svar. Den sigter også på at kunne overkomme sproglige barrierer.
Google brugte et eksempel om MUM:
Hvad kan du gøre for at forberede til MUM opdateringen?
- Skrive tekster af høj kvalitet, der indeholder long tail keywords og er kombineret med optimeret billeder og videoer
- Tilføj struktureret data for at hjælpe Google med at forstå siden
4) Opgradering af featured snippets
Ud over de store opdateringer, der er blevet implementeret af Google det sidste år, er der også kommet nogle mindre forbedringer til deres algoritmer – for eksempel Passage Ranking Update.
Med implementeringen af Passage Ranking Update indekserer Google ikke kun hele landingpages, men også mindre passager fra siden – også kendt som featured snippets.
Det er nyttigt især for meget specifikke søgninger samt stemmesøgning, da det bliver nemmere for brugeren at finde præcis det, de søger efter. Søgninger bliver i højere grad mere tilsigtet med tiden, og featured snippets kommer til at fylde mere og mere i søgninger i de kommende år.
Hvad kan du gøre for at bedre dine featured snippets?
- Fokusér på at styrke dine long-tail keywords. Lav research på dit publikum for at finde ud af hvilke informationer der er vigtige, og hvad din målgruppe søger for at finde frem til den information.
- Skab content af høj kvalitet. Hele tiden tænk på dit publikum og dine brugere, og ikke Googlebot.
5) Stemmesøgninger
Takket være innovationer som SIRI, Alexa og Google Assistant, er teknologien inden for stemmesøgning i rivende udvikling, og er blevet meget mere populært de seneste år.
Hustande i europa er begyndt at få øjene op for smartspeakers, og hvert år stiger antallet af smartspeakers i husstande gevaldigt.
For at forbedre stemmesøgninger skal du fokusere på long-tail keywords, da stemmesøgninger har en tendens til at være længere søgeordskombinationer og sætninger. Når brugere taster på Google frem for at stemmesøge, er der en tendens til at forkorte spørgsmålet ned.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.