Branding og marketing med TikTok Ads
Den digitale verden bevæger sig hurtigt, og der dukker konstant nye platforme op, som hver især har deres eget markedsføringspotentiale. TikTok er bestemt ingen undtagelse.
Skal vi hjælpe din virksomhed med at komme i gang med at annoncere på TikTok?
Markedsføring på en
værdifuld platform
På trods af at TikTok stadigvæk er et af de nyere skud på stammen, så konkurrerer de nu med de veletablerede platforme Instagram, Facebook og Youtube. TikTok er på nuværende tidspunkt den mest downloaded app med mere 800 millioner aktive brugere verden over, hvorfra 200.000 er danske. Derfor kommer det heller ikke som nogen overraskelse, at virksomheder er begyndt at se et voksende potentiale for markedsføring på platformen – selv Amplify er på TikTok!
Trods sin enorme popularitet er appen på nogle punkter endnu lidt af en mysterium for mange marketingmedarbejdere. Hvis man gerne vil have success på den hurtigt voksende app, gælder det om at have tungen lige i munden og fingeren på pulsen. Omend du først skal til at tage hul på applikationen nu, eller om du er parat til at opdatere din digitale tilstedeværelse, kan du med fordel give denne skarpe præsentation af fremtidens medie et kig.
Et udvalg af tilfredse samarbejdspartnere
Mød nogle af vores nuværende samarbejdspartnere, og hør mere om, hvordan det er at være kunde i Amplify.
Vi gør dig synlig på de sociale medier
Vi skaber resultater gennem strategi og branding – og vi derfor den oplagte samarbejdspartner til markedsføring på de sociale medier, hvor synlighed er alfa og omega.
Vil du også gøre dit brand synligt på de sociale medier? Vi hjælper dig med at skabe brandvarme leads med markedsføring på sociale medier.
ambitiøse virksomheder har vi samarbejdet med gennem årene.
brands har vi skaffet eksponeringer, trafik og leads via Instagram, Facebook og andre sociale medier.
af vores amarbejdspartnere har givet os 5 stjerner på Trustpilot.
Let's Amplify
Gennem årene har vi samarbejdet med en bred palette af ambitiøse virksomheder. Er din forretning den næste?
TikTok – timevis af underholdning
TikTok. Du har helt sikker hørt navnet før og med den massive popularitet verden over, er det næsten også svært at undgå. Mange forbinder måske stadigvæk platformen med børn og unge, der laver dansevideoer. Dette var måske også tilfældet… for et par år siden, men der er sket en del siden da.
Appen er kendetegnet ved at være medie i høj fart. Allerede fra det sekund du åbner den, præsenteres du for en strøm af videoer, som udvælges på baggrund af en algoritme, der baserer sig på dine interesser. Algoritmen gør til gengæld, at brugerne ikke selv er herre over, hvad der bliver vist på deres For You Page (FYP). Der er derfor både mulighed for at ramme målgruppen OG brugere som ikke nødvendigvis havde interesse på forhånd. Med den høje hastighed er mediet ideelt til at sprede videoer til så mange bruger så hurtigt som muligt.
Derfor skal du annoncere på TikTok
Så langt, så godt. For at opsummere ovenstående er TikTok et medie i høj fart, som giver god mulighed for hurtigt at nå en stor brugeroverflade. Det betyder også, at det ikke er nødvendigt at have mange følgere for at gå viralt, som det typisk gør på andre platforme. Det betyder også, at platformen allerede huser alle former for virksomheder og kreative brancher, som udnytter muligheden for at sprede deres produkt og services til en bred vifte af brugere hurtigt.
Videoerne har oftest en varighed mellem 15 sekunder og et minut, hvilket gør applikationen ideel for folk, der har brug for noget hurtig underholdning. Det betyder også, at brugerne ikke nødvendigvis lægger vægt på perfekt kameraføring eller kvalitetsrig videoproduktion. Indholdet strækker sig over en bred vifte af underholdning, heriblandt dans, lipsync, satire og informative beretninger – mulighederne er faktisk næsten uendelige. TikTok giver altså rig mulighed for at slippe kreativiteten løs og skabe trafik igennem sjovt indhold.
Statistikerne lyver ikke
Hvis vi kigger lidt nærmere på, hvordan brugerne opfatter indholdet, siger nogle hurtige statistikker at:
- 68% af brugerne på TikTok siger, at populære sange og lyder hjælper dem til at huske brands bedre.
- 36% af brugerne på TikTok gerne vil lære om produkter gennem korte videoformater.
- 55% af brugerne på TikTok bruger platformen til at undersøge nye produkter og virksomheder.
- 83% af brugerne på TikTok siger, at mediet spiller en rolle i deres købsadfærd.
Disse tal udgør et fint argument for, hvorfor det er relevant at inkludere TikTok i jeres marketing strategi – særligt hvis din virksomhed er B2C. Mediet er overordnet set et godt sted til både at øge brand awareness og kendskab til et nyt produkter.
3 forskellige måder
Næste step er så, hvordan man reelt set kan skabe synlighed og salg på TikTok. Lad os tage et nærmere kig på det.
Der er overordnet set tre måder, hvorpå du kan markedsføre din virksomhed på TikTok.
- Oprette egen kanal
- Samarbejde med Influencers
- Betale for annoncer på TikTok.
Den mest åbenlyse metode er, at du kan oprette din egen kanal, hvorfra du selv kan skabe og uploade videoer. Dette er ikke annoncering, men organisk content. En anden metode, som du formodentligt kender fra Instagram er, at du kan indgå et samarbejde med influencers for at sprede indholdet til en større brugerflade. Sidst men ikke mindst, så kan du vælge at annoncere.
Påbegynd din TikTok annoncering
For at komme i gang med at annoncere på TikTok, skal du have en virksomhedskonto. Du opretter dernæst annoncer, kampagner og måler data i Tiktok Business Center (TBC), som udseendemæssigt minder meget om Facebook Ads Manager. TBC har dog ikke ligeså mange funktioner, som Ads Manager har, hvilket gør dette værktøj nemmere at navigere i.
Inde på Business Center opretter du kampagner ved at trykke Create under Campaign. Opsætningen af en annonce er herefter opdelt i tre niveauer, som vi kommer nærmere ind på herunder.
Det er her, du fastsætter kampagnens målsætning. Målsætningen indikerer, hvad du ønsker at brugerne skal gøre, når de ser annoncen.
Det kan bl.a. være:
- Rækkevidde
- Trafik
- Leadgenerering
- Videovisninger
- Interaktioner
Herinde vælger du annoncens placering, fastlægger målgruppe og budget. Kort sagt gør du dine annoncer mere konkrete.
Der er to forskellige budgetmetoder at vælge mellem:
- Dagligt budget: Budget på et annoncesæt pr. dag.
- Levetids budget: Budget for hele annoncens levetid.
Hver kampagne kan indeholde flere forskellige annoncesæt, og du har mulighed for at teste hvilke annoncesæt, som performer bedst i forhold til kampagnens målsætninger
Det er her, du udformer den konkrete annonce, som skal indgå i det pågældende annoncesæt.
Du kan være kreativ med teksten, vælge landingsside og Call To Action. Når du er færdig, kan du trykke submit. Opsætningen på Business Manager giver dig mulighed for løbende at tilpasse annoncerne til dit specifikke produkt eller service.
Er vi et match for jer?
Selvfølgelig vil vi gerne have så mange kunder som muligt – men ikke for enhver pris. For ikke alle er et match for Amplify.
Men tænker din virksomhed langsigtet, og har I forståelse for, at engangsopgaver på timebasis ikke er en genvej til succes – hverken i søgemaskinernes organiske resultater eller i forhold til jeres forretningsmål?
Så er Amplify måske jeres kommende bureau.
Vi hjælper kunder, der vil tage deres marketingstrategi til nye højder.
Bliv endnu klogere
Vil du have tips og tricks til din markedsføring? Vores specialister deler ud af deres egne råd vores vidensunivers Amplify Academy – og det er ganske gratis.
Eksempler på TikTok Ads
Nu hvor du er blevet skarp på, hvordan du opsætter en annonce, er det tid til, at du bestemmer dig for hvilken type annoncering, du vil benytte. De to mest anvendte annoncering metoder i Danmark er In-feed og Topview. De anses som værende de to mest effektive ads til den billigste pris.
På TikTok findes der fem forskellige annoncetyper:
- In-feed Ads
- Brand Takeovers
- TopView
- Branded Effekts
- Hashtag Challenges.
Lad os gennemgå dem én af gangen.
Denne form for annoncering tilbyder en op til 60 sekunders fuldskærmsoplevelse, som bliver vist på brugeres FYP mellem organiske videoer. In-feed Ads giver mulighed for en Call To Action, som bliver fremhævet efter ni sekunder. Brugerne vil til enhver tid have mulighed for at springe over annoncen, og det er derfor afgørende, at videoerne er korte, præcise og skaber blikfang.
In-feed Ads er herudover gode til at skabe engagement blandt brugere, da de har mulighed for at like og kommentere annoncerne. De er derfor relevante til at udføre kampagnemål såsom at skabe trafik, konverteringer, app-installationer og awareness.
Brand Takeovers fungerer ligeledes ved en fuldskærmsoplevelse, der bliver vist som det første, når app’en åbnes. Det særlige ved Brand Takeovers er, at der kun er én annoncør pr. kategori pr. dag, som kan benytte denne kampagnetype. Annoncen bliver kun vist én gang om dagen og har herudover en lidt pebret pris. Alligevel betegner mange marketing eksperter Brand Takeover som den annonce metode, der fungerer bedst. Metoden er god til at skabe trafik, konverteringer, salg og awareness.
Ifølge TikTok selv er TopView den metode, som giver den bedste placering. Ligesom ved Brand Takeovers vises TopView også på brugernes FYP.
Annoncen afspilles automatisk med lyd 3 sekunder efter, appen er åbnet. Det er muligt at linke til både interne og eksterne landingssider, hvilket gør denne metod god til at skabe trafik og awareness.
Branded Effects er en lidt anderledes form for annoncering. Her skaber du et filter, klistermærker eller effekt, som brugere kan benytte i deres TikTok videoer – filtrene minder om dem, du ser på Snapchat. Branded Effects kræver, at du er særligt kreativ, hvis du skal lykkes med at lokke brugere til at benytte dit filter.
Denne form for annoncering er dog særlig relevant, da den yngre målgruppe ikke er stor tilhænger af de klassiske kommercielle kampagner. Branded Effects giver brugerne mulighed for at interagere med dit brand på en sjov og anderledes måde, hvilket på sigt kan give gode resultater. Metoden er altså god til at skabe kendskab hos en bred brugerflade.
Den sidste form for ads annoncering skiller sig også ud fra de ovenstående. Her baserer konceptet sig på bruger-engageret indhold. Her skaber man organisk indhold ved eksempelvis at opstille en udfordring eller skabe en trend, der kunne inkludere en dans eller en sketch, som brugerne på TikTok skal udføre i en video og afslutningsvis anvende hashtagget.
Metoden kan både udføres uden egentligt at skulle annoncere, eller du kan vælge at sponsorere din video med henblik på at ramme din målgruppe, for på den måde at nå eksponering og synlighed. Metoden er god til at skabe trafik, konverteringer og afspilninger.
Gode råd til at få succes på Tiktok
For at skabe en succesfuld platform på TikTok, bør både dine videoer og annoncer udspringe af trends, humor, storytelling og effekter – vigtigst af alt, skal du skille dig ud fra mængden.
- Brug trendy lyd og billedtekster
At bruge musik og lydeffekter, som trender, er formodentligt en af de hurtigste måder til at skabe synlighed på TikTok. Teksterne er ligeledes vigtige til eksempelvis at lave en CTA. Algoritmen belønner dig på baggrund af engagement, så sørg for at skabe interaktion i form af seere, likes, kommentarer og delinger.
- Vær kreativ, hav fingeren på pulsen og skil dig ud
Det kan være nok så nemt at følge en trend. Det gælder derfor om at tage del i en trend mens den forløber, men samtidig om at skabe originalt indhold inden for den ramme.
- Kom til sagen
TikTok bevæger sig hurtigt – både i trends og video uploads. Det er derfor vigtigt, at du formår at deltage i trends mens de varer, og samtidig formår at skabe blikfang, hvis du vil vedholde seernes opmærksomhed. De fleste videoer, heriblandt annoncer, fremhæver hovedbudskabet indenfor de første tre sekunder. Afslutningsvis er det vigtigt, at du har en positiv, autentisk og inspirerende energi.
Få din SoMe marketing sikkert fra start
Har du brug for sparring, eller vil du gerne outsource din markedsføring på sociale medier til en specialist?
Amplify står vi klar til at hjælpe dig med at få succes på sociale medier – på alt lige fra Facebook og Instagram til Snapchat.
Tænker din virksomhed langsigtet, og har I forståelse for, at engangsopgaver på timebasis ikke er en genvej til succes på de sociale medier? Så er Amplify måske jeres kommende SoMe-bureau.
Vi kan hjælpe dig med:
- Sparring og strategisk rådgivning
- Markeds- og konkurrentanalyser
- Opsætning af betalte annoncer
- Sporing af organiske og betalte annoncer
- Udvikling af content
- Overvågning af SoMe-performance.
Skal vi tage en uforpligtende samtale?
TikTok er et sjovt medie, som både kan være behjælpeligt med informativ information eller til tidsfordriv og overspringshandlinger. Ikke desto mindre lader det høje antal af aktive brugere til, at det er kommet for at blive – hvilket gør det til et interessant medie at inkludere i din markedsføringsstrategi.
Har du brug for professionel hjælp til social ads eller din social organic-strategi – og vil du samarbejde med et full-service SoMe-bureau, der tænker databaseret, strategisk og branding-orienteret?
Hos Amplify forstår vi, at en sammenhængende marketingstrategi er nødvendig for at skabe et varigt aftryk.
Derfor integrerer vi skræddersyede SoMe-strategier som en naturlig del af en større strategi, der styrker din position på tværs af alle kanaler.
Kontakt os i dag, og lad vores campaign managers og content-kreatøre hjælpe dig med at ramme din målgruppe på de rette socaiel kanaler.
Er vi det rette SoMe-bureau?
Det er vi, hvis din virksomhed kan svare “ja” til flere af følgende:
- Ønsker specialistviden
- Vil have indflydelse på egen SoMe-strategi
- Tænker langsigtet
- Vil udvide og udvikle marketingindsatsen
- Ønsker succes på tværs af kanaler.
Succes på alle kanaler
Gå på opdagelse i et udvalg af andre værktøjer.