Webshop-optimering

På internettets store marked er din webshop som en butik blandt mange, der forsøger at skabe kunder og dermed generere salg. Konkurrencen er høj, og der er garanteret hundredvis af webshops, som sælger det samme som dig – eller noget der minder om. Så hvordan kan du sikre dig, at de mange besøgende på det digitale marked vælger netop din webshop? Webshop-optimering er vejen frem, men hvordan fungerer det lige?

Web_thumbnail

Hvad er webshop-optimering – og hvorfor er det så vigtigt?

Webshop-optimering er dit hemmelige våben på det digitale marked – for det kan være årsagen til, at de besøgende vælger dig frem for dine konkurrenter. Du tænker måske, at webshop-optimering udelukkende handler om avancerede teknikker og ord såsom SEO og linkbuilding – og selvom det er en del af pakken, er grundlaget for en succesfuld webshop-optimering forholdsvis simpelt. I bund og grund handler webshop-optimering nemlig om at give dine kunder en oplevelse, de ikke kan modstå.

Hver gang en potentiel kunde besøger din webshop, skal de mødes af en klar sti, der leder dem direkte til kassen. Langs denne sti bør der hele tiden være interessante elementer, der fører dem ét skridt tættere på kassen – nemlig CTA-elementer.

Dette kan være en CTA-knap såsom “udforsk vores sortiment”, “se vores tilbudsvarer” og til sidst “gå til kassen”. Således kan du kridte banen op fra start til slut – eller fra klik til konvertering – så de besøgende i din webshop altid ender, hvor du gerne vil have dem: I indkøbskurven.

Med en god webshop-optimering er der ingen forhindringer, ingen forvirring – kun en gnidningsfri rejse fra start til slut. Og det er her, magien sker! Jo bedre en oplevelse du giver dine kunder, jo større er chancen for, at de smider deres penge efter netop dine varer. Webshop-optimering er altså en nødvendighed, hvis du vil skille dig ud fra mængden og få kassen til at ringe.

Hvad har webshop-optimering med SEO at gøre?

SEO står for søgemaskineoptimering. Det er en måde at forbedre din webshops synlighed på det store web-marked.

Det er lidt samme princip som på dit lokale marked. Farverige boder strækker sig så langt øjet rækker, hver med sine unikke produkter og tilbud. På det digitale marked er din webshop en af disse boder. Men hvordan får du folk til at stoppe ved netop din bod?

Her kommer SEO ind i billedet. SEO er en række strategier, der skal få markedets besøgende til at vælge netop din butik frem for din nabos. På det digitale marked handler SEO altså om at øge din hjemmesides placering i de organiske søgeresultater – fordi en høj placering i søgeresultaterne betyder mere trafik – og dermed flere kunder. Her kan du for eksempel benytte værktøjer såsom relevante søgeord, gode meta tags, nyttigt indhold, billedoptimering og meget mere.

Har du brug for hjælp til at give din hjemmesides SEO et alvorligt løft? Amplify er et professionelt SEO-bureau, som er klar til at hjælpe dig med 360-graders online markedsføring. Kast et blik på vores SEO-guide eller kontakt os for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig frem på det digitale marked.

SEO hjælper dig altså med at tiltrække besøgende til din digitale bod. Men at få dem til din bod er kun halvdelen af kampen, nu skal du nemlig overbevise dem om at købe dine varer.

Det er her, webshop-optimering træder ind i billedet. Webshop-optimering fokuserer på at optimere brugeroplevelsen, som er et element i CRO – nemlig konverteringsoptimering. CRO fokuserer på, hvordan du som hjemmesideejer kan få den størst mulige andel af brugere til at konvertere – det vil sige til at udføre en ønsket handling, som i webshop-ejerens tilfælde er at købe varerne i deres indkøbskurv.

SEO og Webshop-optimering hænger altså uløseligt sammen. Mens SEO er din digitale sign spinner, der tiltrækker kunder til din webshop, arbejder webshop-optimeringen på at konvertere så mange af disse besøgende som muligt ved at forbedre brugeroplevelsen og ved at tegne en tydelig vej til kassen.

Guide til at forbedre din webshop-optimering

På det pulserende digitale marked, skal din webshop skille sig ud og tiltrække kunder, så du kan generere salg og skabe guld på bundlinjen. Her er der nogle ting, du kan gøre for at arbejde på din webshop-optimering:

  1. Før en åben prispolitik
    På et frugtmarked er du generelt mere tilbøjelig til at foretage et køb, hvis priserne er klare og tydelige. Hvis du kan se, at prisen for et æble er 2 kroner, virker boden nemlig ærlig og troværdig – og det tiltrækker kunderne. Det samme gør sig gældende på din webshop, hvor du skal sørge for, at alle omkostninger præsenteres klart og transparent for kunderne.

  2. Gør din checkout enkel
    Tænk på det som en hurtig betjening ved disken. Når du først har besluttet dig for at købe æbler, er det vigtigt at grønthandleren bag disken er hurtig til at betjene dig, så du ikke mister interessen. Ingen kunder vil stå i en lang og besværlig kø – eller være helt i tvivl om, hvor man betaler. Derfor bør du gøre købsprocessen så nem og hurtig som muligt i din webshop.

  3. Sørg for, at brugeren kan anvende forskellige betalingsmetoder
    Sørg for at have forskellige betalingsmuligheder klar. Hvis brugeren for eksempel kan vælge mellem at betale med Dankort, Mastercard, MobilePay eller PayPal bliver oplevelsen både nemmere og bedre for brugeren. Jo flere betalingsmuligheder du tilbyder, desto flere kunder kan du tilfredsstille. Desuden bliver brugeren valg ikke: skal jeg købe varen eller ikke – men snarere “skal jeg betale for varen med Mastercard eller Dankort.

  4. Din hjemmeside skal være teknisk stabil
    Forestil dig at gå ind i en bod, hvor hylderne falder ned. Det tiltrækker naturligvis ikke kunder. Din webshop skal være stabil og fri for fejl, så kunderne får en problemfri shoppingoplevelse – uden at sitet crasher, når brugeren lægger varer i indkøbskurven.

  5. Fokusér på din SEO
    SEO er den sign spinner, der fører folk til netop din bod på det enorme digitale marked. Ved at optimere din synlighed på søgemaskiner sikrer du, at din bod er en af de første, kunderne ser – og dermed vælger.

Er du klar til at teste din viden om webshop-optimering?

Nu hvor du har fået et overblik over webshop-optimering, er det tid til en hurtig test.

At øge konverteringer og besøgende i din webshop.

SEO øger mængden af trafik til din hjemmeside ved at forbedre din webshops synlighed i de organiske søgeresultater, mens webshop-optimering konverterer disse kunder og giver dem en behagelig oplevelse.

For at forhindre kunder i at forlade indkøbskurven.

Det kan resultere i en mistet salgsmulighed.

For at give en gnidningsfri og behagelig købsoplevelse.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.