Er din hjemmeside langsom? Så giv den en hastighedsoptimering!
Skal din hjemmeside være konkurrencedygtig i kampen om de eftertragtede høje placeringer, kliks og konverteringer? Så er hastigheden af din hjemmeside et parameter, du ganske enkelt ikke må overse.
Du kender med garanti til scenariet; du klikker dig ind på en side, siden loader – men det går kort sagt for langsomt. Så du klikker væk igen og videre til næste forslag på din Google søgning.
Men hvor lang tid tager det dig at beslutte dig for at klikke videre?
Det skal jeg sige dig.
3 sekunder. Og 3 sekunder lyder ikke af meget – men ikke desto mindre er de 3 sekunder afgørende for, hvorvidt du søger et andet sted hen. På samme måde ender dine potentielle kunder også hos dine konkurrenter, hvis scenariet udspiller sig på din hjemmeside.”
- Sidst opdateret:
Hvorfor skal din hjemmeside være hurtig?
Der er flere forskellige grunde til, at din hjemmeside skal være hurtig. Og nu er jeg godt klar over, at jeg som SEO-specialist naturligt vil tænke SEO ind i det meste. Men hastigheden af din hjemmeside har – vigtigst af alt – faktisk betydning for dine placeringer på Google.
Og let’s face it – de fleste ved godt, at toppen af Google er der, hvor man gerne vil være.
For at være specifik giver en hurtig hjemmeside dig følgende fordele:
Bidrager til brugervenligheden
Du kan ikke sige søgemaskineoptimering uden at sige brugervenlighed – og en langsom hjemmeside er ganske enkelt ikke brugervenlig. Hastigheden af din hjemmeside er i dag en af Googles Pagerank faktorer. Er din hjemmeside hurtig, bidrager det til brugervenligheden – og dét belønner Google med højere placeringer.
Øger dine konverteringer
Derudover vil en brugervenlig side optimere dine konverteringer. Købeklare besøgende har nemlig hverken lyst eller tålmodighed til at vente på, at din side loader færdig. De går i stedet til din konkurrent.
Skaber en lavere bounce rate
Er din hjemmeside langsom, kan jeg allerede nu fortælle dig, at du formentlig har en forholdsvis høj bounce rate. Og en høj bounce rate vidner om, at du ikke formår at fastholde dine besøgende. Og én af årsagerne til det kan være, at dine besøgende slet ikke når at læse dit indhold – de bliver for utålmodige.
Hvorfor er din hjemmeside langsom – og hvad kan du gøre ved det?
Der er flere forskellige årsager til, at din hjemmeside muligvis er langsom – og ofte er det en kombination af disse. Herunder kommer jeg med 5 parametre, der som oftest springer i øjnene, når jeg kigger på hastigheden af en hjemmeside.
- For store billedfiler
Billeder på hjemmesider er enormt vigtige, da de er med til at fastholde brugeren og samtidig visuelt forstærker dine pointer og budskaber. Men det er mindst lige så vigtigt, at de ikke fylder for meget – i hvert fald hvis du gerne vil have en hurtig hjemmeside. Som en tommelfingerregel bør et billede helst ikke fylde mere end 100 kb. Er du ikke en ferm bruger af Photoshop, findes der flere forskellige “drag’n’drop” programmer, der kan gøre arbejdet for dig – f.eks. Short pixel og Image Compressor. - Alle filer indlæses på samme tid
Har en side mange filer, der skal indlæses, kan det have indflydelse på, hvor hurtigt den loader. En løsning på det problem er at gøre brug af Lazy Loading. Lazy Loading betyder kort sagt, at dine filer bliver loaded i takt med, at der bliver scrollet på siden. Har du f.eks. et billede nederst på en side, vil det ikke blive loaded, før dine besøgende når derned. På den måde bliver alt dit indhold ikke loaded på samme tid, hvilket øger hastigheden og giver en bedre brugeroplevelse. - Caching
Caching er et et tredje parameter, der kan have indflydelse på hastigheden af din side. Caching har kort sagt den betydning, at så snart en bruger allerede har loaded din side én gang, gemmes alt CSS, billedfiler og Javascript. På den måde behøver det ikke loade, næste gang en bruger besøger siden. Har du en WordPress hjemmeside, findes der flere forskellige plugins til at aktivere caching – f.eks. WP Rocket. - Kode fylder for meget
Det kan have en negativ indflydelse på hastigheden, hvis din kode fylder unødvendigt meget. Her er det et vigtigt, at du får minificeret din CSS og Javascript – uden at det selvfølgelig går ud over selve funktionaliteten. - Din server er ikke hurtig nok
Der er stor forskel på, hvor hurtigt en hjemmeside loades, alt efter hvilken webhost der benyttes. Har du enten en forkert eller langsom webhost, bør du derfor skifte til en hurtigere hosting-løsning. For i sidste ende har det indflydelse på, om de forrige parametre optimerer din hjemmeside.
Sådan kan du tjekke din hjemmesides hastighed
Der findes flere forskellige tools til at tjekke hastigheden af din hjemmeside. Dem kan du med fordel bruge, hvis du har mistanke om, at din hjemmeside er langsom. Herunder giver jeg dig 2 forskellige tools, du frit kan bruge til at undersøge, om din hjemmeside har hastighedsmæssige mangler, der afholder dig fra at ligge i toppen af Google.
- Google Pagespeed Insight
Pagespeed insight er Googles eget værktøj. Vil du gerne have et hurtigt indblik i, hvordan din hjemmeside performer, er dette tool perfekt. - Pingdom
Vil du have en lidt mere “nørdet” – men til gengæld også dybdegående analyse, er Pingdom et glimrende tool, du frit kan benytte.
Begge tools kommer med forklaringer til de forskellige begreber og løsninger, du kan vælge at implementere eller ændre på dit site.
Vil du have hjælp til at gøre din hjemmeside hurtigere?
Jeg håber, det gav mening for dig, hvorfor det er vigtigt at have en hurtig hjemmeside. Har du brug for hjælp til at give din hjemmeside et kig, så er du velkommen til at kontakte Amplify allerede i dag. Her sidder vores SEO-specialister og webdesignere klar til at give din hjemmeside et hastighedstjek – og ikke mindst give den en hastighedsoptimering, hvis den ikke kan følge med konkurrenterne.
Få hjælp til din SEO-strategi
Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@amplify.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@amplify.dk.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.