Tips til Instagram Reels og Reels Ads 2023
Siden vi udgav dette indlæg for over et år siden, har Meta spækket Instagram Reels til med en masse nye opdateringer. I rette ‘The Princess Diaries’ makeover-ånd, skal jeg selvfølgelig opdatere dette blogindlæg, så du kan hoppe ind i 2023 som en ægte Reels-connoisseur.
Here we go!
Hvad er der sket med Instagram Reels siden sidst?
Tilbage i oktober 2021 skrev jeg, at Instagram har afsløret, at Reels er én af de hurtigst voksende måder, hvorpå virksomheder kan ramme nye følgere og blive opdaget på tværs af målgrupper. Den påstand skal du bide mærke i – for siden sidst har Reels har kun udvidet deres markedsandele på Instagram!
Det har i højere grad at gøre med eksplosionen af TikTok, der er blevet en verdensomspændende afhængighed med over en milliard månedlige brugere. TikToks popularitet har derfor tvunget Instagram til at omdirigere deres algoritmer, så Instagram Reels i højere grad bliver prioriteret i vores personlige feeds.
For dig som virksomhed betyder det, at du ikke længere kan nøjes med simple posts til at gro og fange en dedikeret følgerskare på Instagram. Med en gennemsnitlig engagement rate på 1.95% – hvilket er mindst det dobbelte sammenlignet med andre posttyper på Instagram – skal du altså ikke undervurdere Reels’ positive effekt på din Instagram profils reach- og engagement.
Det er på tide at få arbejdshandskerne på, så du kan øge dine antal følgere og få mere opmærksomhed til din virksomhed i 2023. Og jeg har lavet den ultimative how-to guide, så Reels kan blive dit stærkeste værktøj!
Hvad er Reels?
Instagram Reels er vertikale videoer, der – siden juli 2022 – kan være op til 90 sekunder lange. Dér, hvor Reels virkelig gør sig særegen er, at brugeren ikke kun ser Reels fra de profiler, de følger, men derimod fra alle Instagram profiler på platformen.
Reels gør det muligt at lave interaktive videoer, hvor musik og lydklip er essensen af oplevelsen. Reels giver dig mulighed for at klippe videosekvensen direkte i Instagram-appen, hvorfor du ikke behøver andre værktøjer eller apps til at klare arbejdet.
Du kan dele Reels på din story og i dit feed, hvor den automatisk kommer i ‘Reels’ og ‘Udforsk’ fanen.
Ansigtet bag et brand er, hvad forbrugere i dag hungrer efter at opleve. Instagram-brugere ønsker at se branded content, som de kan relatere til og som giver dem en tættere relation til de produkter eller services, som de køber. Derfor er Instagram Reels en fantastisk metode for brands til at spænde deres kreative muskler og vise, hvem de er på en sjov og visuel måde.
Bonusinfo: Et ‘view’ gælder lige så snart, at en bruger trykker ind på din Reel.
Instagram Reels' algoritme
Da Instagrams Reels’ feed består af foreslået content, er det en kæmpe fordel, hvis du sætter dig ind i algoritmen. Jeg laver en kort gennemgang af, hvad Instagram selv har sagt om deres algoritme, og hvad du kan gøre for at få dine Reels prioriteret.
1. Folk ser hele din Reel
Instagram kan godt lide, når folk ser hele din Reel. Derfor bør du også overveje, hvor lang din videosekvens bør være. Laver du en Reel på op til 90 sekunder, vil chancen for at den bliver set fra start til slut være langt mindre, end hvis du lavede en video på 10-15 sekunder.
Min erfaring er, at 5-10 sekunder er den mest optimale længde på en Instagram Reel.
Short and sweet!
2. Din Reel har høj engagement
Sørg for at opfordre til interaktion, når du laver en Reel, så du kan få så mange likes og kommentarer som muligt. Et andet trick for at få gang i eksponeringen og algoritmen er, at bede dine kollegaer om at gå ind og se, like, kommentere og gemme den.
3. Folk klikker på lyden, som du har anvendt
Folk klikker gerne på lyden, hvis de selv overvejer at bruge den. Derfor er det en god ide at lave lidt research inden du går i gang med at producere din Reel. Et trick er at bruge TikTok og find ud af, hvad der trender derinde i form af musik og lydsekvenser.
Instagram er ca. 14 dage “forsinket”, hvad angår trends. Hvis noget trender på TikTok, kan du være sikker på, at det snart vil trende på Instagram.
4. Når format og kvalitet er i top
Passer din Reel til formatet 9:16 samtidig med, at den er i høj kvalitet? Så skal du nok få lidt ekstra kærlighed fra algoritmen. Et andet tip er at bruge effekter og filtre fra Reels værkstedet, som giver en ekstra wauw-effekt til din Reel.
Instagram kan ikke lide når:
- Du genbruger videoer med vandmærker eller logoer fra andre platforme såsom TikTok.
- Når du poster politisk content eller andet, der strider imod Instagrams retningslinjer.
- Du uploader en Reel i dårlig kvalitet.
Alt du skal vide om Reels Ads
I juni 2021 blev det muligt at annoncere på placeringen Reels.
Ifølge Instagram er Reels den bedste placering til at ramme brugere som ikke følger jer, og til blive opdaget verden over.
Modsat organiske Reels kan du uploade en video, der varer i op til 60 sekunder. Videoen vil herefter loope, såfremt at brugeren ikke scroller videre. Brugeren kan også like, kommentere, gemme og dele Reels annoncer, hvilket giver mulighed for at skabe interaktion med jeres målgruppe.
Dét, der er vigtigt, hvis du beslutter at annoncere på Reels er, at du tilpasser det kreative, så det matcher dét, som brugeren forventer at se, når de ser Reels. Sørg for at bruge musik fra Instagrams musikbibliotek eller ‘trending sounds’, og anvend effekter som for eksempel ‘transitions’.
Lav en masse research og indsaml ideer og inspiration til, hvordan du på bedste vis kan præsentere dit produkt, så det passer ind i Reels-universet.
Kom i gang med din første Reel
Kom i gang med din første Reel
Step 1 - Hvor er Reels funktionen i Instagram?
Siden jeg lavede denne guide er der kommet mange flere måder, hvorpå du kan tilgå Reels funktionen.
1. Fra ‘Reels’ feedet
Tryk på Reels knappen i bunden af din skærm og derefter på kamera-ikonet øverst til højre.
2. Fra ‘Story’ feedet
Åben Instagram story ved at swipe til højre på dit feed. I bunden vælger du ‘Reel’ funktionen.
3. Fra Instagrams ‘Home Screen’ feed
Tryk på plus-ikonet øverst til højre. Derefter vælger du ‘Reel’ funktionen.
Step 2 - Optag klip eller indsæt fra kamerarulle
Nu skal du igang med at lave din Reel. Og der er flere muligheder.
Men først skal du huske at bestemme en længde på din Reel. Det gør du ved at trykke på ur-ikonet i venstre side. Her kan du også tilgå musikbiblioteket, effekter, hastighed og meget andet, hvis du gerne vil vælge disse før du går i gang med at optage eller indsætte videoklip.
Du kan optage klip nu og her ved at trykke på ‘optag’ knappen i én af Reels værkstederne, eller du kan indsætte eksisterende klip fra din kamerarulle. Det er også muligt at indsætte billeder fra kamerarullen.
Når du har optaget eller indsat et videoklip, kan du slette det igen, beskære længden eller ændre rækkefølgen af dine klips ved at trykke på ‘Næste’ knappen højre bund og derefter ‘Rediger’ i venstre bund. Du kan altid gå tilbage og tilføje flere klips.
Step 3 - Reels’ smarte værktøjskasse
Nu skal du i gang med den sjove og kreative del af at lave en Instagram Reel!
Når du er tilfreds med længden og rækkefølgen af dine videoklips, kan du bruge en række redskabet til at redigere din Reel, så den passer perfekt til din virksomhed og forhåbentlig fanger dit publikum!
Tryk på musik-ikonet i toppen for at vælge, hvilken sang eller lyd, som du ønsker skal spille på din Reel. Herinde kan du også lave voiceovers eller importere din egen lyd!
Husk at virksomheder ikke har adgang til al musik på Instagram på grund af licensbegrænsninger.
Bonusinfo: Hvis du bruger din egen originale lyd, vil din profil blive krediteret. Det betyder, at brugere kan oprette Reels med din lyd ved at vælge “Brug lyd” fra din Reel.
Når du trykker på effekt-ikonet, kan du gøre din Reel mere spændende, så den skiller sig ud fra mængden af Reels på Instagram! Du kan vælge filtre, tegne, redigere i lyden og tilføje tekst, emojis, klistermærker og gifs. Det giver din Reel det sidste touch!
Step 4 - Del din Reel på Instagram
Det er tid til at dele din Reel på Instagram!
Du deler din Reel ved at trykke på ‘Næste’ knappen. Vælg et coverbillede, juster så det passer til dit profile grid og skriv en fængende tekst! Husk at bruge diverse hashtags og tagge relevante profiler, collaborators og din lokation.
Nu er du klar til at offentliggøre din første Reel ved at trykke på ‘Del’.
Godt klaret!
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.