Google Shopping

Forestil dig, at online shopping og annoncering er smeltet sammen i en virkningsfuld kombination – det er Google Shopping. En platform, der giver detailhandlere mulighed for at fremvise deres produkter på en visuel tiltalende måde i søgeresultaterne på verdens største søgemaskine, Google. Det er lidt som at have din egen virtuelle butiksvindue.

PPC_thumbnail

Hvad er Google Shopping?

Google Shopping er en platform, som webshops bruger til at vise deres produkter på Google-søgningerne. Den giver dig mulighed for at præsentere dine varer med billeder, priser og navne, så folk kan få en ide om, hvad du tilbyder, inden de besøger din hjemmeside.

Lad os tage et eksempel, så alle er helt med på, hvad Google Shopping er i praksis. Her har jeg søgt på ‘røde sko’ på Google – og her får jeg så Googles shopping-feed med et stort udvalg af produkter, der matcher min forespørgsel. 

Nu kan jeg så scrolle igennem produkterne og klikke mig ind på de resultater, jeg finder mest interessante. 

Google Shopping feed

Ved du hvad det mest interessante ved Google Shopping er? Du betaler kun, når folk klikker på dine annoncer og viser en reel interesse – også kendt som PPC – den afregningsmetode, som blandt andet Google Ads er bygget på. Derudover kan du planlægge, hvornår annoncerne vises for at optimere din ROI.

Shopping-annoncer har en tendens til at give højere konverteringsrate i forhold til almindelige Google Ads-tekstannoncer. Men det er vigtigt at sørge for, at dine annoncer er korrekt konfigureret, overvåget og optimeret for at opnå den ønskede succes.

Hvorfor gøre brug af Google Shopping

Okay, lad os opridse alle de grunde til hvorfor du bør gøre brug af Google Shopping Ads i din online forretning og hvorfor det er en mulighed, du ikke bør gå glip af:

  1. Øget synlighed: Først og fremmest giver Google Shopping-annoncer dig mulighed for at fremvise dine produkter i søgeresultaterne med billeder og priser. Det gør din butik mere synlig for folk, der søger efter produkter, du sælger.
  2. Trafik(prop): Efter øget synlighed kommer trafikken. Du vil opleve at flere besøger din webshop gennem dine Google Shopping annoncer og ikke mindst se en stor stigning i din klikrate (CTR).
  3. Øget konverteringsrate: De potentielle kunder får et nys om dine produkter og priser før de besøger din webshop, hvilket gør det sandsynligt, at de vil foretage et køb, når de lander på din side.
  4. Effektiv annoncering: Og med Google Shopping behøver du ikke at vælge søgeordene manuelt. Dine annoncer vises automatisk for relevante søgninger baseret på din produktinformation.
  5. Sjov rapportering: Google Shopping rapporteringen bliver spændende, da du løbende får indsigt i, hvordan dine produkter klarer sig, hvilket hjælper dig med at finpudse din kampagne for bedre resultater.
  6. Konkurrencefordel: Til sidst kan du med Google Shopping skaffe viden om dine konkurrenter, der kan bruges til at planlægge og tilpasse dine kampagner og annoncer, som står skarpere end deres.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.