3 automatiske e-mail flows der øger salget på din webshop
Med automatiske e-mail flows kan du ramme dine kunder lige nøjagtig dér, hvor de befinder sig i kunderejsen. På den måde øger du dine konverteringer, ligesom du sparer tid og markedsfører din webshop direkte i dine kunders indbakke.
Arbejder din virksomhed med e-mail marketing, har du måske allerede overvejet at gøre lidt mere ud af automatiserede e-mail flows.
Måske du allerede har snuset lidt til dem i form af automatiserede velkomstmails, men godt kunne tænke dig at gøre dem en anelse mere personaliserede ud fra dine kunders brugeradfærd?
I så fald er du landet det helt rigtige sted. I dette blogindlæg fortæller jeg om tre af de vigtigste e-mail flows, der kan øge salget på din webshop. Og når først du har investeret lidt tid i at få dem lavet, behøver du faktisk ikke røre en finger igen.
Smart ik’? 😉
1) Flows, du vil lære
- Velkomst Flow
- Abandoned cart flow
- Winback af inaktive kunder
2) Hvordan fungerer automatiske flows?
Et e-mail flow er, som navnet indikerer, et flow af emails. De fungerer kort sagt ved, at den første e-mail bliver sendt på baggrund af en såkaldt “trigger”. En trigger kan være mange forskellige ting, som for eksempel en kunde, der tilmelder sig dit nyhedsbrev – eller en kunde, der har placeret ting i kurven, men af uransagelige årsager ikke har gennemført købet.
Uanset hvilken trigger, der udløser, at dine besøgende ryger ind i e-mail flowet, kan du efterfølgende strukturere dit flow ud fra, hvordan den enkelte reagerer. På den måde kan du personliggøre flowet og opbygge det, så det passer til din webshop og dit kundesegment.
Mulighederne er mange, og bliver du en haj til at opsætte de helt rigtige flows med udgangspunkt i kunderejsen, øger du med garanti din omsætning og sparer dyrebar tid.
Derfor skal du opsætte automatiske e-mail flows allerede i dag:
- Øg din omsætning
- Maksimal eksponering for minimal indsats
- Tidsbesparende
- Kan tilpasses din forretning
3) Dine subscribers skal bydes velkommen med stærkt velkomstflow
Har du en webshop, har du med høj sandsynlighed også et nyhedsbrev, som dine kunder kan tilmelde sig. Ofte er der forskellige årsager til, at de bliver tilmeldt, og derfor skal dit velkomstflow også være struktureret ud fra det.
For du vil selvfølgelig gerne have, at de der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev uden nogensinde at have foretaget et køb, faktisk laver et køb – og på den måde bliver til kunder.
Og hvordan får vi dem til det?
1. mail
En oplagt mulighed kunne eksempelvis være at tilbyde dem en rabatkode, der enten giver dem en lille rabatprocent eller gratis fragt. Du har nemlig allerede en kæmpe fordel ved, at din subscriber allerede har vist interesse ved overhovedet at have tilmeldt sig dit nyhedsbrev – og det skal du da selvfølgelig udnytte.
MEN… rigtig mange af dine subscribers tilmelder sig altså i forbindelse med et køb. Og der findes da næsten ikke noget værre end at modtage en rabatkode, LIGE efter man har foretaget et køb. Derfor er du altså nødt til at gøre forskel, og i stedet gøre denne kategori af subscribers opmærksom på, hvad de får ud af at være en del dit nyhedsbrev i stedet for at give dem en rabatkode.
Det kan for eksempel være adgang til dine blogindlæg (hvis du har en blog), eller at personen nu er den første til at modtage diverse kampagner og rabatkoder i fremtiden. Kort sagt – lad dem vide, hvilke mange fordele de nu får ved at være en del af dit nyhedsbrev.
2. mail
Har din kunde ikke foretaget et køb med den rabat, du har givet, er det en god idé lige at give en lille reminder. Du kan med fordel derfor sende en opfølgende mail 5-7 dage efter, der lige minder personen om, at rabatkoden udløber inden for den nærmeste fremtid.
3.- 4.- 5. mail
Herfra kan du bygge videre på dit flow, alt efter hvad du ønsker. Har du en trustpilot konto, er dette flow en oplagt mulighed for at få flere anmeldelser. Du kan også dele værdifuldt indhold som blogindlæg og guides om dine produkter.
Det vigtigste er, at du overvejer, hvad der kan give værdi for netop dine subscribers, når du udarbejder dit flow.
Vigtigste elementer i velkomstflowet:
- Gør subscriberen opmærksom på USP’er – som f.eks. hurtig levering, lang returret etc.
- Lad din subscriber vide, hvad de får ud af tilmeldingen.
- Få din subscriber til at engagere sig – enten ved brug af rabatkoder, læsning af blogindlæg mv.
- Del kun indhold, der giver værdi for din subscriber.
Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://amplify.dk/academy/e-mail-automation-flows/
For eksempel:
Foto: Amplify: E-mail flows
4) Har dine kunder forladt deres kurv på din webshop?
Så er det nu, du skal give dem en gulerod!
Der kan nemlig være mange forskellige årsager til, at besøgende i din webshop ikke færdiggør deres køb. Ofte er det små detaljer, som at deres kort ligger i tasken, eller de måske fortrød da fragten blev lagt oveni. Kort sagt – det være mange forskellige ting.
Faktum er dog, at hele 70 % af alle varer der bliver lagt i kurven på webshops, ikke bliver til køb. Derfor er det her altså et flow, du rigtig gerne vil have til at køre for dine subscribers.
Uanset, hvad årsagen er til, at købet ikke er blevet gennemført, er det fælles for alle “abandoned carts”, at den enkelte har været så tæt på at konvertere, at der formentlig ikke skal så meget til for at få dem til at gøre det.
1. mail
Den første mail du sender ud, skal gøre kunden opmærksom på, at de har varer i kurven, der venter på dem. Det er dog meget vigtigt, at du sender den så hurtigt som muligt, så din potentielle kunde ikke bevæger sig for langt væk fra din webshop.
Du skal med andre ord “fange dem” lige der, hvor produkterne stadig ligger friskt i hukommelsen. Derudover er det vigtigt, at du gør det så let for dem så hurtigt at komme til kurven – hvis muligt så vis gerne de specifikke produkter, der ligger i kurven.
2. mail
Har dine potentielle kunder ikke gennemført købet, vil du selvfølgelig gerne gøre noget mere for, at de faktisk konverterer. Alt efter prislejet i din webshop, og hvor mange penge der ligger for i kurven, kan du her tilbyde en vis procentdel eller gratis fragt.
Alt efter hvilken e-mail system du bruger, kan du opsætte en betingelser for, hvornår hver enkelt skal tilbydes rabat eller gratis forsendelse. Her kan du evt. tage forbehold for, hvor stor en sum, der ligger i kurven.
Ingen rabat?
Er du ikke interesseret i at give nogen form for rabat, kan det være en god ide at sende en mail med info omkring jeres returret – som f.eks. forsendelses mærkat der gør det lettere at returnere. Meningen med denne form for mail er, at du skal tænke over de forbehold, der måske har gjort, at købet ikke er blevet fuldført – såsom returret eller lignende.
3. mail
Den tredje mail kan være en opfølgende mail, hvis du har givet en kode der enten giver en lille rabat eller gratis fragt. Gør dem opmærksom på, at koden stadig virker.
Vigtigste elementer i abandoned cart-flowet:
- Få sendt en mail afsted så hurtigt som muligt.
- Gør det let at gå til kurven – hvis muligt, så vis gerne produkterne.
- Tal til de forbehold, der kan have afholdt dem fra at gennemføre købet.
- Følg op efter nogle dage.
Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://amplify.dk/academy/e-mail-automation-flows/
For eksempel:
Foto: Amplify: E-mail flows
5) Winback af inaktive kunder
Der kan være mange årsager til, at dine tidligere kunder ikke har handlet hos dig i et stykke tid. Og i den fysiske verden ville du kunne gøre absolut nada ved det.
Men det er lige netop derfor, at e-mail marketing – og særligt automatiske flows, er så effektive. Du har en unik mulighed for maksimal eksponering – helt gratis.
Helt konkret skal din trigger i dette flow være et bestemt antal dage, siden din kunde gjorde et køb. Når du skal bestemme antallet af dage, er det vigtigt, at bestemme det ud fra din branche. Der er f.eks. stor forskel på, om du sælger makeup produkter eller møbler. Derfor skal flowet også opbygges anderledes alt efter din type virksomhed.
Her får du et eksempel på et flow der kan aktiveres efter eksempelvis 60 dage.
1. mail
Den første mail kan eksempelvis være en mail der gør din kunde opmærksom på, at det er noget tid siden personen sidst, har handlet hos dig. I mailen kan du gøre opmærksom på nogle af dine USP’er, såsom hurtig levering, eller du kan gøre opmærksom på dine mest solgte produkter.
2. mail
Har din kunde ikke konverteret efter den første mail blev sendt ud, kan du gå skridtet videre og give en rabatkode til enten fri fragt eller en lille procentdel på deres køb. Dette afhænger selvfølgelig også af, hvilken type virksomhed og branche du er i.
Er du ikke interesseret i at give rabat, kan du sende en opfølgende mail, der gør opmærksom på nogle af dine andre USP’er eller sende noget materiale, der inspirerer dem til at tage et kig i din webshop.
Vigtigste elementer i Winback af inaktive kunder:
- Flowet skal opbygges ud fra din type forretning
- Inspirér og engagér kunden til at give din webshop et kig igen
- Brug din USP’er til at minde kunden om fordelene ved at handle hos dig
Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://amplify.dk/academy/e-mail-automation-flows/
For eksempel:
Foto: Amplify: E-mail flows
Har du brug for sparring eller hjælp til at opsætte e-mail flows, der konverterer
Så er du velkommen til kontakte mig eller en af mine kolleger. I Amplify arbejder vi målrettet og datadrevet med e-mail marketing, og kan hjælpe dig med at få opsat de helt rigtige flows, der passer til netop din virksomhed. Send mig endelig en mail på seo@amplify.dk eller hiv fat i en af mine kollegaer på info@amplify.dk.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.