Søgeordstæthed

Søgeord kan være en svær størrelse, og der er intet facit på, hvor mange gange du skal bruge et søgeord i din webtekst for, at din tekst får den bedste plads på Google. Men hvad er søgeordstæthed overhovedet? Og hvordan kan du bruge viden om søgeordstæthed til at skrive tekster, som både bots og brugere bliver vilde med? Det bliver du meget klogere på lige her.

SEO_thumbnail

Hvad er søgeordstæthed?

Søgeordstæthed eller keyword density, som det hedder på engelsk, er et begreb der anvendes inden for digital markedsføring og SEO. Det dækker over hvor ofte et bestemt søgeord eller en bestemt sætning optræder på en given webside. Søgeordstæthed er en af de faktorer, Google og andre søgemaskiner bruger til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Jo højere søgeordstæthed, jo mere relevant vil en side typisk blive anset for at være.

Men søgeordstæthed er langt fra det eneste, der tæller i SEO. Det kan du læse meget, meget mere om i vores store SEO-guide.

Hvordan beregner man søgeordstæthed?

For at beregne søgeordstæthed på en given side, skal man tælle antallet af gange, søgeordet eller sætningen optræder på siden, og derefter dividere dette tal med antallet af ord på siden. Hvis søgeordet “SEO” for eksempel optræder 10 gange på en side med 1000 ord, er søgeordstætheden 1%.

Men det er ikke altid så simpelt. Google og andre søgemaskiner bruger mere avancerede algoritmer til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at du har et naturligt og organisk brug af søgeord på en given side, da en for høj søgeordstæthed kan opfattes som spam og give en negativ effekt på sidens rangering.

Hvordan påvirker søgeordstæthed SEO?

Nu har du nok forstået, at søgeordstæthed er et vigtigt element at have styr på, hvis du ønsker at få en god placering i Googles søgeresultater. Men hvad kan du helt konkret gøre for at sikre dig, at du hverken har for mange eller for få søgeord?
For det første er din teksts længde afgørende for hjemmesidens SEO-præstation. Hvis din brødtekst er lang, kan du bruge dine søgeord flere gange, uden at Google opfatter det som keyword stuffing. Det anbefales, at brødteksten er mindst 500 ord lang, men som huskeregel skal den helst bare være længere end konkurrenternes tekster.

Gør dine tekster læsevenlige. Husk at lange tekster ikke er en fordel, hvis teksten virker som en lang tankestrøm uden pauser. Gør teksten spiselig, så brugerne såvel som botterne kan læse mere tekst, inden de bliver tekstmætte. Punktopstillinger og tabeller er et fantastisk redskab, der kan hjælpe med at gøre teksten mere overskuelig.

Brug dine søgeord naturligt. Selvfølgelig er det vigtigt at have søgeord med i dine tekster og overskrifter, så både bruger og bot er sikre på, at din side er relevant for dem. Men brug søgeordene naturligt, så du undgår keyword stuffing.

Læs meget mere i vores guide til den gode landingsside.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.