SEO-strategi

En SEO-strategi er en handlingsplan designet til at hjælpe med at forbedre en hjemmesides placeringer og øge den organiske søgetrafik. Det er en detaljeret opgaveliste, der vil hjælpe dig med at skabe overblik, så du har de bedste forudsætninger for en vellykket SEO. Strategien skal blandt andet omhandle on-page SEO, off-page SEO og teknisk SEO.

I dette indlæg får du en forståelse af, hvordan du opretter og eksekverer en effektiv SEO-strategi, der kan mærkes på bundlinjen.

SEO_thumbnail

Få en succesfuld SEO-strategi

Et af de vigtigste aspekter af en succesfuld SEO-strategi er en dybdegående søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er processen, hvor du evaluerer og analyserer søgetermer for at afgøre, hvilke søgeord der er ideelle at arbejde videre med.

Med andre ord hjælper søgeordsanalyse dig med at vælge de bedste søgeord til dine nuværende SEO-strategi. Hvis du har fået blod på tanden, kan du med fordel dykke ned i vores komplette SEO-guide, hvor du kan læse om alt fra A-Z.

Benchmark din nuværende strategi

Benchmarking af din nuværende statistik er den bedste måde at begynde at sætte mål på, spore resultater og analysere, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Som udgangspunkt skal du observere: organisk trafik, søgeordsrangering og backlinks. Denne indsigt giver dig et omfattende billede af dit websteds overordnede ydeevne (historisk og i øjeblikket).

Organisk trafik betyder, hvor mange besøgende der kommer til din hjemmeside fra organisk (ikke-betalte) søgninger. Søgeordsrangering er din hjemmesides organiske placering i søgeresultaterne på et bestemt søgeord. Med andre ord er det, hvor højt dine sider vises på Google. Søgeordsrangeringer er vigtige, fordi højere rangerende sider får mere organisk søgetrafik.

Derefter skal du kontrollere, hvor mange websteder der har links, der peger på dit websted.Websites med et højt antal backlinks har en tendens til at have højere placeringer på Google. Backlinks er som en tillidserklæring. Hvis mange betroede websteder linker til dine, viser det Google, at din hjemmeside er værdifuld for brugerne. Læs mere om værdien af linkbuilding.

7 steps til en god SEO-strategi

  1. Analyse af din hjemmeside
  2. Analyse af dine konkurrenter
  3. Søgeordsanalyse
  4. Teknisk analyse
  5. Handlingsplan
  6. Eksekvering
  7. Løbende vedligehold

Delegér arbejdet mellem specialisterne

Når man arbejder med SEO er opgaverne mange og meget forskelligartede. Derfor er det vigtigt, arbejdsopgaverne fra handlingsplanen bliver uddelegeret til de rette personer med de rette kompetencer. Det er vigtigt, at alle der er inde over optimeringen har en forståelse for SEO-strategien og handlingsplanen. Derudover kan deadlines og delmål være en rigtig god idé, da du bør revurdere din SEO-strategi løbende.

Tid er en luksus, som de fleste virksomhedsejere og ledere ikke har, især til en strategi så tidskrævende som SEO. Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, der kræver mange timers research, optimering og vedligeholdelse. Når du outsourcer SEO til et SEO-bureau, får du et team af professionelle bag dit brand, så du har tid til at fokusere på de opgaver, du er specialist indenfor.

Ofte stillede spørgsmål

En SEO-strategi er en handlingsplan designet til at hjælpe med at forbedre en hjemmesides placeringer og øge den organiske søgetrafik.

Man udarbejder en SEO-strategi for at have de bedste forudsætninger for en vellykket søgemaskineoptimering. SEO er kompleks, og derfor er det vigtigt at have en handlingsplan.

Kært barn har mange navne… SEO, søgemaskineoptimering og endda “SEO-optimering”. Søgemaskineoptimering er en måde at optimere din hjemmeside, så du bliver fundet, når der søges efter dit produkt eller service på Google.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.