Mobile-first indexing

Den digitale verden spæner afsted og venter ikke på nogen – heller ikke på dig. Men bare rolig! Vi er her for at hjælpe dig, hvis du vil genere trafik og klik til din hjemmeside. Med tiden får flere og flere mobiltelefoner, og derfor bliver du nødt til at kende til mobile-first indexing, hvis du vil rangere højt på Google.

SEO_thumbnail

Flere og flere mobilsøgninger

Google er den mest populære søgemaskine på markedet, som benyttes af mere end 95% af brugerne. Derfor er det topvigtigt at tilpasse sin SEO-strategi til Googles algoritmer, hvis man gerne vil generere mange klik til sin hjemmeside.

I 2016 introducerede Google mobile-first indexing, som betyder, at søgemaskinen primært vægter, at hjemmesider er brugervenlige på en mobiltelefon frem for en laptop. Det betyder, at websites med en god brugervenlighed på mobil har kortere vej til høje placeringer i søgeresultaterne.

Dette er en markant ændring, da det før i tiden var desktop-versionen af et website, der var i fokus. Men samfundet forandrer sig, og flere og flere laver Google-søgninger fra deres telefoner, som de har med sig overalt. Når Googles algoritmer forandrer sig, må SEO-strategierne jo følge med!

Mobile-first indexing i din SEO-strategi

Men hvordan kan du optimere din SEO-strategi med mobile-first indexing?

Mobile-first indexing er et essentielt element i enhver moderne SEO-strategi. Med Googles prioritering af den mobile version af din hjemmeside kan din hjemmesides SEO-placeringer blive trukket markant ned, hvis din mobile side ikke er tilstrækkeligt optimeret. Vi har samlet en række tips, der sliber din mobile brugervenlighed knivskarp:

Sørg for, at indholdet er ens på alle platforme
Google favoriserer hjemmesider, hvor indholdet er det samme på både desktop og mobil. Dette inkluderer tekst, billeder og videoer.

Optimér dit webdesign
Din hjemmeside skal være nem at navigere i på en mobil eller tablet. Brugerne skal uden besvær kunne klikke på links, udfylde formularer og foretage andre interaktioner.

Speed, speed, speed!
Google ved godt, at mobilbrugere ikke venter på, at en langsom hjemmeside loader. Så klikker brugeren hellere ind på en anden hjemmeside, der kan levere det hele på den halve tid. En tommelfingerregel er, at hele din hjemmeside skal indlæses på 1-2 sekunder.

Helt styr på SEO’en?
Når du laver webdesign til mobile enheder, kan du med fordel benytte dig af et webdesign, som appellerer til SEO-strategier såsom zero click-søgninger, featured snippets og meget mere. Tjek eventuelt Amplifys komplette SEO-guide for mere info om, hvordan du optimerer din SEO-strategi.

Selvom mobile-first indexing kan virke komplekst, er det et centralt aspekt af en succesrig digital markedsføringsstrategi. Ved at fokusere på at skabe en ensartet, brugervenlig og hurtig mobiloplevelse for dine brugere, kan du forbedre din hjemmesides SEO-placering.

Test din viden!

Søgemaskineoptimering, også kendt som SEO (Search Engine Optimization), er et paraplyterm, der dækker over en række strategier, som hjælper hjemmesider til at få en højere placering i de organiske søgeresultater i søgemaskiner som Google.

Mobile-first indexing betyder, at Google fokuserer mere på, at din hjemmeside er brugervenlig for mobilvisninger end for laptops, når algoritmerne skal vælge, hvilken hjemmeside der kan få en førsterangsplacering i søgeresultaterne. Det skyldes, at der med tiden foretages flere søgninger fra mobile enheder end fra computere.

Kort sagt: Speed, same content, SEO & smukt design.

  • Optimer hastigheden på din hjemmeside, så brugerne ikke bliver utålmodige og vælger konkurrentens hjemmeside frem for din.
  • Sørg for at man kan tilgå det samme indhold på mobile enheder som på laptops.
  • Optimer din SEO-strategi.
  • Optimer dit webdesign, så din hjemmeside er pæn og nem at finde rundt i på mobile enheder.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.