E-mail permissions
Vil du forbedre din e-mail marketing-strategi? Så er det vigtigt at forstå betydningen af e-mail permissions. Her vil jeg forklare, hvad e-mail permissions er, hvordan du indhenter dem, og hvad der kan ske, hvis du ikke gør det.
- Sidst opdateret:
Hvad er e-mail permissions?
E-mail permissions kan oversættes til ‘tilladelser til at sende e-mails’. Du skal tænke på det lidt som en invitation til din e-mail-fest. Når nogen hakker af ved dine e-mail permissions, siger de “ja tak” til at modtage dine e-mails. Dette er afgørende for at opbygge en autentisk og engageret nyhedsbrevsliste af mennesker, der faktisk ønsker at høre mere fra dig.
Skulle det ske, at du sender e-mails til personer, som ikke har givet tilladelse til det, kan det skade dit brand og dets omdømme samt resultere i, at dine e-mails ender i spam-mappen i stedet for at nå indbakken hos dine kunder. Derfor er det vigtigt at samle e-mail permissions og kun sende e-mails til personer, som har givet deres samtykke til at modtage dem.
Desuden er lovgivningen klar og tydelig! Ifølge markedsføringsloven paragraf 10 stk. 1. er det ulovligt at sende mails med henblik på markedsføring uden tilladelse fra modtagerne.
Hvordan kan du hente indhente e-mail permissions?
Her kommer den lidt mere interessante del – hvordan får du folk til at sige “ja tak” til dine e-mails? Det hele handler om inbound marketing, hvor du tiltrækker potentielle abonnenter ved at tilbyde værdifuld content, som de ønsker eller mangler. Du kan eksempelvis indsamle tilmeldinger på følgende måder:
- Køb på webshop: En effektiv måde at indhente e-mail permissions på er ved at bede om dem i forbindelse med et køb på din webshop. Når kunden er ved at gennemføre sit køb, kan du bede om tilladelse til at sende dem relevante e-mails.
- Pop-ups: Brug pop-ups på din hjemmeside til at tiltrække opmærksomhed og invitere besøgende til at tilmelde sig. Men pas på – pop-ups skal være diskrete og relevante, så de ikke forstyrrer brugeroplevelsen.
- Tilmeldingsformular: Placer tilmeldingsformularer strategisk på din hjemmeside, f.eks. i sidefoden eller på en landingsside. Lav det nemt for folk at skrive deres e-mail og komme med på din nyhedsbrevsliste.
- Et godt tilbud: Tilbyd noget uimodståeligt, som folk kun kan få, hvis de tilmelder sig dine e-mails. Det kan være en gratis e-bog, en værdifuld vejledning eller en eksklusiv rabatkode.
Hvad sker der, hvis jeg ikke samler e-mail permissions?
Dit e-mail game vil hurtigt rygtes ude i byen – uanset om du får succes med det eller ej. Hvis dine modtagere får en uventet e-mail fra dig, vil deres handling kunne påvirke din succes negativt, når du fremadrettet sender e-mails fra nyhedsbrevslisten. Det kan eksempelvis dreje sig om:
- Åbningsraten: Først og fremmest vil din åbningsrate blive negativt påvirket, hvis du sender e-mails til modtagere eller til et lead uden du har tilladelse. Det kan også ske, at modtageren ikke genkender dig eller kan huske at have tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Alt dette kan medføre at din åbningsrate vil blive lav, som kan gøre det svært for din e-mail at lande korrekt i dine kunders indbakke fremadrettet.
- Spam: Spam opstår primært som et resultat af uønsket eller upassende indhold, som sendes ud til en række modtagere – som eksempelvis nyhedsbreve. Nogle vil markerer din mail som spam, hvis de aldrig har accepteret at modtage dine e-mails eller hvis de ikke længere vil modtage dem.
- Afmeldingsrate: Afmeldingsrate er en vigtig måling af, hvor mange modtagere der vælger at afmelde sig dit nyhedsbrev. Hvis du sender e-mails til personer, der ikke har givet tilladelse til det, kan det resultere i en høj afmeldingsrate.
- Blokeret e-mail: Sender du mails til personer, som ikke har givet tilladelse til det, vil de blive blokeret af forskellige databaser, som vil angive dit domæne som ondsindet. Dette kan resultere i, at dine e-mails aldrig når modtageren, og det kan skade dit ry.
Flere begreber
Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.