CPC (Cost Per Click)

CPC, som står for Cost Per Click, er et redskab, der kan hjælpe dig med at gøre din digitale markedsføringsindsats mere effektiv. Hvis du bruger det rigtigt, kan CPC nemlig hjælpe dig med præcist at måle udbyttet af dine investeringer, optimere din markedsføringsstrategi – så du i sidste ende kan øge din indtjening.

PPC_thumbnail

Hvad er CPC?

CPC, også kendt som Cost Per Click, er en betalingsmetode indenfor digital markedsføring. I modsætning til målinger som CPA (Cost Per Acquisition) og CPM (Cost Per Mille), er CPC’s fokus på antallet af klik opnået som følge af dine digitale annoncer – snarere end mængden af konverteringer eller visninger.

Hvis du for eksempel laver en annonce for en vare, som du sælger på din webshop, vil du blive faktureret en sum, hver gang en bruger klikker på din reklame. Det er ikke nødvendigt for brugeren at købe noget eller lave en konvertering, før du betaler. Dette er effektivt, fordi CPC-modellen sikrer, at du kun betaler for de brugere, der viser direkte interesse i din reklame ved at klikke på den. CPC-reklame kan bruges på mange platforme, inklusiv populære sociale medier som Facebook.

Sådan kan CPC bidrage til at øge din profit

At mestre optimeringen af din CPC-strategi kan være en sikker vej til at forøge din return-on-investment (ROI), eller dit afkast på investeringer i CPC-reklamer. Lad os se nærmere på, hvordan dette fungerer i praksis.

Ved at analysere og holde øje med hvordan dine CPC-annoncer klarer sig, kan du hurtigt danne dig et tydeligt billede af, hvilke dele af din markedsføringsstrategi der er mest effektive til at generere klik. Med denne viden kan du tilpasse og forbedre dine kampagner for at optimere præcis de elementer, der giver de bedste resultater.

Strategien kan inkludere at ændre dine reklamer, forbedre dit websites design eller den overordnede brugeroplevelse, opdatere dine landingssider, eller endda genoverveje din målgruppe. Ved løbende at optimere dine kampagner baseret på data fra din CPC, kan du sikre, at du får mest muligt ud af hver reklamekrone.

Hvordan beregner du din CPC?

For at beregne din CPC skal du blot dividere dine totale omkostninger med antallet af klik, du har fået. Hvis du for eksempel har investeret 5000 kr. i digital markedsføring og har fået 1000 klik, så vil din CPC være 5 kr. Det betyder, at du betaler 5 kr. for hvert klik, din reklame genererer.

Hold dig et skridt foran konkurrenten med en effektiv CPC-strategi

Med en dybdegående forståelse for CPC, kan du altid være et skridt foran dine konkurrenter i den digitale arena. Detaljeret viden om, hvad hvert klik koster dig, giver dig muligheden for at fordele dine ressourcer på den mest effektive måde, så du altid får mest ud af dine penge.At samarbejde med et professionelt Google Ads-bureau og SEO-bureau som Amplify kan være en stor hjælp i denne proces. Ved at samarbejde med specialister, der har en dyb forståelse for CPC-modeller og strategier, kan du nemlig sikre, at du anvender dine markedsføringsinvesteringer på den mest effektive måde.

Er du parat til at teste din viden om CPC?

CPC, eller Cost Per Click, er en betalingsmodel i digital markedsføring, hvor omkostningen er direkte relateret til antallet af klik, dine reklamer genererer.

Mens CPC fokuserer på antallet af klik, dine reklamer genererer, handler CPA (Cost Per Action) om de handlinger eller konverteringer, dine reklamer resulterer i.

Der er mange forskellige metoder til at forbedre din CPC. Disse kan omfatte at optimere dine reklamer, justere dit budget, eller finde bedre måder at engagere din målgruppe på.

I CPC tælles alle interaktioner, hvor en bruger aktivt klikker på din reklame, som et klik. Det kan være klik for at besøge din hjemmeside, gøre et køb eller tilmelde sig et nyhedsbrev.

Ikke nødvendigvis. En lav CPC er generelt god, men det er vigtigere at sikre, at dine klik resulterer i konverteringer. Hvis du får mange klik, men de ikke resulterer i konverteringer, kan en lav CPC være mindre fordelagtig.

For at beregne din CPC, skal du dividere de totale omkostninger for din kampagne med antallet af klik, den genererer.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.