CPC (Cost Per Click)
CPC, som står for Cost Per Click, er et redskab, der kan hjælpe dig med at gøre din digitale markedsføringsindsats mere effektiv. Hvis du bruger det rigtigt, kan CPC nemlig hjælpe dig med præcist at måle udbyttet af dine investeringer, optimere din markedsføringsstrategi – så du i sidste ende kan øge din indtjening.
- Sidst opdateret:
Hvad er CPC?
CPC, også kendt som Cost Per Click, er en betalingsmetode indenfor digital markedsføring. I modsætning til målinger som CPA (Cost Per Acquisition) og CPM (Cost Per Mille), er CPC’s fokus på antallet af klik opnået som følge af dine digitale annoncer – snarere end mængden af konverteringer eller visninger.
Hvis du for eksempel laver en annonce for en vare, som du sælger på din webshop, vil du blive faktureret en sum, hver gang en bruger klikker på din reklame. Det er ikke nødvendigt for brugeren at købe noget eller lave en konvertering, før du betaler. Dette er effektivt, fordi CPC-modellen sikrer, at du kun betaler for de brugere, der viser direkte interesse i din reklame ved at klikke på den. CPC-reklame kan bruges på mange platforme, inklusiv populære sociale medier som Facebook.
Sådan kan CPC bidrage til at øge din profit
At mestre optimeringen af din CPC-strategi kan være en sikker vej til at forøge din return-on-investment (ROI), eller dit afkast på investeringer i CPC-reklamer. Lad os se nærmere på, hvordan dette fungerer i praksis.
Ved at analysere og holde øje med hvordan dine CPC-annoncer klarer sig, kan du hurtigt danne dig et tydeligt billede af, hvilke dele af din markedsføringsstrategi der er mest effektive til at generere klik. Med denne viden kan du tilpasse og forbedre dine kampagner for at optimere præcis de elementer, der giver de bedste resultater.
Strategien kan inkludere at ændre dine reklamer, forbedre dit websites design eller den overordnede brugeroplevelse, opdatere dine landingssider, eller endda genoverveje din målgruppe. Ved løbende at optimere dine kampagner baseret på data fra din CPC, kan du sikre, at du får mest muligt ud af hver reklamekrone.
Hvordan beregner du din CPC?
For at beregne din CPC skal du blot dividere dine totale omkostninger med antallet af klik, du har fået. Hvis du for eksempel har investeret 5000 kr. i digital markedsføring og har fået 1000 klik, så vil din CPC være 5 kr. Det betyder, at du betaler 5 kr. for hvert klik, din reklame genererer.
Hold dig et skridt foran konkurrenten med en effektiv CPC-strategi
Er du parat til at teste din viden om CPC?
Hvad er CPC?
CPC, eller Cost Per Click, er en betalingsmodel i digital markedsføring, hvor omkostningen er direkte relateret til antallet af klik, dine reklamer genererer.
Hvad er forskellen på CPC og CPA?
Mens CPC fokuserer på antallet af klik, dine reklamer genererer, handler CPA (Cost Per Action) om de handlinger eller konverteringer, dine reklamer resulterer i.
Hvordan kan du forbedre din CPC?
Der er mange forskellige metoder til at forbedre din CPC. Disse kan omfatte at optimere dine reklamer, justere dit budget, eller finde bedre måder at engagere din målgruppe på.
Hvilke handlinger tæller som klik i CPC?
I CPC tælles alle interaktioner, hvor en bruger aktivt klikker på din reklame, som et klik. Det kan være klik for at besøge din hjemmeside, gøre et køb eller tilmelde sig et nyhedsbrev.
Er en lav CPC altid bedre?
Ikke nødvendigvis. En lav CPC er generelt god, men det er vigtigere at sikre, at dine klik resulterer i konverteringer. Hvis du får mange klik, men de ikke resulterer i konverteringer, kan en lav CPC være mindre fordelagtig.
Hvordan beregner du din CPC?
For at beregne din CPC, skal du dividere de totale omkostninger for din kampagne med antallet af klik, den genererer.
Flere begreber
Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.