Digital forretningsudvikling: Skab vækst gennem markedsføring
Der er fortsat fart på digitaliseringen, og det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, at en stærk online tilstedeværelse er blevet en essentiel del af at skabe vækst og brand awareness. Udviklingen indenfor sociale medier har ikke bare gjort det muligt at dele sjove billeder af dine kæledyr – den har også skabt nye muligheder at drive forretning på. Hvis din virksomhed endnu ikke har fastlagt en strategi for jeres digitale udvikling, er nu et godt tidspunkt at starte på. I dette blogindlæg får du en skarp introduktion til, hvad digital forretningsudvikling er, og hvordan det kan medvirke til at øge din forretnings vækst eksponentielt.
- Sidst opdateret:
Hvad er digital forretningsudvikling?
Digital forretningsudvikling er egentlig meget ligetil – og så alligevel ikke. Som navnet antyder, handler det om, hvordan digitale løsninger kan underbygge, vækste og videreudvikle din forretning. Begrebet omhandler dog alle digitale aspekter af virksomheden og dækker derfor bredt.
Det kan eksempelvis være, at du ønsker at udvikle jeres digitale kanaler, herunder din tilstedeværelse på sociale medier, kortlægning af digitale trends, der påvirker branchen du opererer i eller få en ny hjemmeside, der gør dig synlig 24 timer i døgnet.
Hvorfor er online tilstedeværelse vigtigt?
Som nævnt har digitaliseringen gjort det nødvendigt for virksomheder, der ønsker at vækste på det moderne marked, at have en stærk online tilstedeværelse. Men hvorfor er det vigtigt, ligefrem nødvendigt, at være til stede på internettet?
Vi befinder os alle i højere grad online, og i 2020 brugte op mod 86% af danskerne internettet til at tjekke information om varer eller tjenester, før de bestemte sig for, hvorvidt de ville foretage et køb. Internettet fungerer på mange måder som vor tids telefonbog, og når det netop er hér, brugerne søger information, gør du klogt i at være tilgængelig. Kort sagt – din tilstedeværelse på internettet øger det din chance for, at flere brugere vil opdage din virksomhed.
I princippet er det heller ikke helt nok blot at være tilstede. Internettet er virksomheders slagmark for brugernes opmærksomhed. I kampen om at blive valgt fremfor dine konkurrenter bør du derfor bruge dine knappe ressourcer på at nå potentielt interesserede brugere. Når du har klargjort, hvem din målgruppe er, kan du begynde at målrette din digitale strategi. Dette kan gøres ved hjælp af bl.a. søgemaskineoptimering og annoncering på Google.
Hvilken marketingstrategi passer til din virksomhed?
Der er flere forskellige strategier, som kan benyttes for at udvikle din forretnings digitale tilstedeværelse.
SEO
For at blive fundet af potentielle kunder er vigtigt, at din virksomhed har en hjemmeside. På den måde har brugere mulighed for at finde din virksomhed, når de søger på Google. Der er dog ikke tilfældigt, hvem der ligger i den eftertragtede top af Googles søgemaskine, og jo længere ned et website ryger, jo mindre er sandsynligheden for, at det bliver bemærket.
Nøglen til at nå til tops hos Google er SEO = Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering). Arbejdet med SEO inkluderer at skabe relevant og unikt indhold til dit website, som stemmer overens med det, brugerne søger på, når de søger efter produkter og services indenfor din branche. Informativ og relevante tekster øger dine chancer for en bedre placeringen på søgemaskiner som Google og dermed dine chancer for at blive opdaget af potentielle kunder. Amplify er et professionelt SEO-bureau.
Google Ads
Internettets konkurrerende marked har samtidig medført et fald på det organiske reach, hvilket betyder, at det som udgangspunkt også er nødvendigt, at sætte nogle penge bag dine reklamer for at skabe synlighed hos nye potentielle kunder. Det kan du eksempelvis gøre ved brug af Google Ads, som er en annonce, der bliver præsenteret i forbindelse med bestemte søgeord eller en specifik søgeadfærd. Dine produkter eller service bliver dermed fremhævet for brugere, der med stor sandsynlighed allerede har interesse i dem. Få mere information om annoncering på Google.
SoMe marketing
Som etableret tidligere er det en god idé at være til stede, hvor brugerne er til stede. Danskerne bruger i gennemsnit mere end 2 timer på sociale medier dagligt, og hele 2 ud af 3 af os besøger dagligt både Facebook, Instagram og andre store sociale platforme. Det betyder, at der er et stort potentiale i at nå potentielle kunder her. Op mod 40% af mindre virksomheder benytter allerede de sociale medier til både at genere brand awareness og indtægter. Hvis I vil fange brugernes opmærksomhed, før jeres konkurrenter gør, er det derfor en god idé, at sætte gang i markedsføringen på sociale medier.
Vil du vide mere om digital forretningsudvikling?
Det er en svær opgave at vækste din virksomhed uden en strategi for, hvordan du udvikler din forretning digital. En god strategi med fokus på at øge din online tilstedeværelse kræver et klart overblik over dine digitale ambitioner, initiativer, centrale værktøjer samt hvilken målgruppe du bør henvende dig til.
Hvis du stadigvæk er grøn i forhold til at bevæge dig på det digitale marked eller bare godt kunne bruge en sparringspartner i udviklingen af din forretnings online tilstedeværelse, skal du ikke tøve med at kontakte os. Har du behov for hjælp til udarbejde din digitale forretningsudvikling, kan du kontakte Amplify på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk.
Bliv endnu klogere
Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.