Subdomæner og undermapper

Subdomæner og undermapper er vigtige elementer inden for webstruktur, der hjælper med at organisere og præsentere indhold på din hjemmeside på en struktureret måde. 

Web_thumbnail

Hvad er subdomæner?

Lad os skære det helt ind til benet. Forestil dig, at et domænenavn er som en adresse. Lad os bruge Amplify som et eksempel, som er bosat på Vesterbrogade 6D. Tænk på vores domæne som selve bygningen på denne adresse.

Subdomæner virker så som forskellige indgange til forskellige steder i bygningen – for eksempel hoveddøren, bagdøren og terrassedøren. Disse subdomæner fører til separate områder på din hjemmeside, ligesom de forskellige indgange fører til forskellige steder i bygningen.

Sådan ser et subdomæne ud i browseren: karriere.amplify.dk.

Hvad er undermapper?

Kører vi videre på det samme eksempel, skal du nu i stedet for at tænke på subdomæner som indgange, kan du tænke på undermapper som forskellige etager i bygningen.

For eksempel kan du have en undermappe kaldet “produkter”, der svarer til første sal. En anden undermappe kunne være “om os”, som svarer til anden sal. Hver undermappe repræsenterer en specifik del af din hjemmeside.

Når besøgende bruger disse undermapper, føres de direkte til de relevante områder på din hjemmeside. Så når en besøgende klikker på “om os”-undermappen, er det som at tage elevatoren til første sal for at læse hvem Amplify er. Klikker de på “produkter”-undermappen, tager de elevatoren til anden sal for at udforske dine produkter.

Undermapper hjælper med at organisere dit websted, ligesom forskellige etager organiserer en bygning. De giver en klar struktur og gør det nemt for besøgende at finde det, de leder efter, præcis som at finde et bestemt område i en bygning ved at gå til den relevante etage.

Sådan ser en undermappe ud i browseren: amplify.dk/om-os

Subdomæner og undermapper set med SEO-briller

Vi hører tit spørgsmålet, “hvordan kan vi bedst strukturere vores hjemmeside for at opnå de bedste SEO-resultater?”. I de fleste tilfælde vil det være via undermapper, som har den største SEO-effekt, men det ikke altid tilfældet at undermapper er den bedste løsning.

Valget af struktur afhænger af mange faktorer, hvor SEO blot er én af dem. Brugervenlighed, hvordan information er organiseret, og ønsker om positionering på markedet spiller også en stor rolle. Det er klogt at nøje overveje, hvad der passer bedst til dig og din virksomhed.

Fordelene ved at brug subdomæner:

Flere placeringer i søgeresultaterne

  • Subdomæner tillader flere potentielle placeringer på søgemaskinens første side, da Google begrænser antallet af søgeresultater fra det samme domæne. Hvert subdomæne tolkes nemlig som et selvstændigt domæne af søgemaskinen.

Relevante søgeord i domænenavnet

  • Subdomæner muliggør inkludering af relevante søgeord i selve domænenavnet, som har en højere værdi end søgeordsnavne på undermapper. Desuden fortæller dit subdomæne Google og dine besøgende, hvad dit website handler om, hvilket øger websitets troværdighed og autoritet.

Global synlighed styrkes

  • For at vise de relevante dele af dit website i forskellige lande, kan du oprette et subdomæne for hvert sprog (fx dk.amplify.dk og en.amplify.dk) eller bruge International målretning i Google Search Console. Undermapper kan også bruges til sprogversionering. Subdomæner kan dog viderestilles til en anden webserver for at forbedre loadtid og give søgemaskinerne et ekstra signal om din målgruppe.

Mere overskuelighed

  • Subdomæner kan bruges til at adskille forskellige forretningsområder eller kategorisere digitalt indhold på dit website. Dette gør websitet mere overskueligt og SEO-optimering lettere, da hvert subdomæne fokuserer på et enkelt område.

Positionen i nye forretningsområder kan styrkes

  • For at udvide din virksomhed med nye produkter, der adskiller sig fra dine nuværende, kan subdomæner skabe troværdighed omkring dine nye produkter og udnytte det momentum, der er forbundet med dit brand.

Undgå software- og hastighedsproblemer

  • Hvis du har et stort website med mange besøgende, kan opdeling på flere subdomæner reducere software-mængden og risikoen for konflikter. Desuden påvirker eventuelle ressourcetunge programmer og plugins på dine subdomæner ikke hastigheden på dit hoveddomæne.

Fordelene ved at brug undermapper:

Styrk din SEO med domænets hjælp

  • Når du bruger undermapper, drager du fordel af SEO-værdi og E-A-A-T-signaler fra dit hoveddomæne. Dette øger chancerne for, at indholdet i undermapperne vises højt i søgeresultaterne. Du behøver ikke at investere så meget ekstra arbejde i SEO, da undermapperne allerede profiterer af hoveddomænets styrke. Husk dog, at det stadig er vigtigt at tilpasse SEO for hvert indhold i undermapperne, da Google også vurderer dem individuelt.

Tilfører SEO-værdi til domænet

  • Undermapper øger mængden af indhold og dermed besøgende, hvilket styrker din hjemmesides autoritet og placeringer i søgeresultaterne. De har også en forstærkende SEO-effekt på hinanden.

Meningsfuld organisering af dit indhold

  • Undermapper organiserer indhold i meningsfulde og beskrivende webadresser. Du kan oprette en undermappe til hvert sektionsindhold  for at vise, hvilken sektion indholdet tilhører.

Høj brugervenlighed

  • Brugere foretrækker ofte webadresser med undermapper frem for subdomæner, da subdomæner kan føre til ugyldige webadresser, hvis brugere skriver www før subdomænet.

Lige til at oprette og administrere:

  • Undermapper er lettere at oprette og administrere end subdomæner. De kan oprettes på samme måde som mapper på din computer, og hvis du bruger et CMS-system som WordPress, oprettes de normalt automatisk. Subdomæner kræver mere teknisk viden, arbejde og højere omkostninger, især hvis de hostes på forskellige webservere.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.