SEO keywords – vælg de rigtige søgeord

Dine SEO-søgeord er de søgeord og sætninger i dit webindhold, der gør det muligt for folk at finde dit websted. 

Hvis din søgeordsanalyse ikke sidder lige i skabet – så lander potentielle kunder på en af de mange andre sider i Googles resultater. Implementering af SEO keywords vil hjælpe dit websted med at rangere over dine konkurrenter.

Hvis du har brug for en dybdegående beskrivelse af “hvad er seo?”, så har vi udarbejdet en komplet guide.

SEO_thumbnail

Sådan finder du de rigtige søgeord

De fleste begår de samme fejl, når de giver sig i kast med SEO for første gang – de laver en hurtig søgeordsanalyse. Mange foretager kun SEO søgeords research én gang, og glemmer at opdatere eller genoverveje deres tidligere strategi. Husk at revurder dine søgeord med jævne mellemrum.

Søgeord med et højt søgevolumen kan med fordel erstattes eller udvides med længere, mere specifikke sætninger. Du bør både fokusere på søgeord med et højt antal af månedlige søgninger samt søgeord med et lavere antal. De populære søgeord er præget af hård konkurrence, og der er kun 10 hjemmesider, som bliver vist på første side.

I nogle tilfælde giver det også langt bedre mening at fokusere på bestemte serviceområder fremfor den brede landsdækkende søgning.

Eksempel:

Du er en tømrer i Nordsjælland, som tilbyder alle de gængse services indenfor tømrerfaget – men du er dog mere interesseret i at lave nye tag fremfor tagrenovering eller andre renovationsopgaver.

Interessante søgeord for din virksomhed kunne være “Tømrer Nordsjælland”, “Tømrerfirma Nordsjælland”, “Nyt tag Nordsjælland” m.fl.

Værktøjer til at teste dine keywords

Det er essentielt at teste dine keywords i et SEO værktøj. I Google Key Planner kan du undersøge og finde de søgeord, som du overvejer at benytte. Værktøjet viser altså hvor mange besøgende, der søger på dette søgeord, og foreslår andre og lignende søgeord, der ligger indenfor samme emne.

Værktøjer som Ahrefs og SEMrush er også populære, når vi taler om værktøjer til søgeordsanalyser.

Hvis du har opsat en Google Search Console på din hjemmeside, så kan du også få stor indsigt i, hvad dine nuværende kunder søger efter. Hvis du ikke har givet din hjemmeside meget SEO-kærlighed før, så vil du højst sandsynligt ikke få meget ud af GSC ved første søgeordsanalyse. På sigt bør dette dog være på din to-do-liste.

Dine tekster har en stor betydning

SEO består af mange elementer, og at vide, hvad de er, og hvordan de fungerer, er nøglen til at forstå, hvorfor SEO er så vigtigt. Kort fortalt er SEO afgørende, fordi det gør din hjemmeside mere synlig, og det betyder mere trafik og flere muligheder for at tiltrække nye kunder. SEO kan altså have afgørende betydning for din forretning.

I arbejdet med SEO vil man hurtigt opleve, at det er en utrolig tidskrævende process. Derfor vælger mange virksomheder at outsource processen til et marketing bureau. På den måde får virksomheden et professionelt team af SEO-specialister bag deres brand, og mere tid til at fokusere på de opgaver virksomheden specialiserer sig i.

Book en SEO performance analyse hos Webamp og lad vores specialister hjælpe dig med at komme i toppen af søgeresultaterne på Google.

Forskellen på long tail og short tail keywords

I forbindelse med SEO, støder du sandsynligvis på begreberne long-tail keywords og short-tail keywords. Short-tail søgeord er mere generelle søgeforespørgsler, der består af ét eller to ord, mens long-tail keywords består af tre til fem eller flere.

Når brugere søger efter mere specifikke resultater, har de en tendens til at skrive en længere forespørgsel (et long-tail søgeord). Hvis de derimod kun søger efter et generelt emne, er de mere tilbøjelige til at indtaste et short-tail keywords på et eller to ord.

Nye indenfor SEO kan blive fristet til udelukkende at gå efter short-tail keywords, da disse søgeord ofte har flest søgninger. Som skrevet, er det vigtigt at huske, at short-tail søgeord er ekstremt konkurrencedygtige på trods af det store antal hits søgeordene får.

FAQ – SEO keywords

SEO keywords er de søgeord som virksomheder bruger på deres hjemmeside, så den rangere bedre på deres vigtigste produkter, service eller ydelser. Google vurdere om din hjemmeside er relevant ud fra dine SEO keywords.

SEO keywords skal bruges til at tiltrække de helt rigtige brugere til din hjemmeside. SEO keywords skal bruges i en tilpas mængde af gange i titel og metabeskrivelsen, brødteksten samt over- og underoverskrifter på din hjemmeside.

Implementering af SEO keywords vil hjælpe dit websted med at rangere over dine konkurrenter. Det er altafgørende for det endelige resultat, at du har lavet en søgeordsanalyse og har en plan for implementeringen af relevante søgeord.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.