Cross channel

Server-side tracking er blevet et nøglekomponent i digital markedsføring og dataanalyse. Med den stigende kompleksitet i online dataindsamling tilbyder server-side tracking en løsning, der navigerer gennem stra

Er du træt af at føle, at du gør en stor indsats for, at din hjemmeside klarer sig godt på nettet og skaber trafik – uden at det egentlig virker? Måske skyldes det, at dine digitale markedsføringsstrategier kører i alle mulige forskellige retninger uden et egentligt mål, og her er cross channel marketing den løsning, du har ledt efter.

mme juridiske rammer og browsernes begrænsninger.Læs videre og find ud af, hvorfor server site-tracking ikke blot er en nice-to-have – men en need-to-have.
Marketing-modeller_thumbnail

Hvad betyder cross channel?

Cross channel betyder “på tværs af kanaler” på dansk – og det er ret sigende for begrebets betydning. Cross channel er nemlig en markedsførings- og salgsstrategi, der prioriterer integration og samarbejde mellem alle de forskellige kanaler, hvor din markedsføring finder sted.

Det er smart, fordi du kan opnå en ensartet og genkendelig brand-identitet – uanset om brugerne støder på din hjemmeside, din Google Ads-reklame eller din fysiske butik. Hvis det for eksempel er de samme farver, slogans, billeder og budskaber, der går igen alle disse steder, vil brugeren få en klar forståelse af dit brand, hvad du eventuelt sælger – og om det er noget, som brugeren er interesseret i at købe.

Hvis din brandidentitet stemmer overens på tværs af alle dine kanaler – så er din cross channel marketing sandsynligvis i top. Med cross channel er fokus på at sikre, at alle kanaler – fra din webshop til din fysiske butik – ikke eksisterer uafhængigt af hinanden, men forstærker hinanden.

Sådan kan du genkende cross channel

Lad os kigge på nogle konkrete eksempler for bedre at forstå cross channel:

  • Hvis en kunde køber et gavekort i din fysiske butik, bør de også kunne bruge det online på din hjemmeside.
  • Køber en kunde bukser fra din webshop, bør de have muligheden for at bytte dem i din fysiske butik eller gennem webshoppen.
  • Hvis en bruger besøger din side på Instagram efter at have besøgt din hjemmeside, bør brugeren mødes af samme farvetema, billedtype og budskaber.

Det betyder i praksis, at alle transaktioner med kunden foregår på de samme vilkår, uanset hvilken kanal de vælger at interagere med.

Hvordan bruges cross channel i digital marketing?

Cross channel marketing bruges i digital marketing, fordi en ensartet kundeoplevelse på tværs af alle kanaler, skaber en bedre brugeroplevelse, som hjælper dig med at konvertere dine brugere til kunder.

Men hvordan kan du sørge for, at dit cross channel-klaver spiller?

1. Kend din kunde

Først og fremmest skal du finde ud af, hvem din kunde er. Er det mænd i alderen 30-40, der bor nord for København? Eller piger i alderen 12-16 i centrum? Det er helt centralt, at du ved, hvem din kunde er, før du kan tilpasse din digitale marketing-strategi til dem.


Det kan du for eksempel finde frem til via SMUK-modellen.

2. Tilpas din digitale marketing til din kunde

Nu har du identificeret din målgruppe, så nu er det tid til at finde ud af, hvordan du taler til netop denne målgruppe. Det kan du gøre ved at analysere, hvilke kanaler de foretrækker, og hvilke budskaber der fanger deres opmærksomhed.

Brug kundeanmeldelser, spørgeskemaer og interaktivt indhold til at indsamle data og feedback. Forstå din målgruppes smagspræferencer, hobbyer og daglige vaner. Denne indsigt vil hjælpe dig med at skabe kampagner, der resonerer med netop din målgruppe.

4. Data er din ven

Data er din ven i det digitale univers. Data kan nemlig hjælpe dig med at forstå, hvad dine brugere vil have, før de selv ved det. Hvis en kunde ser på et produkt på din hjemmeside men ikke køber det, kan du minde dem om det i en e-mail eller med en reklame på de sociale medier.

Data kan altså hjælpe dig med at lave målrettet markedsføring, så du er sikker på at dine marketing-kroner ikke går til spilde.

5. Vær sikker på dine budskaber

Alle de faktabokse, billeder og tekststykker, du har på din hjemmeside eller i din webshop passer nok ikke perfekt til dine sider på de sociale medier, og derfor er det helt okay, at tilpasse dit indhold til kanalen.

Men en ting er stensikkert: dit budskab må ikke ændre sig, hvis du vil have en god cross channel-marketing. Derfor bør du tilpasse dit indhold til hver enkelt platform – men sørge for, at budskabet forbliver det samme.

6. Saml data og tilpas din cross channel-tilstedeværelse løbende

Alle de faktabokse, billeder og tekststykker, du har på din hjemmeside eller i din webshop passer nok ikke perfekt til dine sider på de sociale medier, og derfor er det helt okay, at tilpasse dit indhold til kanalen.

Men en ting er stensikkert: dit budskab må ikke ændre sig, hvis du vil have en god cross channel-marketing. Derfor bør du tilpasse dit indhold til hver enkelt platform – men sørge for, at budskabet forbliver det samme.

Lad Amplify give din virksomhed et digitalt ansigtsløft

Er du nysgerrig på, hvordan et professionelt marketingsbureau kan hjælpe dig med at forbedre din virksomheds digitale marketingstrategi?

Kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan give din virksomhed et digitalt ansigtsløft, så du kan skabe flere klik og konverteringer – og mere guld på bunden af din digitale skattekiste.

Er du klar til at teste din viden?

Lad os se, hvor meget viden du har fanget om cross channel!

“På tværs af kanaler”.

Cross channel-markedsføring involverer brugen af forskellige marketingkanaler på tværs af online og offline platforme for at nå din målgruppe mere effektivt.

Cross channel-markedsføring hjælper med at skabe en mere sammenhængende og målrettet kundeoplevelse, da det giver mulighed for at nå ud til målgruppen på de kanaler, hvor de er mest aktive.

Cross channel kan forbedre din digitale tilstedeværelse ved at skabe en konsistent kundeoplevelse på tværs af alle kanaler, som øger din sandsynlighed for at skabe konverteringer. Desuden hjælper cross channel med at bruge data fra én kanal til at forbedre en anden.

Du bør starte med at forstå din målgruppes præferencer, koordinere budskaber på tværs af kanaler, bruge data til at tilpasse kommunikationen og overvåge resultaterne nøje.

Et eksempel kunne være en detailvirksomhed, der sender e-mails med tilbud og derefter bruger sociale medier til at påminde kunderne om tilbuddene, samt opdatere deres hjemmeside med de samme tilbud.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.