FAQ – Google Analytics

Google Analytics (også kendt som Universal Analytics) er et af de mest omfangsrige og nyttige værktøjer, når det kommer til sporing og digital markedsføring. Systemet tracker og analyserer online brugeres adfærd på dit website, som gør det nemt for dig at udvikle og forbedre din online tilstedeværelse. Programmet kan dog være en anelse kompleks at kaste sig ud i, hvis du ikke er bekendt med det på forhånd. Derfor besvarer jeg en række af de mest stillede spørgsmål om Google Analytics i dette blogindlæg!

Hvis du er interesseret i at læse mere om samspillet mellem Google Analytics og Google Tag Manager, kan du læse vores blogindlæg ‘Introduktion til målsætning og konverteringer i Google Analytics og Google Tag Managerlige her.

Marketing-modeller_thumbnail

Hvad er Google Analytics GA4?

Google lancerede i 2020 deres opdaterede version af Universal Analytics; Google Analytics 4 (GA4). Opdateringen indeholder en masse ny features, som blandt andet fokuserer på at reducere de vanskeligheder, der er opstået ved indsamlingen af data, som følge af at cookies-invasionen i den digitale verden.

Det helt essentielle du bør vide om opdateringen er, at mens Universal Analytics baserede sig på målsætninger, er GA4 et eventbaseret værktøj, hvor alt lige fra køb, sidevisninger, menu klik osv, betragtes som events.

De vigtigste forbedringspunkter er bl.a.:

Smart Insight
Det nye feature smart insight giver mulighed for at få en dybere indsigt i brugernes adfærd på tværs af både website og app. Med purchase/Churn Probability funktionen er GA4 nemlig i stand til at opfatte tendenser og mønstre i brugeres søgninger, hvilket betyder at den kan afgive bud på fremtidig købsadfærd samt øget eller reduceret efterspørgsel på varer og service. På den måde har du chance for at udvikle en specifik kampagne eller sikre, at du har et produkt på lager, før efterspørgslen byder sig.

Udover det så præsenterer det nye feature en funktion, som gør det muligt at søge efter specifikke anmodninger i din data. På den måde kan du eksempelvis søge efter ‘bestselling products’ og nemt få svar på, hvilket produkt, der sælger bedst!

Dataanalyse i en cookiebaseret fremtid
Selvom, at de fleste af os har vænnet os til at arbejde med Cookies og GDPR, kan det ikke benægtes, at det har medført en del vanskeligheder i forbindelse med indsamling af data samt fald i trafik. GA4 har forsøgt at reducere vanskelighederne ved hjælp af algoritmer, som analyserer allerede eksisterende data, der efterfølgende inkorporeres i dit datagrundlag.

Google Ads integration
Hvis du allerede annoncerer på Google, har du noget at glæde dig til. Opdateringen tilbyder nemlig bedre integrationsmuligheder mellem Google Ads og GA4. Det betyder, at du nu kan definere dine målgrupper i GA4 på baggrund af brugernes generelle adfærd, hvilket efterfølgende kan anvendes i forbindelse med annoncering på Google Ads.

Event tracking
Som nævnt tidligere, baserer den nye opdatering sig på events og sporing af disse. I Universal Analytics var det nødvendigt at sætte mål og konverteringer op manuelt, men med events er funktionerne automatisk tilgængelige. Det er en super effektiv og relevant funktion, som jeg uddyber herunder!

Læs mere om hvordan du kan opsætte Google Analytics (GA4) på din hjemmeside.

Hvordan opsætter og måler jeg på events i GA4?

Event tracking er det helt store adskillelses punkt, som gør GA4 til en funktionel og mere effektiv opdatering af Universal Analytics. Det er stadigvæk muligt at opsætte øvrige mål og KPI’er, men du vil opdage, at der allerede er defineret nogle konverteringer, som ikke kan fravælges i GA4. Det er følgende:

Til mobil apps:

  • First_open
  • App_store_subscription_convert
  • App_store_subscription_renew
  • In_app_purchase.

Til website og mobile apps:

  • Purchase.

Opsætning af events

Det er egentlig ikke opfindelsen af den dybe tallerken, at opsætte et nyt konverterings event. Det kunne eksempelvis være, at du ville opsætte en konvertering af tilmelding til dit nyhedsbrev. Det gør du under menupunktet conversion > create conversion, hvorefter du følger de fire trin:

  1. Naviger i dit event.
  2. Vælg hvilken event type, som du vil opsætte.
  3. Vælg feltet ‘page location’ og indtast URL’en på din bekræftelsesside.
  4. Afslutningsvis kan du lave tilpasninger i det nederste felt. Hvis du ikke vil det, skal checkboxen blot være slået til.

Det er også relevant at bide mærke i, at events som standard kun er registreret som et event. Det betyder, at hvis du vil måle på et event, skal du tilvælge den som konvertering under conversion. Det kan du med fordel gøre inden på Google Tag Manager, som i øvrigt er en endnu nemmere metode til at opsætte et nyt konverterings event på (!). Både Google Analytics og GA4 arbejder nemlig utroligt godt sammen med Google Tag Manager, som er et værktøj der gør det let for dig, at præcisere hvordan de forskellige events skal trigges. Du kan læse mere om arbejdet med Google Tag Manager lige her.

Hvad er fordelene ved Google Analytics?

Der er en god håndfuld fordele ved at benytte Google Analytics som det primære værktøj til at spore dine digitale markedsføringsaktiviteter. GA giver eksempelvis et indblik i hvilke kanaler, der fungerer og hvilke, der ikke gør. Det måler KPI’er af jeres online tilstedeværelse, hvilke sider besøgende bruger mest tid på, samt hvilke sider der er mest besøgt. Den data giver dig mulighed for at skabe en mere synlig hjemmeside samt at forbedre din virksomheds overordnede online tilstedeværelse.

Hvordan tilføjer jeg andre brugere til min konto?

Det er muligt at tilføje og dele indhold på din GA-konto med andre brugere. Når du tilføjer en ny bruger til din konto, kan du vælge at give adgang til tre forskellige roller; konto-, ejendoms- eller visning niveau.

Giver du en bruger adgang til din GA-konto på kontoniveau, har vedkommende adgang til alle ejendomme og visninger på kontoen med de aktuelle tilladelser, som du har delt. Hvis du giver en bruger adgang på visningsniveau, har vedkommende udelukkende adgang til den aktuelle visning med de tilladelser, som du har tildelt.

Brugerne identificeres ved deres e-mail, som skal være en registreret Google-konto. Du kan selvfølgelig altid ændre en brugers tilladelser og adgangsniveau.

Når du skal tilføje en ny bruger til din GA-konto, skal du følge 8 trin:

  1. Log ind på Google Analytics.
  2. Klik på Administrator, og gå til den relevante konto/ejendom/visning.
  3. Klik på Adgangsadministration i kolonnen Konto, Ejendom eller Visning (alt efter om du vil tilføje brugere på konto-, ejendoms- eller visningsniveau).
  4. Klik på “+” på listen Kontotilladelser, og klik derefter på “Tilføj brugere”.
  5. Angiv mailadressen for brugerens Google-konto.
  6. Vælg “Underret nye brugere via mail” for at sende en besked til brugeren.
  7. Vælg de ønskede tilladelser. Få flere oplysninger om tilladelser.
  8. Klik på “Tilføj”.
google analytics guide

Hvad betyder det indsamlede data?

Alle de kræfter og timer, som du har lagt i GA betaler sig endeligt, når du får den indsamlede data mellem hænderne. Dataen kan i grove træk sammenlignes med en god omgang feedback, som kan hjælpe dig med at aflæse hvor effektive dine kampagner og annoncegrupper har været. Når du kan aflæse hvad brugere har gjort, efter de har klikket på din annonce, og er landet på din landingsside, så har du et grundlag, som du kan basere dine fremtidige budgetter, landingssider og annoncetekster på.

Den indsamlede data, som du kan holde øje med er bl.a.:

  • Afvisningsprocent: Hvis en person kun ser én side eller kun aktiverer én hændelse, betragtes det som en “afvisning” i Analytics. Dit websites afvisningsprocent er den procentdel af sessionerne, der er registreret som afvisninger. Det gælder dermed om at have den lavest mulige afvisningsprocent.
  • Gns. sessionsvarighed (sekunder): Den gennemsnitlige tid, som brugerne har tilbragt på dit website.
  • Sider pr. session: Det gennemsnitlige antal sider, der blev set pr. session.
  • Nye sessioner i procent: Den estimerede procentdel for førstegangssessioner.

Få hjælp til din markedsføringsstrategi samt sporing af din hjemmeside

Virker det uoverskueligt at skulle kaste sig ud i det dybe hul, som er Google Analytics eller GA4? Bare rolig – der er ingen grund til at bruge lange nætter på ‘How To’-youtube videoer eller besværlige guides. Hos Amplify er vi eksperter i både Google Analytics, SEO, Google Ads og GA4.
Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Amplify på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@amplify.dk.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.