Nofollow-links

Når du navigerer på internettet, støder du ofte på links – nogle af dem er nofollow-links. Disse links er af væsentlig betydning for at forstå, hvordan søgemaskiner interagerer med og forstår dit website. Det kan du blive klogere på her.

SEO_thumbnail

Hvad er nofollow-links?

Et nofollow-link er et hyperlink, der fortæller søgemaskiner som Google, at de ikke skal følge og dermed tage hensyn til linket, når de rangerer websitet i søgeresultaterne. På den måde er nofollow-links modsætningen til dofollow-links.

Du kan lave et nofollow-link ved at tilføje et ‘rel=”nofollow”‘ tag i HTML-koden for linket.

Hvornår skal du bruge nofollow-links?

Selvom det kan virke kontraintuitivt at fortælle Google at søgemaskinen ikke skal tage dine links i betragtning, når den placerer din hjemmeside i søgeresultaterne, er der faktisk flere scenarier, hvor nofollow-link kan gavne din hjemmesides placering i søgemaskinerne.

Et typisk eksempel er, når du linker til en side, som du ikke nødvendigvis vil associeres med, eller som kan have negativ indflydelse på din SEO. Dette kan inkludere links i kommentarer eller fora, som kan være sårbare over for spam. Ved at gøre disse links til nofollow, sikrer du, at din side ikke påvirkes negativt af forbindelsen.

Hvordan påvirker nofollow-links din SEO?

Nofollow-links har indflydelse på din SEO-strategi, da de instruerer søgemaskiner i at ignorere et givent link, så linket ikke vil generere den såkaldte “link juice”. Link juice fungerer som en slags anbefaling til Google om at et link er værd at følge.

Men nofollow-links kan også være en vigtig del af en sund linkprofil, fordi det viser søgemaskinerne, at du ikke kun fokuserer på at opbygge links for at forbedre din placering i søgeresultaterne. I stedet viser det, at du også tager hensyn til kvaliteten af dine links og forsøger at opbygge en troværdig og relevant hjemmeside. En naturlig linkprofil, der indeholder både dofollow og nofollow-links, viser søgemaskinerne, at du er en troværdig kilde. 

Som nævnt belønner Google troværdighed, og derfor kan en sund linkprofil bidrage til at give dig høje placeringer i søgeresultaterne.

Sådan laver du nofollow-links

At oprette et nofollow-link er en ret simpel proces. Det kræver kun en lille tilføjelse til HTML-koden for linket. Her er et eksempel:

				
					<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>
				
			

Her instruerer “rel=”nofollow”” søgemaskinen til ikke at tage hensyn til linket i deres algoritmer. Voila! Du har skabt dit første nofollow-link.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.