Hvordan vælger du “det rigtige” marketingbureau?
Driver du en virksomhed, eller sidder du med den ansvarlige marketing-hat på, ved du, hvor vigtig digital markedsføring er.
Du ved, at det er vejen frem til at blive fundet på nettet, at skabe leads og at konvertere leads til kunder.
Du ved dog også, at det kræver mange ressourcer. Og du har måske derfor, ligesom mange andre, valgt at outsource nogle af dine marketing-indsatser til et marketingbureau.
Vejen til det rigtige match for din forretning
I dag er der rigeligt med bureauer at vælge imellem.
Alle kan i dagens Danmark starte sit eget bureau (og gudskelov for det – det var sådan jeg selv startede Amplify).
Problemet opstår dog, når massen af marketingbureauer bliver svær at vælge fra, og du med rette er i tvivl om hvem, der kan gøre det bedste stykke arbejde for dig.
Er det dem, der smider flest uigennemsigtige marketing buzzwords din retning? Er det de største – dem med flest prominente kunder og awards? Er det de mindre specialist-bureauer, der måske vil give dig mere opmærksomhed? Eller noget helt fjerde?
Med risiko for at lyde cheasy – vil jeg stille det sådan op: Når det kommer til at vælge et marketingbureau, handler det ikke om, hvordan du vælger et bureau. Det handler om, hvordan du finder det “rigtige bureau”.
Nemlig det helt rigtige match til din forretning.
7 ting du skal tænke over, når du vælger dit næste marketingbureau
Mange af de kunder, vi har i Amplify, har samarbejdet med andre bureauer før os. Når jeg spørger dem, hvorfor de har skiftet bureau, fortæller de mig, at deres tidligere bureau ikke har levet op til deres forventninger.
Det kan der naturligvis være flere årsager til. Den grund, der dog går mest igen, er, at der har været for stor forskel på, hvad de er blevet lovet (eller har troet, at de er blevet lovet) og hvad der reelt er blevet leveret.
Lad mig derfor gennemgå de ting, jeg mener, du bør overveje i valget af dit marketingbureau.
1. Tid
I Amplify har vi altid levet og åndet for 2 ting: fantastiske kundeoplevelser og sublime produkter.
Det siger måske sig selv og kan lyde lidt abstrakt. Men vi har en ret konkret måde at sikre det på. Vi sørger for, at ingen af vores specialister er ansvarlige for flere end 25 kunder.
På den måde sikrer vi, at vores specialister kan fornavnet på dem, de arbejder sammen med, og ved, hvad en succes reelt set er for den enkelte kunde.
Flere af vores konkurrenter har en lidt anden tilgang til tingene. Nogle bureauers specialister sidder med tæt på 100 kunder pr. mand.
Hvis du laver en hurtig hovedregning, giver det (plus/minus) 160 timer om måneden. Det betyder, at de har max 1,6 time om måneden til hver enkelt kunde.
Hvis halvanden time er nok for dig pr. måned, så er Amplify helt sikkert ikke det rigtige valg for dig.
Dermed ikke sagt, at størstedelen af bureauer har denne tilgang – det ville være en for urimelig påstand at komme med.
I nogle tilfælde giver det endda mening, at du for en mindre sum penge kun får 1,6 times arbejde om måneden.
Men, vores branche har desværre en del brodne kar, hvor multitasking bliver taget lidt for bogstaveligt.
Igen, så handler det om at finde det rette match.
2. Vision og mission
Din virksomhed bør stemme overens med bureauets vision og mission. Her er spørgsmålet, du skal tænke over:
Har din virksomhed og bureauet samme tanker om, hvad I ønsker at opnå?
Vil du f.eks være den største indenfor din branche, så skal du ikke vælge nogen, som har for konservative ambitioner og ikke har det i sit DNA at tænke stort.
Vil du være de bedste på shopping feedet på Google, så skal du vælge dem, der er meget specialiserede i Google Shopping.
Ja, det siger jo sig selv…. Men husker du at spørge?
3. Binding
Binding af abonnementer kan være en svær ting at forstå i vores branche. Jeg har, efter at have været i branchen i over 10 år, stadig ikke forstået idéen ved at binde sine kunder i 5 år.
Selvfølgelig giver det kortsigtet mening for bureauet, i den forstand, at det “sikrer pengene”.
Men hvilken oplevelse giver det for dig som kunde at blive stavnsbundet til et samarbejde i 60 måneder?
Da jeg var yngre, arbejdede jeg for et af de bureauer, der mente 5-årige bindinger var helt i orden.
Jeg ser flere udfordringer ved sådanne aftaler. Den største er, at der vil være en risiko for, at nogle bureauer ikke på samme måde vil føle sig “nødsaget til” at knokle lige så hårdt for dig. At følge trends og udvikle sine indsatser for dig løbende.
Jeg siger ikke, at det er tilfældet. Det har jeg ingen forudsætninger for at vide med sikkerhed.
…Men husk lige på, at har du en 5-års-binding, så behøver de ikke kæmpe for dig i mere end en gang hvert 5. år, netop lige omkring dér, hvor jeres kontrakt er ved at udløbe.
I Amplify kører vi altid med en binding på 12 måneder.
Det gør flere ting for os. Til dels gør det, at mine kollegaer altid vil gå den ekstra mil for vores kunder. Gør vi ikke det, så har vores kunder muligheden for at stoppe oftest inden for 3-6 måneder.
Det holder os skarpe at vide, at vores kunder altid er på udkig efter det bedste produkt, og det committer vi til ved at lade kunderne ”gå” efter blot 12 måneder.
Det gør samtidig, at vi kan “rykke timer” fra én måned til en anden. Som oftest bruger vi enormt mange timer i opstartsperioden for at sikre et stabilt fundament for den nye kunde.
Det kan vi gøre (uden at miste penge), fordi vi har friheden til at lægge færre timer i nogle af de andre måneder, når behovet er mindre.
4. Proof of concept
Vi kan ikke komme udenom, at referencer og cases har en stor betydning.
Det er trods alt omkring 82%, der tjekker en forretnings omtale, før de vælger at indgå i et samarbejde.
Jeg mener, det er det helt rigtige at gøre. Tjek bureauets anmeldelser på Google, Facebook og Trustpilot.
Hvilke ord bruger deres kunder om samarbejdet? Hvad har deres oplevelser været? Har de følt sig hørt, og har de været glade for resultaterne?
5. Kundeservice
Kundeservice handler i min optik om vågne øjne, når det brænder på, og spidsede ører, når hverdagens travlhed er i fuld gang.
Vågne øjne når det brænder på
Hvordan ville du have det med, at din hjemmeside går ned mandag aften, i dag er det torsdag, og der er ingen der har tjekket op på, at alt er, som det skal være?
Det er blot et eksempel på kundeservice, der nemt kan fejle i vores branche. Men det sker ikke, hvis dit kommende bureau har vågne øjne.
Spidsede ører i hverdagens travlhed
De færreste i vores branche tør lade kunderne snakke med ”nørderne”.
Jeg tror på, at de bedste idéer sker, når kunden og dem der udfører arbejdet, taler sammen. Det sikrer, at vi forstår din forretning, og ikke blot gætter, hvad det rigtige er for dig.
Gætteri sker typisk, hvis de produktionsansvarlige lader travlheden overvinde de spidsede ører. Eller at bureauet nedprioriterer kommunikationen, fordi det skal igennem en “customer success manager” .
6. Kemi
Det er vigtigt, at der er god kemi mellem dig og dine rådgivere fra marketingbureauet.
Det er vigtigt, at der er god kemi mellem dig og dine rådgivere fra marketingbureauet.
Tænk over, om det er folk, du har lyst til at tage en kop kaffe med. De skal trods alt skabe vækst i din forretning.
7. Metode
Lad os tage søgemaskineoptimering som eksempel.
SEO består af rigtig mange forskellige faktorer, og der skal mange aktiviteter til for at påvirke Googles algoritme nok til en topplacering.
Det betyder også, at der kan arbejdes med mange forskellige metoder. Vi opfordrer derfor altid til, at du inden, du vælger bureau, udfordrer dem på deres arbejdsmetoder.
Hør fx om, hvordan de skaffer links? Er det fra Mettes strikkebog, hurtige PBN’er eller fra “reelle” medier? Hvordan ser de på indhold til din hjemmeside? Arbejder de med værdifuld content marketing eller keywordstuffed landingssider, en dygtig tekstforfatter aldrig har været inde over?
Og lige så vigtigt, hvad er resultater for dem? Tæller de flyvske tal i skyen? Er et ryk fra side 10 til side 7 en succes? Eller tæller de reelle henvendelser fra potentielle nye kunder?
Spørg de bureauer du taler med.
Så hvad nu?
Du skal naturligvis ikke kun tage mine ord for gode varer. Gå ud og tag møder med et par forskellige bureauer og hav de 7 faktorer i baghovedet.
Jeg tror på, det kan hjælpe dig til at vælge det marketingbureau, der passer bedst til dig og din forretning.
Jeg plejer at sige, at de mest fantastiske bureauer er dem, som tør sige nej til en kunde, enten fordi de ikke føler, at de er de rigtige for dem, eller fordi de simpelthen ikke har tiden til at løse kundens udfordringer.
Jeg håber, at mine råd giver dig en endnu bedre forståelse af, hvad forskellen på et bureau, og det rigtige bureau for dig er.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.