CAC

Hvis du er involveret i den digitale verden – især inden for online forretning eller marketing, har du sandsynligvis stødt på begrebet “CAC” flere gange. Men hvad betyder det præcist, og hvorfor er det så vigtigt for virksomheder?

Marketing-modeller_thumbnail

Hvad er CAC?

CAC står for “Customer Acquisition Cost” eller på dansk “kundeanskaffelsesomkostninger”. Det refererer til den samlede pris, en virksomhed bruger for at erhverve en ny kunde. Det inkluderer både alt fra omkostninger til reklame og markedsføring til salg og alt derimellem.

For at gøre det mere konkret: Hvis en virksomhed brugte 10.000 kr. på markedsføring i en måned og erhvervede 100 nye kunder i samme periode, ville virksomhedens CAC være 100 kr. per kunde.

Hvorfor er CAC vigtigt?

For enhver virksomhed er målet ikke kun at tiltrække nye kunder, men at gøre det omkostningseffektivt. Hvis det koster mere at erhverve en kunde end den indtjening, kunden bringer, kan det på lang sigt være skadeligt for virksomheden. For online virksomheder, hvor konkurrencen er hård, og overskuddet kan være lavt, er det afgørende at have en dybtgående forståelse for CAC.

3 fordele ved en lav CAC:

  • Større profitmargin: Den mest åbenlyse fordel ved en lav CAC er økonomisk. Hvis omkostningerne ved at erhverve en ny kunde er lave, kan virksomheden realisere en større profit per kunde, især hvis kundens livstidsværdi (LTV) er høj. Med andre ord: Jo mindre du bruger på at få en ny kunde, jo mere profit vil du sandsynligvis tjene fra den kunde over tid.
  • Større fleksibilitet i markedsføringsbudgettet: Med en lav CAC kan virksomheder have mere fleksibilitet i deres markedsføringsbudget. Pengene, der spares ved ikke at skulle bruge så meget på kundeanskaffelse, kan blive omdirigeret til andre vigtige områder som produktudvikling, kundeservice eller ekspansion til nye markeder.
  • Konkurrencefordel: Virksomheder med en lav CAC kan have en strategisk fordel overfor konkurrenter med en højere CAC. Det skyldes, at de kan investere mere aggressivt i vækst, udvide deres markedsandel eller endda sænke priserne for at tiltrække flere kunder alt imens, de stadig opretholder sund økonomi.

    Hvordan kan du reducere CAC?

    • Målrettede reklamekampagner: Ved at forstå din målgruppe kan du skabe reklamer, der taler direkte til deres behov og interesser, hvilket øger chancerne for konvertering og reducerer spildte ressourcer.
    • Optimering af landingssider: Hvis en potentiel kunde klikker på din annonce, skal de lande på en side, der er optimeret til konvertering.
    • Kundeanmeldelser og henvisninger: Tilfredse kunder kan være dine bedste ambassadører. At opmuntre dine kunder til at anmelde din virksomhed og henvise dertil kan drastisk reducere din CAC, da det ikke koster noget for dig.

    Alt dette og mere til kan et professionelt marketingbureau som Amplify hjælpe dig med. Vi lægger i samarbejde med dig en marketingstrategi, som kan bringe din CAC ned, så du kan investere dine penge andre steder.

    Flere begreber

    Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.