Forstå hvordan Google crawler dit websted

Google har netop nu annonceret en opdatering til deres webmasterværktøj – også kaldet Google Search Console (GSC). Det giver mulighed for at vise dig, som webmaster, en detaljeret crawlstatistik over dit websted. Eksempelvis hvordan og hvilke bots Google bruger til at crawle de forskellige ressourcer. Vi har taget et nærmere kig på det.

Med den nye rapport funktion har søgemaskinen gjort det nemmere for alle SEO-specialister, udviklere og webmastere at få et overblik over Googles crawl af din hjemmeside. Funktionen drager stærke paralleller til den tidligere rapport-funktion, som dog ikke er så gennemført og detaljeret.

I den nye funktion får du en enkel og nem måde til at udbedre fejl, som du ellers kan have overset (f.eks. manglede redirects). Følgende funktioner er blevet tilføjet: 

  1. Samlede antal crawl-anmodninger som Google har udført på din side opdelt i response-kode, filtype, crawlformål og Googlebot-type (sidstnævnte refererer til hvilken brugeragent der har besøgt din hjemmeside)
  2. Detaljer om hoststatus – herunder robots.txt-hentning, DNS-oversættelse og serverforbindelse
  3. Eksempler på URL’er, hvor Google har anmodet om crawling
  4. Support for flere domæne-ejendomme samt hosts
SEO_thumbnail

Hvad kan du få vist i statistik for crawl-rapporten?

Rapporten viser hvor mange crawlanmodninger søgemaskinen har lavet på dit websted over en bestemt tidsperiode. Yderligere kan du også få vist den samlede mængde af downloadede data og den gennemsnitlige svartid.

Hvordan skal du tolke svarene?

Svarene er opdelt i forskellige tabeller, så du bedst muligt kan finde frem til eventuelle fejl – og udbedre dem inden Google besøger din hjemmeside igen. Du kan et overblik opdelingen herunder – eller selv besøge Google Search Console og den nye funktion, så du kan se statistikken for dine websteder, som du har adgang til.

Hvorfor er det relevant?

Google har via deres webmastertool givet adgang til en lang række af forskellige rapporter og statistikker. Denne gang har de dog overgået sig selv ved at give os brugbare data, som man kan handle på, hvis der opleves problemer med crawling. Du har mulighed for at læse meget mere om den nye funktion i Googles dokumentation om rapport om crawlstatistik lige her.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.