Outbound marketing: Bliv top of mind hos forbrugerne
Reklametavler, kold kanvas, TV- og radioreklamer. Hvis du synes, at disse reklamer lyder en smule forældet, så har du fuldstændig ret. Det betyder dog ikke, at virksomheder bør undgå denne form for markedsføring fuldstændig. Men hvorfor er outbound marketing stadigvæk relevant for mange virksomheder? Svaret finder du i dette indlæg.
- Sidst opdateret:
Hvad er outbound marketing?
Lad os starte helt fra scratch. Outbound marketing indebærer markedsføring, hvor virksomheder indleder samtalen og rækker ud efter potentielle kunder, som ikke nødvendigvis leder efter en løsning på et givent problem. Outbound marketing omhandler at bruge push metoder, der skubber ens produkter eller service mod mulige kunder.
Det betyder også, at markedet er en slagplads for virksomheder, hvor det handler om at være så højt råbende og aggressiv som muligt for at fange potentielle kunders opmærksomhed. Metoderne for outbound marketing indebærer alle former for traditionel markedsføring, hvor virksomheden uopfordret tager det første skridt. Lad os tage et nærmere kig på nogle eksempler af outbound marketing.
5 Eksempler på outbound marketing
De mest almindelige former for outbound marketing er TV- og radioreklamer – nogle andre eksempler er:
1. Kold emails
Ved outbound marketing tager virksomheden kontakt til potentielle kunder, som de ikke har haft kontakt med før. Cold emails er altså uopfordrede emails til mulige kunder, som virksomheden ikke har interageret med før. Her vil virksomheder typisk kontakte en relevant målgruppe, som kunne have interesse i deres produkt. Det vigtigste er, at du ikke lader dig afskrække, hvis du ikke modtager svar fra alle – det kræver en del cold emails, før du ser resultater.
2. Kold kanvas
Ligesom cold emails er cold calls uopfordrede opkald til potentielle kunder, som virksomheden ikke har interageret med før. Det er dog de færreste, der sætter pris på at blive forstyrret af en fremmede, og det kan derfor også virke fristende ikke at foretage opkaldet. At ringe kold kanvas kan dog være en effektiv måde at generere salg på, hvis du har fundet en relevant målgruppe.
3. Flyers
Alle der har prøvet at dele flyers ud eller har modtaget en flyer på gaden ved, at ingen reelt set er interesseret i dem. Vi har alle prøvet at få stukket et stykke papir i hånden fra en fremmede, og som de høflige mennesker vi er, ventet indtil de er ude af syne, før vi har krøllet det sammen og smidt det i den nærmeste skraldespand. Det er sandt at uddeling af flyers til tilfældige mennesker på gaden ikke er den bedste form for udnyttelse af dine ressourcer.
Metoden kan dog være effektiv, hvis den bliver gjort på det rette sted, hvor din målgruppe befinder sig. Du skal samtidig sørge for at give din målgruppe en grund til IKKE at smide din flyer ud. Det kan være en god ide at give flyeren værdi – den kan eksempelvis give adgang til eksklusivt content, en måneds gratis abonnement eller 25% rabat.
4. Fysiske ads
Hvis du tænker, at aviser og magasiner er et uddøende medie, har du helt ret. Folk køber ganske enkelt ikke fysiske blade i samme omfang, som de har gjort. Dog er fysiske magasiner oftest stadigvæk populære indenfor niche grupper. Hvis din målgruppe læser specifikke aviser, kan printede ads være en effektiv metode til at nå dem.
Det kan samtidig være svært at måle din ROI med denne form for markedsføring, fremfor på sociale medier, hvor du nemt kan spore, om brugerne kommer fra en Facebook ad. Det er derfor en god ide at gøre brug af et specielt tilbud som en kupon, der skal klippes ud. På den måde kan du spore hvor brugerne kommer fra.
5. Reklametavler
Mange virksomheder gør stadigvæk brug af reklametavler – med god grund. Store og vilde reklametavler kan være en effektiv måde at skabe blikfang og brand awareness på. Det kræver dog mere end blot at være kreativ, for at fange forbipasserende midt i deres dagdrømme eller travle hverdag. Reklametavler skal skabe så meget opmærksomhed, at folk både lægger mærke til dem, husker dem og snakker om dem.
Fordele og ulemper ved outbound marketing
Outbound marketing har i lang tid været den mest populære form for markedsføring blandt virksomheder. Det blev der dog sat et brat stop for, da internettet og sociale medier kom på banen. Brugerne er ikke længere nødsaget til at stole blindt på virksomheders reklamer. De har mulighed for selv at søge information og sammenligne tilbud, før de foretager et køb. Dette blev startskuddet på den populære og omkostningseffektive inbound marketing.
Outbound marketing virker for mange forældet og og besværligt. Ligesom der stadigvæk er fordele ved metoden, er der også en del ulemper ved outbound marketing:
- Det er svært at tracke ens ROI (Return On Investment).
- Der er mange muligheder for at blokere reklamer.
- Det kan være forstyrrende og påtrængende – og give et dårligt omdømme.
- Det er ofte høje omkostninger – og et lavt udbytte.
Trods outbound marketing har en del ulemper, bør du ikke afskrive det fuldstændig. Metoden giver nemlig hurtige resultater, hvilket giver mulighed for at tilføje justeringer til dit produkt eller service tidligt i processen.
Overordnet set er inbound marketing en mere omkostningseffektiv form for markedsføring, men det tager tid, før du ser reelle resultater. Outbound marketing kræver et større budget, men kan i nogle tilfælde give hurtigere resultater.
Skal vi tage en uforpligtende samtale?
Trods de oplistede ulemper, skal du ikke lade dig narre. Outbound marketing er stadigvæk relevant for mange virksomheder, og det kan være en effektiv metode til at skaffe nye kunder og hurtige resultater. Det er relevant at huske, at outbound marketing ikke er gavnligt for alle virksomheder.
Hvis du er nysgerrig på, hvorvidt outbound marketing er relevant for din virksomhed, eller hvis du godt kunne bruge en sparringspartner i processen af at udarbejde traditionel marketing, skal du ikke tøve med at kontakte os. Amplify er et ambitiøst og datadrevet digitalt marketing bureau, der specialiserer sig i at skabe online succes. Vi kan hjælpe med både SEO, Google Ads annoncering, markedsføring på sociale medier og meget mere!
Har du behov for hjælp til outbound- eller inbound marketing, eller er du blot nysgerrig på denne strategi, kan du kontakte Amplify på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk.
Bliv endnu klogere
Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.