Inbound marketing: Tiltræk kunder gennem relevant og nyttigt content
Hvordan skaber din virksomhed brand awareness, og hvordan konverterer I nysgerrige brugere til reelle forbrugere? Hvis din første tanke er outbound marketing, er det på tide, at du bliver introduceret til inbound marketing. Læs med her og bliv klogere på hvordan du skaber langvarige forhold med potentielle brugere.
- Sidst opdateret:
Hvad er inbound marketing?
I tidernes morgen (for 10 års tid siden) var det foran TV’et, i radioen eller avisen, at virksomheder havde de bedste chancer for at fange potentielle forbrugeres opmærksomhed. I dag er det de færreste, der ser flow TV i traditionel forstand og med et utal af streamingtjenester, er vi i høj grad blevet mere selektive omkring, hvor vi lægger vores opmærksomhed.
Vi er ikke længere interesseret i ligegyldige og generiske reklamer – vi vil have personligt content, som taler til netop vores interesser. Det er hér, at inbound marketing kommer ind i billedet. Inbound marketing er en metode, som fokuserer på at skabe meningsfulde og langvarige forhold med forbrugere gennem content, som er værdifuldt for den enkelte.
Brugere er samtidig blevet langt mere aktive og opsøger i højere grad selv information, da de har mere tillid til deres egne fund af informationer samt anbefalinger fra venner og kolleger. Du kan tænke på det således, at hvis dit produkt giver kunden værdi, vil vedkommende med stor sandsynlighed dele sin begejstring med sine nærmeste, hvilket kan skabe endnu flere potentielle leads. Det handler derfor om at skabe værdi for dine kunder på hvert et trin af købsrejsen – for når din kunder har succes, har du succes.
Inbound marketing vs. outbound marketing
Med den korte introduktion lyder inbound marketing fornuftigt sammenlignet med outbound marketing. Men hvordan adskiller de to strategier sig reelt set fra hinanden? Lad os tage et kig på det her.
Outbound marketing
Outbound marketing er det, de fleste vil forbinde med traditionel markedsføring. Her vil det altid være virksomheden, der indleder samtalen med forbrugeren. Der bliver i høj grad gjort brug af push marketing i den forstand, at virksomheden skubber (pusher) beskederne ud til potentielle kunder. Eksempler på outbound marketing inkluderer:
- TV- og radioreklamer
- Bannerreklamer
- Print reklamer – aviser, flyer, brochures, katalog ads
- Outsourced telemarketing (cold calls)
Effektiviteten af outbound marketing er dog faldet de seneste par år, hvilket blandt andet skyldes brugernes dalende interesse for traditionelle reklamer. Når outbound marketing ikke længere er lige så effektivt, hvordan fanger virksomheder så brugeren? Inbound marketing.
Inbound marketing kræver en helt anden tilgang til kommunikation, end den traditionelle push metode, som outbound marketing gør brug af. Her handler det i højere grad om at skræddersy indhold til den enkelte forbruger, så det forekommer værdifuldt.
Outbound marketing er på mange måder reklamer, som publikum ikke nødvendigvis er interesseret i, og som derfor kan virke forstyrrende. Inbound marketing er derimod en effektiv metode til at engagere en gruppe af forbrugere som potentielt set kan blive et lead.
Tiltræk mulige kunder, konverter leads og luk handlen
Overordnet set er der fire trin, som du kan følge, når du benytter inbound marketing:
Tiltrække (attract)
Overordnet set er der fire trin, som du kan følge, når du benytter inbound marketinga
Inbound marketing handler først og fremmest om at gøre din målgruppe opmærksom på, at I eksisterer, og at I er relevante for dem. Målet på dette niveau er blot at få forbrugere til at besøge dit website. Det kan du gøre ved at benytte content marketing, hvorved du skaber værdifuldt indhold, som taler til brugeres interesser og stiller dig som en tillidsfuld rådgiver.
Værktøjer til at tiltrække brugere inkluderer:
Blogindlæg er nyttige til at positionere dig som en troværdig og tillidsfuld kilde, imens content på sociale medier fungerer godt til at skabe brand awareness hos kunder, som endnu ikke kender dit brand. Når du arbejder med SEO og tekstforfatning, øger du sandsynlighed for, at dit website rangere højere på Google og dermed bliver synligt for din målgruppe.
Konverter
Hvis brugerne allerede har vist interesse for din virksomhed, er det tid til at konvertere dem til leads. Kontaktinformationer er i høj kurs inden for inbound marketing, og din mission er, at tilbyde noget, som er værdifuldt nok til, at de vil betale med dette.
Det kan du eksempelvis gøre ved at give dem indsigt i din virksomhed eller at præsentere dem overfor løsninger, som kan løse det, de søger.
Værktøjer til at engagere brugere inkluderer:
- E-bøger
- How-to guides
- Tips og tricks
- Nyhedsbreve.
Når dine brugere er konverteret til leads, er det tid til at gøre dem til betalende kunder – og med deres kontaktinformationer har du allerede stor indsigt i dem. Nutidens software giver dog samtidig mulighed for at have indblik i brugeres adfærd på dit website, hvilket gør det muligt at skræddersy tilbud og dermed lukke salg via eksempelvis segmenterede og nyhedsbreve.
Hold dine leads varme
Når dine brugere har gennemført et køb, er det vigtigt, at deres rejse ikke slutter her. Formålet med inbound marketing indebærer også, at skabe et vedvarende forhold – det er derfor en god idé at yde support og assistance for dem både før, under og efter købet. Tilfredse kunder er de bedste ambassadører, en virksomhed kan have.
Værktøjer til at holde dine leads varme inkluderer:
- Chatbots
- Surveys, der søger feedback.
Kontakt Amplify og få styr på din marketingstrategi
Inbound marketing er blevet en vigtig strategi til at skabe købsinteresse hos nutidens moderne og selektive forbrugere. Hvis du stadigvæk er grøn i arbejdet med denne form for markedsføring, eller hvis du godt kunne bruge en sparringspartner i udviklingen af værdifuldt indhold til din målgruppe, skal du ikke tøve med at kontakte os. Amplify er et ambitiøst og datadrevet digitalt marketing bureau, der specialiserer sig i at skabe online succes. Vi kan hjælpe med både SEO, Google Ads annoncering, markedsføring på sociale medier og meget mere!
Har du behov for hjælp til inbound marketing, eller er du blot nysgerrig på denne strategi, kan du kontakte Amplify på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk.
Bliv endnu klogere
Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.