Customer retention – successful fastholdelse af kunder

Alle virksomheders højeste prioritet er at finde nye måde at øge deres omsætning, og det kræver kunder. Derfor kan virksomheder ofte blive forblændet af idéen om konstant at tiltrække nye kunder. De glemmer dog, at de allerede har en guldgrube gemt blandt deres allerede eksisterende kunder. I dette blogindlæg går vi i dybden med customer retention og hjælper dig til, hvordan du kan skabe værdi af dine allerede eksisterende kunder.

Få hjælp til at fastholde dine kunder og skab øget værdi i din virksomhed i dag.

Marketing-modeller_thumbnail

Hvad er customer retention?

Customer retention, også kendt som fastholdelse af kunder, er en vigtig del af enhver succesfuld forretningsstrategi.

Begrebet “customer retention” refererer til den procentdel af kunder, der fortsætter med at købe produkter eller tjenester fra en virksomhed over en given periode. For eksempel kan en virksomhed med en customer retention på 80% betyde, at 80% af kunderne fortsætter med at købe fra virksomheden igen inden for et år.

En forbedret retention betyder også en stigning i omsætning og indtjening, og da succesraten for at sælge til nuværende kunder typisk er meget højere, kan det betale sig at sætte ind her. Det giver særligt mening for medlems- eller abonnementsvirksomheder at styrke deres retention, da disse især er afhængig af aktive kunder.

Eksisterende kunder vs. nye kunder

Du har måske hørt ordsproget “en fugl i hånden er bedre end ti på taget”, og det passer nok meget godt, når det kommer til customer retention. Fastholdelse af eksisterende kunder er nemlig generelt mere omkostningseffektivt end at forsøge at tiltrække nye kunder. For at få nye kunder skal du ofte punge ud til diverse salgsstrategier, og derfor er det en billigere løsning at fokusere på de kunder, du allerede har. Loyale kunder bliver hos din virksomhed i længere tid og vil løbende lægge flere ordre, og derfor skal de prioriteres.

Det betyder selvfølgelig ikke at erhvervelse af nye kunder ikke er vigtigt, og heldigvis udelukker den ene strategi ikke den anden. Dog er det vigtigt at gøre dine kunder så loyale som muligt, så de ikke hopper videre til konkurrenten.

Derfor skal du fastholde dine eksisterende kunder:

  • Færre omkostninger – du bruger mindre tid og ressourcer på at fastholde eksisterende kunder end at tiltrække nye.
  • Bedre konverteringsrater – du kan lettere identificere kundernes behov, når de har handlet hos dig før, og hermed har du også mulighed for at forbedre din konverteringsrate.
  • Øget service og omdømme – når du har fokus på dit serviceniveau, styrker du også din virksomheds omdømme, hvilket kan tiltrække nye kunder.

Vi har hjulpet flere virksomheder med at styrke deres forretning. Læs mere om vores succesfulde samarbejder.

Hvordan øger man sin retention?

Der er mange måder, hvorpå du kan øge din customer retention. For det første er det vigtigt, at dine kunder føler sig personligt set og hørt. Herudover har du brug for en god kundedatabase, der holder styr på alt relevant information kunden foretager sig. Hermed kan du forbedre fremtidige salgsmuligheder ud fra dine kunders online adfærd. Vil du løfte din forretning digitalt, kan det desuden betale sig at få hjælp af en SEO-specialist.

5 gode råd til at øge din virksomheds retention:

  1. Giv dine kunder en god kundeoplevelse: God kundeservice, hurtig problemløsning og tilgængelighed giver tilfredse kunder, der bidrager til en højere kundefastholdelse.
  2. Tilbyd loyalitetsprogrammer: Dette kan være en god måde at belønne dine eksisterende kunder for deres loyale opbakning.
  3. Hold kontakten med dine kunder: E-mails, nyhedsbreve og andre markedsføringstiltag holder kunderne opdaterede og engagerede.
  4. Tilbyd personlige tilbud og rabatter: Specielle tilbud til de mest loyale kunder er en god måde at belønne dine eksisterende kunde på samt øge deres lyst til at fortsætte med at købe fra dig.
  5. Målret din kommunikation: Jo mere viden og data du har om dine kunder, des mere specifikt kan du målrette din kommunikation personligt til dem.

Skal vi skabe vækst i din virksomhed?

Har du brug for hjælp til at skabe vækst i din virksomhed, er customer retention et vigtigt fokuspunkt. Vi hjælper dig gerne med at fastholde dine kunder og hermed øge din indtjening på den mest omkostningseffektive måde.

Amplify er et digitalt markedsføringsbureau, der har mulighed for at effektivisere din markedsføring, så du øger din retention. Vi har stor erfaring med bl.a. SEO, markedsføring på sociale medier og du kan også få hjælp til Google Ads hos os.

Kontakt Amplify på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk og hør mere om, hvad vores marketingbureau kan gøre for din forretning.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.