Sådan skriver du med ChatGPT

Hvis du lever af at skrive tekster, kan en AI-sprogmodel måske lyde en smule afskrækkende. ChatGPT skal dog ikke være en afløser for tekstforfatteren – men et værdifuldt værktøj, som både gør arbejdet som tekstforfatter lettere – og skriveprocessen sjovere.

Lad os sammen dykke dybere ned i arbejdet ved brug af ChatGPT til tekstforfatning og blive klogere på, hvordan robotten lette dit arbejde og faktisk forbedre det. Jeg kan allerede afsløre nu, at du ikke behøver få sved på panden, når du som tekstforfatter hører ordene “kunstig intelligens”.

Dette er en test

Hvad er AI?

Du kender AI som kunstig intelligens – altså teknologi, der har til formål at efterligne menneskelig intelligens. Men i det seneste år har AI udviklet sig i et eksplosivt tempo med lanceringen af ChatGPT i november 2022.

Det er muligvis det mest omtalte og hypede AI-værktøj nogensinde – og med god grund. ChatGPT viser nemlig et niveau inden for sprogmodeller, der kan generere menneskelignende tekst som aldrig før.

Inden vi går videre, så lad os lige tage et kig på, hvordan ChatGPT beskriver sig selv:

Dataen, som ChatGPT er bygget på, består af store mængder tekst fra internettet og andre kilder, som botten kan analysere og efterligne i nye formater. 

Hurtigt og enkelt kan du generere svar, som passer til de input, du giver botten. Det gør du ved såkaldte prompts, som er en slags kommandoer, der fortæller, hvad du vil have svar på. Jo mere information du giver, jo bedre tekst “spytter” botten ud.

Som ChatGPT siger, så har den hverken erfaringer eller følelser. Og lige netop derfor er der stadig brug for menneskelig intervention for at skabe originale og personlige tekster – men det vender vi tilbage til.

Hvordan bruger jeg AI som tekstforfatter?

I en tid hvor teknologien bevæger sig med lynets hast, er det essentielt for tekstforfattere at se kunstig intelligens – herunder ChatGPT – som en allieret i stedet for en konkurrent.

Når jeg skriver tekster, bruger jeg altid en retorisk skabelon, som går helt tilbage til antikken. Først arbejder jeg med idégenerering (inventio), hernæst strukturerer jeg min tekst (dispositio) og til sidst sørger jeg for at tilpasse sproget (elocutio). Igennem alle faser har jeg fokus på min målgruppe og den situation, jeg skriver ind i (intellectio).

Efter jeg er begyndt at bruge ChatGPT, har jeg opdaget, hvordan disse faser ikke kun er blevet lettere – men faktisk også har givet mig bedre tekster.

Idégenering

ChatGPT kan hjælpe med at foreslå emner, vinkler og perspektiver, som du måske ikke selv havde overvejet.

➤ Idé til prompt: “Jeg arbejder på en [beskriv formålet med din tekst, f.eks. artikel, præsentation, markedsføringskampagne] om [beskriv emnet eller hovedtemaet]. Jeg leder efter nogle friske og originale ideer eller vinkler, der kan gøre min tekst mere engagerende og informativ. Kan du hjælpe mig med at generere nogle kreative idéer eller forslag til at berige min tekst?”.

Struktur

Med ChatGPT´s hjælp kan du hurtigere organisere argumenter og idéer på en logisk og overbevisende måde.

➤ Idé til prompt: “Jeg arbejder på en [beskriv formålet med din tekst, f.eks. blogindlæg, email, artikel] om [beskriv emnet eller hovedtemaet]. Jeg har brug for hjælp til at organisere mine idéer og oprette en sammenhængende struktur for teksten. Kan du give mig forslag til, hvordan jeg kan opdele teksten i sektioner eller overskrifter og placere mine idéer i en logisk rækkefølge?”.

Sprog

ChatGPT kan både give forslag til tone-of-voice, ordvalg, synonymer, grammatik og generelle stilistiske elementer, der tilpasser din tekst til målgruppen.

➤ Idé til prompt: “Jeg skriver en [beskriv formålet med din tekst, f.eks. blogindlæg, landingsside eller produktbeskrivelse] rettet mod [beskriv din målgruppe, f.eks. tekniske eksperter, almindelige forbrugere]. Jeg vil gerne have hjælp til at tilpasse sproget, så det passer til målgruppen. Kan du give mig råd om, hvordan jeg kan gøre teksten [vælg de relevante kriterier, f.eks. mere teknisk, mere letforståelig, mere formel, mere uformel]?”.

Målgruppe

virksomhedens brand ved at fodre ChatGPT med relevante oplysninger. Har du adgang til GPT-4 modellen kan du også indsætte links, som botten kan analysere og komme med råd ud fra.

➤ Idé til prompt: “Jeg skal skrive en tekst til [din virksomheds navn eller beskriv din virksomhed kort]. Vi henvender os primært til [beskriv din målgruppe, f.eks. unge professionelle, små virksomheder, tekniske eksperter]. Jeg har brug for at skrive tekster, der passer til vores brand og appellerer til vores målgruppe. Kan du hjælpe mig med at forstå vores virksomhedsidentitet, tone-of-voice og give råd om, hvordan jeg bedst tilpasser mine tekster til vores målgruppes præferencer og behov?”.

Det kan godt kræve lidt træning at lære, hvordan du prompter ChatGPT bedst muligt, men jeg lover, at når du har knækket koden, vil du kunne skrive tekster på et helt nyt niveau som aldrig før.

Et lille hack er også at lade botten skrive dit prompt. Du fortæller bare, hvad du skal have hjælp til og spørger, om den kan skrive et prompt hertil. Det har jeg faktisk gjort til alle ovenstående eksempler.

Sådan bruger du AI som tekstforfatter

5 tips til at bruge AI i digital marketing

AI er ikke alene en del af fremtiden inden for digital marketing – det er allerede en del af nutiden. Med ChatGPT som digital hjælper får du en pålidelig kollega, der aldrig går på ferie, aldrig bliver træt og som kan assistere dig med dine daglige arbejdsopgaver.

Når du navigerer i den digitale marketing-jungle, kan det være en udfordring at holde trit med de nyeste trends og værktøjer. Og det er netop i tilfælde som dette, at du skal hive fat i ChatGPT.

1. Skab fængende annoncetekster

Når det kommer til digitale annonceformater Google Ads eller Socials Ads, er kampen om opmærksomhed intens. ChatGPT kan hjælpe dig med at formulere skarpe, fængende annoncetekster, som ikke bare fanger øjet men også er optimeret til at konvertere nysgerrige klik til solide leads.

2. Skriv SEO-venlige webtekster

ChatGPT kan finpudse dine webtekster for at sikre, at de ikke alene er engagerende og informative men også er SEO-venlige. Det betyder, at dine tekster er klar til at klatre op ad Google’s rangstige, så dit publikum kan finde dig på toppen.

3. Optimér din e-mail marketing

ChatGPT kan hjælpe dig med at personliggøre din e-mail-marketing ved at generere tilpasset indhold, der appellerer til forskellige segmenter af din målgruppe. AI kan hjælpe med at skrive emnelinjer, der øger åbningsraterne samt tekst, der fremmer klik og konverteringer.

4. Udvikl kreative kampagnekoncepter

Med sin evne til at generere kreative idéer kan ChatGPT hjælpe dig med at udtænke unikke kampagnekoncepter, der skiller sig ud i en overfyldt digital verden. AI kan komme med forslag til temaer, slogans og endda hjælpe med at skitsere indholdet til hele kampagner, hvilket sparer dig for en masse arbejde.

5. Opgradér til GPT-4:

Den nyere ChatGPT-model, GPT-4, har en række funktioner, som kan bruges inden for digital markedsføring. Du kan f.ek.s både generere billeder, analysere data, indsætte filer og hente information direkte fra internettet.

ChatGPT – et samarbejde mellem menneske og maskine

Verden udvikler sig, og det samme gør teknologien. Ligesom da dampmaskinen revolutionerede industrien og computeren forvandlede den moderne arbejdsplads, sætter AI nu scenen for den næste bølge af teknologi.

Også under industrialiseringen skulle man reformere sit arbejde og vænne sig til nye og mere optimerede arbejdsprocesser, end man var vant til. Det samme er tilfældet nu.

Selvfølgelig kommer den store fremgang inden for AI også med udfordringer for tekstforfattere. Nu hvor AI bliver mere avanceret, kan nogle frygte, at værktøjer som ChatGPT vil underminere vores evne til kritisk tænkning og minimere vores kreativitet.

Det er naturligvis ikke en ubegrundet frygt, men det overser et vigtigt perspektiv: ChatGPT skal ikke være en erstatning for den menneskelige indsigt, som tekstforfattere tilbyder. Det skal være et supplement til den.

Forestil dig ChatGPT som en slags digital assistent – den kan komme med idéer, forslag og endda formulere tekster, men det er dig, der er redaktøren. Det er dig, der styrer, hvilke ideer der skal tages videre, og hvilken retning din tekst skal hen. Brug derfor ChatGPT til at bryde igennem skriveblokader, finde på nye perspektiver eller til at finjustere dit sprog.

Men glem ikke, at det er din kreativitet, kritiske tænkning og din kildekritiske sans, der sikrer tekstens kvalitet. Jeg kunne for eksempel aldrig finde på helt uforbeholdent at bruge en tekst fra botten, med information jeg var usikker på, uden at faktatjekke.

I det store hele har rollen som tekstforfatter blot ændret sig efter ChatGPT kom til. Før handlede det primært om at skrive til mennesker. Sådan er det stadig, men rollen er nu dobbeltsidet. Vi skal nemlig også være i stand til at kommunikere med robotter.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.