Duplikeret indhold

Duplikeret indhold kan være som at have en usynlig tvilling til en af dine landingssider, som skaber forvirring for søgemaskiner som Google. Her kan du blive klogere på duplikeret indhold – hvad det er, hvorfor det er problematisk og vigtigst af alt: Hvordan du undgår det.

SEO_thumbnail

Hvad er duplikeret indhold?

Forestil dig, at du langt om længe har knækket koden til opskriften på din yndlingskage. Du deler opskriften med din ven, og han beslutter sig for at bage kagen til sin fødselsdag. Du fortæller selskabet stolt, at det er din opskrift, men han tager også æren for den. Nu klør fødselsdagsselskabet på hovedet og bliver forvirret. Hvem har fundet på opskriften?

Det er det samme som duplikeret indhold på internettet. Det er, når det samme indhold findes på flere forskellige landingssider og hjemmesider.

Problemet med duplikeret indhold er, at søgemaskiner som Google kan have svært ved at afgøre, hvilken version der er den originale eller mest værdifulde. Hvis der er flere identiske opskrifter derude, vil søgemaskinen måske kun vise én version i deres søgeresultater eller endda nedprioritere dem begge.

For at undgå dette er det bedst at skabe originalt indhold, der skiller sig ud. Tænk på at tilføje din egen personlige smag til opskriften eller give den en unikt twist.

Sådan kan der opstå duplikeret indhold

For at forstå, hvordan duplikeret indhold kan opstå, er det vigtigt at skelne mellem interne og eksterne årsager – som enten er bevidst eller ubevidst kopieret.

Internt duplikeret indhold

Din hjemmeside bør kun være tilgængelig på én måde:
Hvis din hjemmeside både kan åbnes med og uden “www” på webadressen, er der stor sandsynlighed for at der opstår duplikeret indhold.

Du har flere versioner af samme produktside:
Hvis du har flere versioner af de samme produktsider, som vises under forskellige kategorier, kan duplikeret indhold opstå. Det er vigtigt at sikre, at dine produkter har den samme webadresse – uanset hvilke kategorier de tilhører og hvor mange.

Du har sortering og filtrering på dine produkter:
Hvis dine brugere kan sortere og filtrere dine produkter på hjemmesiden, kan det skabe nye sider med forskellige webadresser, men med det samme indhold. Derfor er det vigtigt at få din webudvikler til at tilføje et canonical tag på alle de duplikerede sider, for at hjælpe søgemaskiner som Google med at forstå at indholdet er originalt.

Du har en printervenlig udgave af din side med egen webadresse:
Du bør sikre dig, at den printervenlige side ikke bliver opfanget og vist af Google, da den printervenlige side har det samme indhold som din originale side.

Eksternt duplikeret indhold

Andre har kopieret dit indhold:
Hvis andre har fået lidt for meget inspiration af dit indhold – bevidst eller ubevidst, vil indholdet altså være duplikeret. Derfor bør du kontakte dem og bede dem om at fjerne dit indhold fra deres hjemmeside.

Du har kopieret andres indhold:
Hvis du er kommet til at kopiere indhold fra andre uden tilladelse, bliver indholdet også duplikeret. Derfor er det bedst at undgå at kopiere fra andre, men bruge det til inspiration og skrive dit eget unikke indhold.

Du har ikke omskrevet produktbeskrivelsen fra din leverandør:
Hvis du har modtaget en produktbeskrivelse fra din leverandør, men ikke omskrevet teksten, vil teksten som regel registreres som duplikeret indhold.

Hvis du finder det uoverskueligt at tjekke dit indhold igennem for duplikeret indhold, kan du overveje at få et SEO-bureau til at tage sig af det. På den måde kan du trygt overlade arbejdet til andre, og sikre en forbedret søgemaskineoptimering.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.