Topic clusters – og hvordan de kan gavne din SEO

Det er et centralt mål for din hjemmeside at være synlig på Google og andre søgemaskiner, hvis du vil tiltrække nye kunder. Af denne grund er SEO en vigtig del af din online marketing-strategi. SEO kan dog være en kompleks opgave, og konkurrencen om de eftertragtede topplaceringer på Google kan være hård. Derfor er det vigtigt at have styr på sine SEO-tools.

I dette indlæg dykker jeg ned i værktøjskassen og kigger nærmere på en model, der i højere og højere grad får indflydelse på SEO – og som du derfor med fordel kan inkorporere den i din nuværende SEO-strategi: nemlig topic clusters.

Dette er en test

Hvad er Topic Clusters?

Helt overordnet er Topic Clusters en opgradering til din nuværende SEO-strategi, som fokuserer på emner fremfor keywords. På dansk kaldes topic clusters også for indholdsklynger eller emneklynger. Et topic cluster består af ét overordnet emne samt en gruppe landingssider med relaterede underemner, som giver en omfattende dækning af overemnet.

Metoden gør det muligt at organisere din hjemmesides indhold, hvilket helt basalt gør det nemmere for søgemaskiner at navigere i vigtige emner og finde relateret indhold.

På den måde skaber du klarhed og fokus samt legitimitet bag dit brand – sammenlagt øger det både brugervenligheden af dit website og din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne. Det kan med andre ord være en vigtig del af din SEO-strategi.

Optimér din SEO med topic clusters

Googles algoritme er i konstant udvikling, og søgemaskinen bliver hele tiden bedre til at forstå. hvad forbrugerne egentlig søger, når de Googler. Vi har tidligere berørt det i vores indlæg om søgeintention.

Udviklingen betyder også, at Google er blevet bedre til at vurdere, hvornår en given side vil være i stand til at besvare en given søgning. SEO handler altså ikke længere blot om søgeord, men nærmere om relevante emner.

Lad os tage et eksempel
Hvis du er interesseret i at udforske Københavns kulinariske specialiteter, vil en typisk Google-søgning lyde: “Hvor skal jeg spise i aften?”. Denne type af søgning bunder netop i en formodning om, at søgemaskiner er kloge nok til at forstå hensigten med din søgning – og det bør din SEO-strategi reflektere.

Det er her topic cluster-modellen bliver relevant. Den fungerer nemlig som et led i en strategi for at opnå en højere autoritet og legitimitet indenfor dit specifikke felt. Ved at strukturere dit indhold under emner viser du Google, hvilke områder du ved meget om, og hvilke spørgsmål du kan besvare.

Det er vigtigt, at du sætter dig ind i din målgruppes måde at søge på, når de bruger søgemaskiner. Det er nemlig de færreste, der reelt set søger efter keywords eller nøgleord. De fleste vil forsøge at løse et givent problem eller et spørgsmål, og det er Googles opgave at besvare denne. Derfor bør dit indhold basere sig på menneskelige behov og tankegange fremfor keywords.

Hvad består topic clusters af?

Topic clusters består overordnet af tre dele:

1) En pillar page

Pillar page er selve kernen for din indholdsklynge. Den består af en landingsside, som dækker over det overordnede emne, og som efterfølgende understøttes af en række supporting pages.

Emnet skal selvfølgelig være relevant for din virksomheds produkter eller services, som så udfoldes på dine supporting pages. Overordnet set bør det være dét søgeord, som du ønsker at rangere ekstra godt på.

Lad os tage et eksempel fra Amplify. Da SEO udgør en stor del af vores forretningsområde, vil vi gerne rangere på søgeordet “SEO-bureau”, og derfor har vi selvfølgelig en landingsside målrettet denne søgning. Den er altså vores pillar page.

Men vi ved også, at vores pillar page ikke kan tage slæbet af alene. Vi bliver nødt til at have en række supporting pages, der kan udfolde SEO som et emne frem for blot at tænke på det som et autonomt søgeord. Det har jeg illustreret visuelt i nedenstående (læg i øvrigt mærke til, at dette indlæg om topic clusters meget meta-agtigt også er en del af vores topic cluster, der skal afdække SEO som emne).

Du kan selv gøre det samme med afsæt i din viden om dine produkter eller services. Du ved, hvad du tilbyder og kender dit udvalg ind og ud. Herefter er det blot om at komme i gang med at skrive!

2) Flere supporting pages
Supporting pages er sider i dit topic cluster, som afdækker relaterede underemner. Dine supporting pages skal støtte din pillar page både indholdsmæssigt og med interne links. De indeholder gerne relaterede undervinkler, og består af både blogindlæg, produktsider eller andre former for content. Det vigtigste for undersiderne er dog, at de besvarer brugernes spørgsmål ved at afdække emnet.

3) Interne links
Hyperlinks er den endelige del af modellen, og faktisk den vigtigste del af dit topic cluster. Først og fremmest fordi de interne links er forbindelsen mellem din pillar page og dine supporting pages – og dermed den helt essentielle brik, der hjælper algoritmen med at identificere et topic cluster. Samtidig er intern linkbuilding en ofte undervurderet del af din linkbuilding-strategi.

Dine supporting pages bør altid indholde et link tilbage til pillar page, da det gør det nemt for brugeren at navigere rundt på hjemmesiden. Omvendt behøver din pillar page ikke nødvendigvis linke til alle supporting pages.

En pillar page, flere supporting pages… hvor stort skal dit topic cluster være?

Når vi nu har uddybet de forskellige dele af topic cluster, er det også meget relevant at se på den ideelle størrelse. I princippet afhænger antallet af supporting pages primært af overemnet.

De mindste topic clusters består typisk af en pillar page og en håndfuld supporting pages, mens et større kan bestå af flere hundrede sider. En tommelfingerregel er dog, at det altid er en fordel at organisere dit indhold i mindre og mere afgrænsede cluster-modeller. Det vigtigste er nemlig at bevare overblikket og skabe et fokus – det hele handler om emnets dybde.

Hvordan laver du dit topic cluster?

Nu har du forhåbentligt fået en fornemmelse af, hvordan et topic cluster fungerer, og hvorfor det er en formidabel opgradering til din nuværende SEO-strategi. Med dét sagt – lad os se på, hvordan du opbygger dine indholdsklynger.

1) Skab overblik over dine idéer

Det første trin i opbyggelsen af et topic cluster er at skabe et overblik over alle emner med relevans for din virksomhed – og ikke mindst dine kunder. Her kan det være en god idé at lave en brainstorm over, hvilke emner og spørgsmål din målgruppe gerne vil vide mere om.

Her kan du med fordel bruge værktøjer som AnswerThePublic, Ahrefs eller Search Console til finde idéer til emner.

Når du har dine relevante emner, kan du kategorisere dem i potentielle topic clusters. Du skal i første omgang vælge dit overemne – din pillar page – og derefter vælge, hvilke underemner du kan udfolde på dine supporting pages.

2) Indholdet er det vigtigste

Når du har udvalgt din pillar page og supporting pages, skal du igang med at skrive. Det er en god idé at starte med at udarbejde din pillar page, da denne er hele fundamentet for dine supporting pages.

Hvis der indgår eksisterende sider i dit topic cluster, bør du også optimere disse. Husk at promovere dine sider ved brug af hyperlinks!

Fordele ved topic clusters

Nu ved, du hvad topic clusters er – og ikke mindst hvordan du laver dem. Men lad os for god ordens skyld lige slå fast, hvorfor du bør investere tid i at lave dem.

  • Du øger din synlighed på Google, når du understøtter dine pillar pages med supporting pages.
  • Du øger chancen for at rangere på flere specifikke søgeord indenfor dine kerneområder.
  • Du øger brugervenligheden, da det bliver nemmere at navigere i indholdet på din hjemmeside.
  • Du opbygger legitimitet og autoritet inden for dit specifikke emneområde.

Ved brug af cluster-modellen er det altså muligt at dække ethvert tænkeligt emne og søgeord på baggrund af gruppering. Metoden skifter det almene fokus i SEO-strategier fra søgeord til emner og samler på den måde indhold i overordnede emner.

Topic clusters skaber autoritet – og dermed synlighed

Når din virksomhed formår at skabe værdiskabende indhold, placerer den sig som ekspert indenfor det givne område, hvilket giver autoritet – og dermed højere placeringer på dine vigtigste søgeord.

3 hurtige før du går igang med topic clusters

Jeg håber, du føler dig klædt på til at kaste dig over en optimering af din nuværende SEO-strategi. Inden du kaster dig over dit nye projekt, får du lige 3 gode råd med på vejen:

1) Hold styr på dine links
Dine hyperlinks er den helt essentielle del af dit topic cluster, og det er derfor afgørende, at du har styr på din linkstruktur. De vigtigste links er dem, der linker fra dine supporting pages til dine pillar page – de skal altid være til stede. Modsat kan det være en idé at linke fra din pillar page til supporting pages, men kun hvis dette giver mening.

2) Visuelle elementer skaber overblik
Det er en god iée løbende at inkludere visuelle elementer – for eksempel videoer, billede og infografikker på dine sider. Særligt på din pillar page, da denne ofte vil være længere end dine supporting pages og derfor godt kan blive tung at læse. Ved at gøre brug af visuelt indhold, fanger du også læsere, som er mere visuelt orienterede og foretrækker at se videoer.

3) Hold dit indhold skarpt
Det er vigtigt, at din pillar page kommer godt omkring overemnet uden at udtømme det fuldstændigt. På samme måde skal der stadigvæk være værdi for læserne ved at klikke videre til dine supporting pages.

Hvis du husker at følge disse skarpe regler, kan topic clusters blive et værdifuldt redskab til at få dit website til at rangere bedre på søgemaskinerne.

Få hjælp til dit topic cluster!

Vil du gerne vil blive endnu klogere på, hvordan du forbedrer din nuværende SEO-strategi eller brugeroplevelsen på dit website? Kontakt os op 70 60 50 28 eller info@amplify.dk – som SEO-bureau sidder vi klar til at hjælpe dig til mere synlighed på Google. 

FAQ – topic clusters

I et topic cluster skaber struktur og organisere indholdet på din hjemmeside. Det kan være en gruppe af landingssider, blogindlæg og guides, der alle har det samme hovedemne. 

Det korte svar – JA.

Hvis du er interesseret i at blive vist på de gode placeringer, så er det nødvendigt, at du har helt styr på dine topic clusters. 

I Amplify har vi for eksempel et topic cluster der hedder SEO. Vores topic cluster er skabt gennem landingssider, guides og blogindlæg, der handler om SEO-rådgivning, 10 tips til en god SEO-strategi m.m.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Skriv et svar