Googles Core Web Vitals – en rangeringsfaktor på Google fra maj
Google har fundet frem til, at brugere i højere grad benytter sig af hjemmesider, der tilbyder brugeren en god sideoplevelse. Af den grund kommer de fra maj til at opdatere deres søgealgoritme med Googles såkaldte Core Web Vitals, som vi beskriver nærmere for dig i artiklen her.
- Sidst opdateret:
Googles Core Web Vitals – vigtige netstatistikker
Google forsøger hele tiden at forbedre brugeroplevelsen på deres site og i endnu højere grad at afspejle brugernes søge- og handlemønstre på det.
Derfor er nye opdateringer heller ikke en sjældenhed på Google – men implementeringen af Googles Core Web Vitals (på dansk: vigtige netstatistikker) i maj kommer dog til at betyde større omvæltninger end vanligt for din virksomheds, webshops eller organisations rangering på Google.
Google Core Web Vitals indeholder tre ting:
- Loading-oplevelse
- Interaktivitet
- Visuel stabilitet af side-content
Disse kriterier vil fra maj indgå i Googles søgealgoritme. Det vil sige, at Google vægter brugernes oplevelse af din hjemmesides on-page præstation mere end tidligere. Hvor lang tid tager det at loade dit website? Og er dit website stabilt, når man klikker ind på det?
For virksomheder betyder det, at man bør sætte yderligere ind på sine analyser af engagementsparametre – det kunne være tid på siden, bounce rate eller sider per session. Disse parametre siger nemlig alle sammen noget om brugerens oplevelse på hjemmesiden.
Opdateringens implikationer
I længere tid har fokus været på content, når man ville rangere højt på Google – og det er fortsat væsentligt for Googles algoritme. Med implementeringen af Google Core Web Vitals kommer der imidlertid også et forøget fokus på det tekniske. Det er altså en mere teknisk end contentbaseret opdatering.
Hvordan imødekommer du ændringerne?
Den nye opdatering fra Google kommer til at have indflydelse på din Google-rangering, så hvordan sikrer du din placering øverst i Googles søgehierarki fortsat?
Du får dine teknikere til at optimere hjemmesidens back-end. Komprimér billeder, fiks langsomme visninger, ubrugt CSS eller Javascript osv. Jo mere brugervenlig du kan gøre din side rent teknisk, jo højere vil Google belønne dig. Og du kan med fordel starte med det samme, så du har et forspring på dine konkurrenter.
Google Search Console (GSC)
GSC er et godt værktøj til at hjælpe dig med Googles nye opdatering. Den har ligefrem en fane i sidemenuen, hvor du kan aflæse “vigtige netstatistikker” på dine forskellige sider.
Med GSC kan du hente rapporter på dine siders statistik og her få et praj om, hvilke du kan forbedre, og hvor nødvendige disse forbedringer er.
Parametre for Googles Core Web Vitals
For at sikre en forbedring af dine Core Web Vitals, er der fire parametre, som du kan skrue på. Disse måler nemlig dimensionerne for Core Web Vitals – de føromtalte i form af loading-oplevelse, interaktivitet og visuel stabilitet af sidens content.
- FCP – First Contentful Paint (loading)
Dette parameter måler den tid, det tager for en side at vise en eller anden form for content på siden, efter den er begyndt på at loade. - LCP – Largest Contentful Paint (loading)
Dette parameter bruger Google til at måle den tid, det tager at loade det største content-materiale på den givne side – som oftest også vil være det væsentligste content på siden. 2,5 sekunder eller hurtigere er anbefalelsesværdigt. - FID – First Input Delay (interaktivitet)
Den tid det tager for en side at blive interaktiv. Altså, et mål for side-respons og bestemmelse af oplevelsen som brugeren føler, når vedkommende prøver at interagere med den første gang. En ideel måling her er på mindre end 100 ms. - CLS – Cumulative Layout Shift (visuel stabilitet)
Det antal gange en sides visuelle layout skifter pludseligt og uventet. Dette parameter refererer hermed til det antal gange, hvor content på en side har ændret sig og forårsaget brugeren til at miste sin plads på siden uden varsel. En ideel måling er her mindre end 0,1.
Administrér disse parametre, og du vil opleve Googles opdateringer som et belejligt boost af dine online-sider.
Mulige nye mærker på dine søgeresultater
Det er en mulighed, at Google ligefrem vil indføre mærker eller etiketter, der markerer, hvor god sideoplevelsen er for brugeren på søgeresultater i SERP’en. Med andre ord, en indikator for hvor godt ens side imødekommer de parametre, som jeg nævnte ovenfor.
Og det vil også være et relevant værktøj for brugeren, for som en undersøgelse fra august viste, vil knap 15 % af nuværende sider leve op til kriterierne for Googles Core Web Vitals.
Der er kort sagt ikke andet for end at komme i gang med at optimere de vigtige netstatistikker, så du er garanteret en topplacering efter den nye optimering af Googles søgealgoritme træder i kraft om lidt.
Bliv endnu klogere
Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.