AIDA modellen: Styrk budskabet i din markedsføring

Kender du AIDA modellen? Når du skal strukturere og udforme reklamer, annoncer, salg og lignende er AIDA modellen en vigtig kommunikationsmodel. Særligt i salgsbranchen er det vigtigt at vide, hvor du skal starte og hvilken retning, du skal gå. Derfor benytter mange sig af den simple AIDA model, der gør salget overskueligt og let.

Hvis det er første gang, du støder på modellen eller lige skal have ridset detaljerne op igen, kan du blive klogere på AIDA modellen lige her.

Marketing-modeller_thumbnail

AIDA – en effektiv kommunikationsmodel

Hvis du arbejder med kommunikation eller markedsføring, så er AIDA modellen et simpelt men brugbart redskab, du bør kende til. Modellen bliver ofte brugt i arbejdet med marketing og sikrer, at du får det rigtige budskab frem samt rammer den ønskede målgruppe.

AIDA modellen har en hierarkisk rækkefølge, der skal lede frem til et salg i sidste trin. Men et salg kommer ikke bare ud af det blå og kræver grundigt forarbejde for at kunne lykkedes. Derfor består AIDA modellen af 4 faser: Attention, Interest, Desire og Action.

AIDA modellen

Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://amplify.dk/academy/aida-modellen/

For eksempel:

				
					Foto: <a href="https://amplify.dk/academy/aida-modellen/">Amplify: AIDA modellen</a>

				
			

AIDA modellens 4 faser

Men hvad indeholder de 4 faser så helt konkret?

A – attention

I denne fase sørger du for at fange modtagerens opmærksomhed. Det er første led, der skal føre op til anden fase. Faktorer, der tiltrækker opmærksomhed, er layout og alt, der skaber blikfang som fængende overskrifter, billeder eller at modtageren synes at kunne genkende det, der vises.

Der er tale om få sekunder til at tiltrække opmærksomheden på en mulig kunde. Opnår du ikke det, vil folk hurtigt hoppe videre til noget andet – og så er det game over.

I – interest

I næste fase skal der skabes en interesse hos forbrugeren. Det er ikke nok at fange en mulig kundes opmærksomhed. Du bliver også nødt til at fastholde interessen og pirre nysgerrigheden, så modtageren har lyst til at udforske dit produkt eller service nærmere.

Du skal derfor finde ud af lige netop hvilke interesser, forbrugeren har, så du kan fastholde dem. I interesse-fasen uddybes det, hvad den pågældende reklame, annonce osv. egentlig handler om. Her sælges produktet til modtagerens bevidsthed, og behovet tændes.

D – desire

Her tales der om begær, og hvis når brugerne til denne fase, er det fordi, de ønsker produktet eller servicen, der tilbydes. Derfor gælder det om at appellere til brugerens ønsker. Giv dem, hvad de vil have. Du skal overbevise modtagerne om, at de MÅ eje det, du reklamerer for. Hermed kræver det, at du har dine argumenter i orden.

A – action

Sidste fase i modellen er selve handlingsdelen, og det er også denne, som er den absolut vigtigste. Det er her brugeren vil interagere med din kommunikation og enten købe produktet eller høre mere om din service. I denne fase bliver konverteringerne skabt.

På hjemmesider kan handlinger foretages via for eksempel CTA-knapper, der fører brugeren til en købsside eller lignende. Så snart brugeren har trykket “køb”, er der sket en vigtig konvertering – nemlig at den “besøgende” nu er blevet til “kunde”.

Få styr på din digitale markedsføringsstrategi

Vil du have hjælp til din digitale markedsføringsstrategi, og mangler du sparring og rådgivning om, hvordan du konverterer besøgende til faktiske kunder? Amplify er et ambitiøst og datadrevet marketing- og SEO-bureau, der specialiserer sig i at skabe online success.

Vi har ikke bare styr på AIDA modellen men kan også hjælpe med Google annoncering, SoMe marketing og meget mere!

Kontakt Amplify på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk og hør, hvordan vores specialister kan hjælpe dig med at nå din målgruppe.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.