Skab autoritet med linkbuilding

Stærke backlinks fra eksterne sider, intern linkbuilding og udegående linkbuilding øger din hjemmesides troværdighed og autoritet i Googles optik. En god linkbuilding-strategi er dermed ganske værdifuldt i forbindelse med SEO. Her får du svar på alle de typiske spørgsmål om linkbuilding.

Dette er en test

Linkbuilding skaber troværdighed

Linkbuilding handler om at skabe links fra andre relevante og troværdige hjemmesider til din egen hjemmeside. Dette kan være med til at skabe autoritet og troværdighed, da Google og andre søgemaskiner bruger links som en indikator for, hvor relevant og pålidelig en hjemmeside er.

Udover content er linkbuilding derfor en af de vigtigste faktorer inden for søgemaskineoptimering.

Linkbuilding kan groft sagt opdeles i tre underkategorier:

  • Ekstern linkbuilding
  • Intern linkbuilding
  • Udgående linkbuilding.

Links til din side fortæller nemlig Google, at den er et besøg værd. Det er lidt groft sagt, men jo flere links din side modtager, desto højere vil Google vurdere den. Du kan lidt se dem som en slags anbefaling til Google om at en hjemmeside er et besøg værd.

Stærke links kan styrke din SEO
Stærke links kan være din genvej til stærkere SEO – og dermed besøgende på din hjemmeside

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding handler om at få links fra eksterne hjemmesider, og er den klart vigtigste underkategori inden for linkbuilding. For jo flere hjemmesider, der linker ind til din hjemmeside, desto mere troværdig vil den fremstå overfor Google – og det er noget, der giver din hjemmesides placering i søgeresultaterne et ekstra nøk.

Det er dog ikke ligegyldigt, om linket kommer fra en troværdig og relevant hjemmeside, eller om den kommer fra en indonesisk casino-hjemmeside, en russisk pornoside eller en anden mere eller mindre mistænkelig side uden relevans for din forretning.

Troværdighed er nemlig et nøgleord, når det kommer til linkbuilding. For at tage et eksempel fra den virkelige, analoge verden svarer det til, når en restaurant bliver belønnet med en stjerne i Michelin-guiden. Her står der en troværdig kilde bag omtalen, og det vil restauranten kunne mærke på antallet af reservationer.

Omvendt vil en konkurrerende restaurant, som få kender og de færreste har noget pænt at sige om, næppe have nogen nævneværdig omsætning.

Det samme gør sig gældende i den digitale verden aka internettet. Her afhænger din hjemmesides renommé dog ikke af omtale men af kvalitetslinks fra relevante og troværdige hjemmesider – såkaldte backlinks.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er når undersiderne på en hjemmeside linker til hinanden. Det er altså links, der sender den besøgende videre til andre (relevante) sider.

Lige nu er du for eksempel på en underside, der handler om linkbuilding. Derfor giver det mening for os at linke til den underside, der handler om SEO generelt. For på den måde skaber vi bedre sammenhæng mellem undersiderne på vores hjemmeside for at give dig en bedre brugeroplevelse.

Intern linkbuilding gør det desuden nemmere for Google at forstå, hvad din hjemmeside handler om og kan derfor være med til at give den bedre placeringer.

Intern linkbuilding er ikke mindst et effektivt værktøj til at få mere trafik på de vigtigste sider på din hjemmeside. For med intern linkbuilding er du selv herre over, hvor mange gange du linker til dine vigtigste sider fra de øvrige sider på din hjemmeside.

Udgående linkbuilding

Udgående linkbuilding er, når du linker til eksterne hjemmesider med relevans for den besøgende.

Lige nu læser du en tekst, der handler om, hvor vigtigt linkbuilding er for din SEO. Derfor giver det mening for os at linke til en ekstern side, der handler om de 200 vigtigste faktorer for at få succes på Google.

Kvalitetslinks fra troværdige sider

Kvalitetslinks er i korte træk links fra troværdige sider med autoritet og relevans for din hjemmeside og din virksomhed.

For eksempel vil et link fra Københavns Murerlaug være et kvalitetslink for dig, der ejer et murerfirma. Driver du en restaurant, vil et link på et anerkendt madblog være et kvalitetslink. Har du en virksomhed, der sælger ler, vil et kvalitetslink være et link i en artikel på TV2, der handler om tv-programmet “Keramikkamp”.

Du kommer dog ikke sovende til den slags links – ligesom en restaurant ikke kommer sovende til en Michelin-stjerne. Indholdet på din side skal selvfølgelig være værdifuldt og give folk i din branche grund til at linke til din side.

Godt content på din hjemmeside er altså alfa og omega, hvis du skal gøre dig forhåbninger om eksterne kvalitetslinks.

Vil du vide mere om best practices, har Erick Back skrevet en udmærket artikel om linkbuilding på sin blog.

Er linkbuilding lyssky marketing?

Linkbuilding har desværre et lidt blakket ry uden for SEO-kredse. For eksempel har Politiken og Zetland skrevet knap så rosende artikelserier om linkbuilding. Og den slags linkbuilding, artiklerne omtaler, hører da også til den mindre etiske af slagsen.

For ligesom der findes kvalitetslinks, findes der også mere lyssky måder at skaffe sig links på. Det kan for eksempel være, når webbureauer køber links på hjemmesider med alenlange lister af links for at skaffe deres kunder hurtige backlinks.

En anden og hyppigt brugt måde at skaffe links på er via såkaldte PBN’er (private blog networks). PBN’er er i al deres enkelthed “falske” blogs med fængende og ofte generiske domæner som nyheder-om-alt.dk, billig-autohjælp.dk eller hele-molevitten.dk.

Her vil du kunne finde masseproducerede blogindlæg, der umiddelbart virker informative – men som kun eksisterer, for at marketingbureauer kan linke ind til deres kunders hjemmesider.

Linkbuilding kan med andre ord være mindre etisk – men er det bestemt ikke altid.

Sådan arbejder vi med linkbuilding

I Amplify har vi en filosofi om, at hurtige PBN’er og masseopkøbte links ikke er den rette løsning. Vi ønsker nemlig ikke at gøre internettet til en losseplads, ligesom vi altid tænker langsigtet, når vi lægger SEO-strategier for vores kunder.

Google finpudser og videreudvikler hele tiden deres algoritmer for at give brugerne de bedste og mest værdifulde og relevante resultater. Og kigger vi i krystalkuglen, går der næppe mange år, før Google er klog nok til at sortere PBN’er fra i søgeresultaterne. Derfor arbejder vi aldrig med hurtige løsninger, når vi laver linkbuilding for vores kunder.

Vi satser derimod på at levere reelt indhold af høj kvalitet – indhold, som er brancherelevant og målrettet den enkelte kundes målgruppe.

Derfor har vi vores egen content-afdeling, hvis fornemmeste opgave er at skrive værdifuldt og velskrevet indhold til vores kunders hjemmesider. Det har vi til dels, fordi content er konge, når det kommer til at komme højere op i søgeresultaterne – men også fordi relevant indhold øger chancen for kvalitetslinks.

Sådan arbejder vi med linkbuilding

Linkbuilding omhandler både ekstern- intern- og udgående linkbuilding. Overordnet set, er formålet med linkbuilding at få din hjemmeside til at fremstå endnu mere troværdig og relevant. God linkbuilding styrker din SEO.

Intern linkbuilding foregår, modsat den eksterne form, på din egen hjemmeside. Du laver intern linkbuilding, når du linker fra en side til en anden på din hjemmeside.

Ekstern linkbuilding er backlinks/hyperlinks fra eksterne hjemmesider, der linker til din. Gode backlinks, fra troværdige og stærke hjemmesider, styrker din SEO.

Udgående linkbuilding er, når du opretter links til eksterne hjemmesider. Udgående links skal passe ind i konteksten og være relevant for den besøgende.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.